Exit
Wounds (2001)
Tämän vuoden teatterilevityksessä olleista toimintaelokuvista
ei ole yksikään menestynyt mainittavammin. Robert De Niron
tähdittämä 15
minuuttia sai kohtuulliset katsojamäärät, Harlinin
Driven oli pettymys ja Sylvester
Stallonen toinen elokuva Tappakaa Carter haukuttiin lyttyyn jo ennen
ensi-iltaa. Rush Hour 2
saattaa olla ainoa, jolta voisi vielä odottaa suuria katsojamääriä.
Kesäinen Steven Seagal rymistely Exit Wounds (2001 USA)
voidaan laskea positiiviseksi yllätykseksi. Elokuva keräsi
terasseilta kohtuullisesti toiminnanystäviä, eikä
sitä voinut moittia suoralta kädeltä, sen verran
vauhdikas traileri siitä pyöri televisiossa.
Nyt Exit Wounds on videolla ja DVD:llä, joten itsekin ajattelin
katsoa sen. Antipatiani näyttelijä Steven Seagalia kohtaan
on muodostunut pitkälti hänen kuivakkaista esiintymisistä
elokuvissa Kaappaus merellä ja Kaappaus
raiteilla. Tämän lisäksi olen katsonut muutaman
vanhemman elokuvan mieheltä, eikä niistä ole sen
enempää irronnut. Exit Wounds menestyi jenkeissä
hyvin ja pelasti Seagalin laskussa olleen uran, mutta tämä
ei vielä riittänyt minulle. Kun elokuva menestyi riittävästi
myös Suomessa päätin katsoa sen videolta. Osittain
ennakkoluulot olivat negatiiviset, mutta myös positiivisia
vibroja oli olemassa.
Tuottaja Joel Silver (Matrix)
on saanut Seagalin laihduttamaan itsensä soukaksi ja samalla
takaraivosta on napsaistu poninhäntä. Ohjaajana hyörii
Andrzel Bartzkowiak, jonka kädenjälkeä on näkynyt
aikaisemmin elokuvassa Romeon
on kuoltava. Exit Wounds'n pääsivuroolissa esiintyy
rap-tähti DMX ja toisena afroamerikkalaisena parhaimman roolinsa
tekevä Anthony Anderson. Elokuvan juoni on trillerin rungosta
muokattu toimintaelokuvaksi, jolloin tarina on vain rasitteena Seagalin
toiminnalle. Käsikirjoitukseen on vuollettu yhtä monta
reikää kuin emmentaliin, joka oli jo tuttua Seagalin aikaisemmista
elokuvista.
Reikäinen tarina kertoo Orion Boydista ja hänen epäonnisesta
poliisinurasta, joka johtaa hänet "rotanloukuksi"
kutsutun 15. piirin raadollisempaan maailmaan. Täällä
Boyd ajautuu selkärangassaan piilevän rosvovainun ansiosta
hämäräperäisen miljonääri Latrell
Walkerin (DMX) jäljille, jolla tuntuu olevan salkku täynnä
salaisuuksia. Elokuva etenee vauhdikkaasti, eikä katsojaa päästetä
helpolla tässä suhteessa. Peltiä rytistyy ja aseet
paukkuvat, luonnollisesti Seagal myös opastaa aikidon niksejä.
Ohjaaja Bartzkowiakin tyyli näkyy hong kong -vaikutteina toimintakohtauksissa,
mutta kyseisen genren elokuvaksi tätä ei voi silti kutsua.
Steven Seagal on esittänyt usein "oman kädenkautta"
toimivaa sankaria. Bruce Willisin John McClane Die
Hard -elokuvissa edustaa samanlaista oma-alotteista sankaria.
Lähes 50 vuotta vanhan Seagalin hahmo Boyd on myös iäkäs.
Naamassa näkyy uurteita eikä mies esiinny enää
kaikissa taistelukohtauksissa koipi komeasti kahdessa metrissä.
Boyd on täysipainotteinen toimintasankari, jonka parisuhde-elämä
on eletty vuosia sitten, eikä mies tunnu osaavan lähestyä
naisia. Korkeintaan pientä flirttiä esimiehen kanssa illallispöydässä,
mutta jo nurkan takana ase kädessä pelastamassa viattomia
siviilejä. Todellisessa maailmassa Boyd olisi hyvinkin kylmä
ihminen ystävänä, näin lasipinnalta nähtynä
hän on ok.
Exit Wounds oli, sääli kyllä, pelkkä actionmättö.
Elokuvan katsominen vaatii aivokapasiteetin merkittävää
kutistamista, mutta myös lasten silmien peittämistä.
Itse en ole koskaan ihastunut tällaiseen suurella rahalla väsätyn
toimintaelokuvan päättömään luiden katkomiseen.
Elokuvassa on silti potenttiaalia monelle näiden elokuvien
ystäville. Ehkä tämä on myös vuoden menestynein
toimintaelokuva.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|