Driven
(2001)
Renny Harlinin uusimmasta toiminta -elokuvasta Driven (2001
USA) on helppo aloittaa kirjoittamalla ohjaajan vaikutusta suomalaiselle
elokuvalle ja ylipäätänsä suomalaisuudelle. Tähtienkaupungissa töitä
jo reilut 10 vuotta paiskinut Harlin ilmoitti tässä kesällä uusista
hankkeistaan. Seuraavan, ja tällä hetkellä viimeisen, toiminta -leffansa
jälkeen mies aikoo tehdä historiallisen kuvauksen sotamarsalkka
Mannerheimista. Tämäkös herätti "polemiikkia" mediassa ja vuorollaan
kukin taho ilmaisi mielipiteensä projektista. Nyt, kun Mannerheim
-elokuvakeskustelu on laantunut hetkeksi ennen 2003 kuvauksia, voimme
keskittyä ohjaajan uusimman valmiin elokuvan Drivenin formulointiin.
Autourheilun vauhdista ja bensankatkusta ei ole tehty kovinkaan
montaa elokuvaa. Komediarallit Riemukuplan ratissa ovat varmasti
yksi klassisimpia genren edustajia. 90-luvulla tehtiin Tom Cruisen
tähdittämä rata-autoilu -elokuva, joka keskittyi jenkkiläisen Nascar
-sarjan kolaritäyteiseen kaahailuun. Renny Harlinin Driven vaihtaa
vaihdetta isommalle ja siirtyy CART-sarjan pariin (jenkkiläisten
"omaformula"). Jos normaalissa toiminta elokuvassa on pakollinen
takaa-ajokohtaus, on Drivenissä niitä jokaisen osakilpailun verran.
Peltiä ja mekkoa menee ryttyyn ja lopussa samppanjat ruiskuvat,
tätä on tyypillisen urheiluelokuvan tunnelma.
Drivenin käsikirjoituksen on rustannut näyttelijänä paremmin tunnettu
Sylvester Stallone (Cliffhanger
- kuilun partaalla), joka tuotannon maksamisen lisäksi näyttelee
elokuvassa tärkeää osaa. Elokuvassa siniset, hyvät, taistelevat
punaisia pahoja, vastaan. Nuori lahjakas sininen tekee nopeaa nousua
sarjassa ja yltää melkein voittoon kilpailuissa. Vanha sininen pyydetään
jälleen mukaan kilpailuihin avustamaan nuori mestaruuteen. Luonnollisesti
matka ei ole yhtä helppo mitä ovaalia kaahatessa, vaikka juoni onkin
sitä. Hevosvoimien ja pakokaasujen lisäksi tarinassa roikkuu formulan
"kolmas pyörä" Estella Warrenin (Apinoiden planeetta) esittämä neitonen,
joka jarruttelee mestaruustaistelua.
Onko Driven sitten Renny Harlinin huonoin elokuva. Ehkä. Deep
Blue Sean ja The
Long Kiss Goodnightin jälkeen varmasti, mutta Kurkunleikkaajan
saaren jälkeen ehkä toiseksi. No missä vika, onko aerodynamiikka
tai downforce -voimat pielessä? Sylvester Stallonen surkea käsikirjoitus,
joka on täysin klisheiden kyllästyttämä ontuu jokaisessa kohtauksessa.
MTV-estetiikka rulettaa, kun tarina siirtyy radalta toiselle hittibiisien
tahdittamana. Pyllyjä, tisuja, pyllyjä, suomenlippu, pyllyjä. Silmät
kierossakin tarina kulkee yliampuvista toimintajaksoista pieniin
seesteisiin kohtauksiin, joissa hahmoista pyritään muovaamaan mielenkiintoisia
ja moniulotteisia. Tässä asiassa edes Sylvester Stallonesta ei muodostu
mitenkään mielenkiintoista, ei edes sympaattista hahmoa. Toimintakohtaukset
toimivat siihen asti, kunnes autonnokka törmää betonivalliin ja
renkaat irtoavat radanpinnasta. Harlin on erikoistekniikoita käyttäen
tehnyt kilpailuista täysin ylitseampuvia: formulat kisailevat kaupungin
kaduilla, sinkoutuvat lampiin ja renkaita lentelee piristeinä katsojien
joukkoon. Kovasti etukäteen mainostettu vauhdintuntu ei yllä aivan
takapenkkeihin asti, vaikka kamerakulmia vauhdista löytyy.
Urheiluelokuvat ovat useammin floppaajia kuin menestyjiä. Yksi
syy on elokuvissa toistuva juoni, joissa alun nousevasta sankarista
kasvaa mestari matkan varrella koettujen vastoinkäymisten kautta.
Driven kulkee samoja ratoja. Driven on hajoitettu toimintakaahailuksi,
joka oli osittain myös tappajahai -leffa Deep Blue Sean vikoja.
Tarinaa on pyritty kasaamaan viihteeksi, jolloin pitkät dialogit
on poistettu ja hahmojen pohjustamiset unohdettu. Driven on varmasti
sopivassa miesporukassa, ohrapirtelön ja poppareitten kanssa katsottavaa
roskaa. Unohtaminen, että on hölskyttänyt cokiksensa ennen avaamista
ei ole varmasti eduksi elokuvan katselemiseen teatterissa asti.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|