15
minuuttia - 15 Minutes (2000)
John Herzfeldin 15 minuuttia (15 Minutes, 2000 USA) lainailee
otsikkonsa edesmenneen mediamoguli Andy Warholin 1967 lausumasta
lupauksesta. Nyt vuosien perästä erilaisten talkshow-
ja tosi-tv-ohjelmien yleistyttyä jokapäiväisiksi
puuroksi voidaan puhua Warholin toteutuneesta "15 minuutin
julkisuudesta". Herzfeldin lähes kaksi tuntinen 15 minuuttia
ihmettelee ja arvostelee median ylivaltaa. Asiaa fundeerataan rikollisinlasein,
kun itänaapurimme terrorisoivat New Yorkin kortteleissa ja
pistävät koko virkavallan ja mediaköörin liikkeelle.
Asian ajankohtaisuutta lisää Yhdysvaltojen viime tiistaiset
terrori-iskut World Trade Centeriin ja Pentagoniin, joita jokainen
median pikkuisimmatkin purot vuodattivat 24 tunnin voimalla vuorokaudessa.
Näin 15 minuuttia tulee katsottua hiukan toisessa valossa.
Elokuvissa on pöyhitty paljon valtioiden (yleensä Yhdysvaltojen)
sisäisiä toimia erinäisten kriisitilanteiden alla.
Mediaa asiassa on lähestytty harvemmin, merkittävänä
Wag the Dog - häntä heiluttaa koiraa, jossa poliittisen
kriisin edessä puijattiin kansalaisia vääränlaisilla
uutisoinneilla. 15 minuuttia olisi ollut huomattavasti vaisumpi
ja tavanomainen jollei tiistaisia historianlehtiä olisi käännetty.
Elokuvasta löytyy yhtäläisyyksiä, kun peilataan
median näkökulmasta. Tapahtumat sijoittuvat Manhattanille,
jopa WTC:n tornit näkyvät kuvissa, elokuvassakin terroristit
tulevat idästä ja kummassakin tapauksessa hyödynnettiin
julkisuuden tuomia etuisuuksia.
"Mr. Corleone is a man
who insists on hearing bad news immediately. It's a shame I can't
fuck you, but sooner or later, you're fucked."
15 minuuttia on yhtä hajanainen kuin informaatiotulva katsojan
olohuoneessa. Elokuvassa liikutaan rikollisen kuin virkavallan mukana.
Tsekki ja venäläinen saapuvat New Yorkiin, jossa epäonnisen
rahan takaisinhankinnan jälkeen murhataan kaksi paikallista.
Veritekoja tutkimaan saapuvat useat eri tutkintaryhmät, joista
nuori pyromaaniasiantuntija Warsaw ja julkisuuden kampaama murhatutkija
Flemming yhdistävät voimansa. Entiset pirtunpolttajat
jatkavat kuitenkin verisiä murhiaan, jotka myöhemmin myös
kohdistuvat ylemmälle tasolle.
"Bonasera.........Bonasera........what
have i ever done to make you treat me so disrespectfully? had you
come to me in friendship, then this scum that ruined your daughter
would be suffering this very day. and that by chance if an honest
man such as yourself should make enemies, then they would become
my enemies. and they would fear you"
Jean Yves Escoffierien uutisrealistinen kuvaus ei hidastele tarvittaessa.
Takaa-ajot kaupungin autovirroissa ja kuppiloiden terasseilla kiitävät
"suoran lähetyksen" omaisesti. Elokuvassa on myös
tavallisen toimintaelokuvan piirteitä runsaasti. Sarjamurhaaja
-miljöö muodostuu rikoskaksikosta hallitsevamman osapuolen,
tässä tapauksessa Karel Rodenin esittämän sadistisen
Emilin ympärille. Roden on uudenlainen murhaaja, joka liikkuu
edelleen epäloogisesti kohti määränpäätään,
mutta hyödyntäen nyt median rahanahneutta. Vaikka tsekkiläinen
Emil ammutaan lopussa "oikeutetusti", on murhaajasta saatu
jo sankari, kun taas rahanahneuden ja lopullisena vääränä
on tv-ohjelma Top Storyn tuottaja (Kelsey Grammer, Frasier), joka
pistää likoon miljoonansa yhdestä videokuvasta.
15 minuutin sankareiksi nousevat sarjamurhaaja Emilin lisäksi
tämän venäläinen kumppani Oleg (Oleg Taktarov).
Julkisuuden muokkaama rikostutkija Flemming (Robert De Niro) on
loppujen lopuksi vain pintakiiltoinen, eikä ansaitse sivuosaa
parempaa. Samoin nuori sankarimme Warsaw (Edward Burns, Pelastakaa
sotamies Ryan) kiillottuu elokuvallisesti klisheiseksi perussankariksi,
joka pullistelee ja ampuu kuin Bruce Willis maailmaa pelastaessaan.
15 minuuttia on pahojen sankareiden mellastusta alusta loppuun,
vaikka trillerin tunnelma lässähtääkin viimeisillään.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|