Pulp
Fiction - tarinoita väkivallasta - Pulp Fiction (1994)
Tarantino nousi videovuokraamon kassalta merkittäväksi elokuvantekijäksi
vuonna 1992 debyytti-elokuvallaan Reservoir Dogs, joka oli tyyliltään
hyvin kylmä ja väkivaltainen. Verkkaisesti elokuvia ohjaava Tarantino
onkin aina panostanut enemmän laatuun kuin määrään, ja Pulp Fiction-
tarinoita väkivallasta (Pulp Fiction, 1994 USA) varmistikin
Tarantinon paikan Hollywoodin kuumassa auringossa vasta paria vuotta
myöhemmin.
Pulp Fiction on elokuvana varsinainen palapeli, joka aukeaa harvalle
kokonaisuutena ensimmäisellä tai edes toisella katsomiskerralla.
Siinä ei ole yhtenäistä "punaista lankaa", jota katsoja voisi seurata,
vaan se hyppii hetkittäin seuraamaan eri ihmisiä eri tilainteissa.
Päähuomion elokuvassa saa kaksikko Vincent Vega ja Jules Winnfield
(John Travolta ja Samuel L. Jackson erinomaisissa rooleissaan),
jotka tarinansa alussa ovat lähdössä perimään hämäräperäisen pomonsa
(Ving Rhames, Bringing
out the Dead, Mission
Impossible I & II)
omaisuutta takaisin eräiltä pikkurikollisilta. Heidän matka on loppujen
lopulta melkoisen pitkä ja siihen sattuu enemmän kuin yksi yllättävä
käänne. Toinen elokuvan tärkeä osa kuuluu Butch Coolidgelle (Bruce
Willis, Die Hard, Armageddon),
joka on uransa loppuaan harkitseva nyrkkeilijä. Näiden kahden osapuolen
väliin mahtuukin sitten suuri määrä toinen toistaan kummallisempia
hahmoja, joilla kaikilla on oma merkityksensä tarinan kannalta.
Pulp Fiction on tosiaan elokuva, jonka saa ainakin ensimmäisellä
kerralla katsoa kieli keskellä suuta, sillä tilanteet ja henkilöhahmot
vaihtuvat sillä vauhdilla, että hitaammat tuskin pysyvät mukana.
Se ei kuitenkaan tee elokuvasta sekavaa vaan enemmänkin nopeatempoisen:
kun Tarantino kertoo yhtä tarinaa, samaan aikaan toisaalla tapahtuu
jotain muuta yhtä tärkeää, ja sinne siirrytäänkin seuraavaksi. Kun
Pulp Fictionin on katsonut kerran ja saanut kiinni juonipuolesta,
se kannattaa katsoa toisen kerran, jolloin pääsee nautiskelemaan
Tarantinon ainutlaatuisesta dialogista: turha kaunopuheisuus on
hävitetty ja sen sijan ovat ottaneet pääasiallisesti sanat "motherfucker",
"fuck" ja "shit". Dialogin nerokkuus on tällä kertaa sen luontevuudessa
ja sujuvuudessa. Päähenkilöt saavat katsojan viihtymään sohvallaan
läpi elokuvan puhumalla pääasiallisesti täysin triviaaleista ja
arkipäiväisistä asioista. Kaksi ja puoli tuntia pitkältä elokuvalta
se ei ole aivan pieni saavutus.
Dialogin perille toimittamisessa onnistuvat hienosti myös näyttelijät.
Travolta ja Jackson ovat täysin omissa elementeissään hämärämiehinä,
jotka eivät turhaan työstään stressaannu. Bruce Willis tekee puolestaan
oman uransa parhaimpia suorituksia, vaikka hän on tälläkin kertaa
pitkälti omien maneeriensa vankina. Hieman pienemmissä rooleissa
Uma Thurman (The Avengers, Vatel), Tim Roth (Reservoir Dogs) ja
Harvey Keitel (Reservoir Dogs, Copland)
antavat onnistuneesti tukea päähenkilöille. Itse Tarantinokin tekee
pienen roolin Jimmy-nimisenä miehenä, joka auttaa Vincentiä ja Julesia
siivoamaan heidän autonsa.
"Vincent: And
you know what they call a... a... a Quarter Pounder with Cheese
in Paris?" "Jules:
They don't call it a Quarter Pounder with cheese?"
"Vincent: No
man, they got the metric system. They wouldn't know what the
fuck a Quarter Pounder is." "Jules:
Then what do they call it?"
"Vincent: They
call it a "Royale" with cheese." "Jules:
A "Royale" with cheese! What do they call a Big Mac?"
"Vincent: A Big
Mac's a Big Mac, but they call it "le Big-Mac"." "Jules:
"Le Big-Mac"! Ha ha ha ha! What do they call a Whopper?"
"Vincent: I dunno,
I didn't go into Burger King."
Turhaan ei sanota, että Pulp Fiction on yksi 90-luvun merkittävimmistä
elokuvista. Se on poikinut jälkeensä kokonaisen tyylisuunnan, joka
on mielestäni ollut varsinkin briteissä hyvin vahvasti esillä. Suurin
osa Tarantinon tyyliä imitoineet elokuvantekijät ovat lähinnä nolanneet
itsensä (ainakin Amerikan puolella), sillä Tarantinon tyyliä ei
oikeastaan ole mahdollista kopioda, koska sen peruselementit ovat
peräisin Tarantinon omasta hullunkurisesta tavasta jäsentää maailmaa
ympärillään. Tämä näkyi jälleen hänen seuraavassa elokuvassaan Jackie
Brown (1996), ja toivottavasti samaa herkkua tarjoillaan meille
ensi vuoden puolella, kun Tarantinon neljäs ohjaus/kirjoitustyö
Kill Bill rantautuu Suomeen.
teksti: © 2002 Antti Honkala

|