Cop
Land (1997)
James Mangoldin ohjaama Cop Land (1997 USA) menestyi valmistusvuotenaan
hyvin. Poliisielokuvan pääosissa esiintyvät lihaskimppu
Sylvester Stallone ja mafiaelokuvista tutut Robert De Niro, Harvey
Keitel ja Ray Liotta. Nimekäs näyttelijäjoukko vaikutti
varmasti elokuvan silloiseen menestymiseen. Ohjaaja Mangoldin käsikirjoittama
elokuva toi oman piristyksensä, suurimpana tietenkin Stallonen
ulkoinen ja poikkeuksellinen rooli, jo hieman toisiaan kaavamaisesti
seuranneiden poliisielokuvien sarjaan. Cop Land onkin viime vuotisista
poliisielokuvista yksi parhaimmista samoin kuin Curtis Hansonin
ohjaama film noir L.A.
Confidential.
Curtis Hansonin L.A. Confidential on elokuva, johon itse vertailin
Cop Landia. Elokuvista löytyy monia samanlaisia piirteitä.
Ne ovat poliisielokuvia, joissa korruptoitunut poliisipiiri mokaa
ja joutuu peittelemään tekosiaan. Siis luonnollinen juoni
pahapoliisi -elokuvalle. Kummassakin elokuvassa toistuvat tapatumat
osittain samalla tahdilla. Vaikka Cop Land ja L.A. Confidential
muistuttavatkin toisiaan monessa mielessä ovat niiden tapahtumapaikka
ja -ajat sen verran eroavia, että toistensa kopioiksi niitä
ei missään tapauksessa sovi kutsua.
Hieman verkkainen puolisokean karhun oloinen seriffi Freddy Heflin
(Stallonen, Rocky - uusintaottelu,
Demolition Man)
on paikallisen New Jerseyn 37. piirin sankari. Kuulonsa osittain
menettänyt Freddy elää tasaisesti etenevää
elämäänsä kiertäen tekemässä
raportteja roskaajista ja selvittämässä koulupoikien
nahisteluja. Poliisipiirin alueella on asuinalue, jolla asustelee
vain pääasiallisesti poliiseja. Virkavallan turvasataman
rauhan rikkoo epäselvä onnettomuus George Washingtonin
sillalla, kun humalainen poliisi törmää takaa-ajotilanteen
jälkeen karkureiden autoon ja tappaa nämä samalla.
Hän tekee kuitenkin itsemurhan sillalta. Tapaus haisee pahasti
ja salaliittosyytökset kohdistuvat 37. piirin poliiseihin.
Sylvester Stallonen esittämä seriffi Freddy Heflin on
värikäs persoona, vaikka olemus ei sitä elokuvan
aikana tuokaan merkittävästi esiin. Ylimääräisiä
kiloja elokuvaa varten kerännyt Stallone ei pullistele elokuvassa
roistoille. Seriffi Heflinissä ei ole ripaustakaan "oman
käden oikeutta", joka onkin silmiinpistävää
hänen actionnäyttelijän uralla. Jos Stallone on ollut
koko elokuvauransa aikana maanläheisempi ja arkisempi mitä
itävaltalainen kollega Arnold Schwarzenegger tekee hän
Mangoldin elokuvassa todellisen pesäeron. Heflin on rakastettava
lainpuolustaja, jonka toivoisi omaksi naapurikseen. Seriffi ei kuitenkaan
ole täydellinen, vaan hänenkin elämään
ovat osuneet luoteja ja vastoinkäymiset, joista ilmeisin on
jo mainittu puolikuuroisuus. Arjen kolhima Heflin ei onneksi ole
elokuvassa täysin yksin pääosassa, eikä hänestä
muotoudu täten sen aikanakaan marttyyrista taistelijaa.
James Mangold ohjasi Cop Landista vankan poliisitrillerin, jossa
kuten eräs poliisi toteaa ovat hyvät flipperinpelaajia
ja pahat videopelaajia. Elokuva oli omasta mielestäni sopivassa
suhteessa arkinen, mutta ei kuitenkaan kylmä tai kolkko, jollaisiksi
liian monet elokuvat nykyään ohjataan. Seriffi Hefliniin
samaistuminen tai näkökulman valitseminen hänen kantilta
tapahtui sujuvasti, kun elokuvan pahat poliisit Harvey Keitel kumppaneineen
asettuivat automaattisesti pahoiksi. Elokuvan juoni ei ole yhtä
kiihkeä tai piinaava mitä L.A. Confidential'ssa, joten
aivan mestariluokan elokuvaksi en Cop Landia kutsuisi. Elokuvalla
on kuitenkin omat puolensa, joiden takia se kannattaa katsoa.
teksti: © 2002 Raimo Miettinen

|