Mafiaveljet
- Goodfellas (1990)
Vuonna 1990 valmistunut Mafiaveljet (Goodfellas, 1990) perustuu
Nicholas Pileggin kirjaan Wiseguy (kuten Casinokin viisi vuotta
myöhemmin, joka on entisen new yorkilaisgangsteri Henry Hillin
elämäkerta. Se kertoo New Yorkin järjestäytyneestä
rikollisuudesta kolmelta vuosikymmeneltä, aina 1950-luvulta
lähtien. Mafiaveljet oli valmistuttuaan todellinen menestyselokuva
ja se keräsi kuusi Oscar-ehdokkuutta, mm. parhaasta elokuvasta
ja ohjauksesta. Se ettei Martin Scorsese ole koskaan voittanut Oscar-pystiä
on mielestäni huutava vääryys, onhan niitä ansaittu
heppoisemmillakin elokuvilla.
Henry Hill (Ray Liotta, Cop
Land, Hannibal) on
nuori brooklynlaispoika, jonka haaveena on aina ollut tulla gangsteriksi.
Hänen unelmansa toteutuvat, kun hän pääsee paikallisten
mafiosojen juoksupojaksi. Iän ja taitojen karttuessa hän
pääsee sisäpiiriin ja tutustuu Jimmy Conwayhin (Robert
De Niro, Kauriinmetsästäjä, Kuin
raivo härkä) sekä Tommy DeVitoon (Joe Pesci,
Tappava ase 2,3,4), joiden kanssa hän tekee ryöstöjä
ja murhia ympäri New Yorkia.
Mestariohjaaja Martin Scorsese (Taksikuski,
New York, New York) tekee jälleen laatutyötä ja tuloksena
on eräs hänen upeimmista teoksistaan. Miehen elokuvat
ovat lähes poikkeuksetta mestarillisia, mutta tämän
elokuvan tunnelma ja loistavat näyttelijäsuoritukset nostavat
sen aivan omiin korkeuksiinsa. Scorsese ei sorru turhaan selittelyyn
vaan kertoo asiat kuten ne ovat, yksinkertaisesti ja koruttomasti.
De Niron ja Pescin kanssa aiemminkin (Kuin raivo härkä)
työskennellyt ohjaaja tekee erinomaisen, pienen piirin mafiaelokuvan,
joka keskittyy keskeisiin henkilöhahmoihin ja heidän tekemisiinsä
jättäen laajemman kokonaisuuden taka-alalle. Tämä
on elokuvan valttikortti, sillä näin hän tuo päähenkilöt
katsojalle läheisiksi ja kykenee lataamaan tämän
väkivaltaoopperan täyteen sellaista energiaa, joka ei
jätä ketään kylmäksi.
Elokuva nosti Ray Liottan suuren yleisön tietoisuuteen. Harmi
vain ettei mies osannut käyttää saamaansa tilaisuutta
hyväkseen, vaan on nyttemmin jäänyt B-luokan toimintaelokuvien
kestotähdeksi. Vaikka mies tulkitsee Henry Hillin roolin upeasti,
ei hän kuitenkaan voi vanhoille ketuille, De Nirolle ja Pescille,
mitään. Mikä on kuitenkin ymmärrettävää.
De Niro, mafiaelokuvien kruunaamaton kuningas, panee jälleen
parastaan Jimmy Conwayna, miehenä jota pelätään
ja kunnioitetaan. Hän on kolmikon vakavin hahmo, mies jota
kannattaa kuunnella ja jonka kanssa väleissä pysyminen
on oman terveyden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Pesci on raivohullu Tommy DeVito, ennalta arvaamaton psykopaatti,
jota pelkäävät niin omat kuin vieraatkin, eikä
syyttä. Tommy ei kunnioita ketään eikä mitään,
mikä myöhemmin koituu hänen kohtalokseen. Pesci sai
riehumisestaan sivuosa-Oscarin ja täysin ansaitusti. Hänen
tulkintansa kylmäverisestä tappajasta on jotain ennen
näkemätöntä.
Kaksi muuta keskeistä, mutta tarkoituksella vähemmälle
huomiolle jäävää sivuosaa kuuluvat Lorraine
Braccolle (Sopranos) joka esittää Henry Hillin vaimoa
(Braccokin oli Oscar-ehdokas, mutta tällä kertaa pysti
jäi saamatta) sekä Paul Sorvinolle, joka on mafiaperheen
päällikkö Paul Cicero. Hänen karismansa vetää
vertoja jopa elokuvahistorian kuuluisimmalle mafiapomolle, Marlon
Brandolle (Kummisetä). Koska mafiaelokuvasta on kyse, on elokuvassa
useita pikkurooleja, joissa ei kuitenkaan Samuel L. Jacksonia lukuun
ottamatta esiinny suuria tähtiä.
Mafiaveljet on loistava elokuva, jossa kaikki palaset loksahtavat
kohdalleen. Mutta vaikka samassa lajityypissä liikutaankin,
ei tätä mielestäni tule vertailla Kummisetä
-elokuviin, sen verran erilaisista tulkinnoista näissä
mafiaelokuvan virstanpylväissä on kyse.
teksti: ©
2001 Kari Glödstaf

|