Hannibal
(2000)
Jonathan Demmen ohjaus Thomas Harrisin romaanille saa nyt jatkoa
suurohjaaja Ridley Scottin toimesta. Romaani Hannibal jatkaa Punaisen
Lohikäärmeen sivuhahmon ja Uhrilampaissa merkittävään osaan tulleen
tohtori Hannibal Lecterin tarinaa. Kun Lecter poistui Demmen ohjauksessa
latinokaupungin vilskeeseen ja hävisi, tiedettiin jatko-osan tulevan
vielä joskus. Nyt kymmenen vuoden kuluttua jatko-osa, Hannibal
(2000 USA) tuo Lecterin luoksemme renessanssin ja kannibalismin
puitteissa. Kaunista ja hyytävää.
K-18 elokuvaksi luokiteltu Hannibal on sinänsä poikkeus tässä "aikuis-elokuvien"
sarjassa, että se kiertää 35 kopion voimalla. Elokuvan päähenkilö
Hannibal Lecterin hahmo on niin vaikuttava, etteivät markkinamiehet
ole pelänneet suurelokuvan mahdollista floppausta.
Älykästä Clarice Starlingia esittää Magnoliasta
tuttu Julianne Moore. Uhrilampaiden Starling Jodie Foster (Taksikuski)
ei enää suostunut jatko-osaan, syinä mm. Starlingin hahmon muovautuminen
jatko-osassa kuin myös oman elokuvan ohjaukset Kauko-Idässä (Anna
ja kuningas). Anthony Hopkins jatkaa Lecterin kuoreen kaivautuneena,
joka olikin vähintä mitä jatko-osalta pystyi vaatimaan. Fosterin
poissa olo ei loista Julianne Mooren tasaisella näyttelemisellä.
Lecterin hävittyä ihmisjoukkoon Uhrilampaiden lopussa, suuntasi
kannibaali matkansa Firenzeen, Italiaan. Agentti Starling tutkii
samalla muita juttuja kuin myös Lecterin selvittämätöntä tapausta.
Kymmenen vuoden kuluttua Hannibal on päättänyt palata. Punaisella
sinetillä suljettu kirje saapuu Starlingin toimistoon, jonka jälkeen
agentti tietää, että kulinaristi on kattanut pöydän.
Hannibalia odotettiin tolkuttomasti samoin kuin Harrisin romaanin
kohdalla ja pettymys oli suuri sen valmistuttua. Henkilökohtaisesti
en ole lukenut kirjaa (en saisi paljastaa tietämättömyyttäni), mutta
lähteistä riippuen romaani on saanut kovan karsimisen ennen kuin
se kelpasi Ridley Scott'lle. Tuloksena on kuitenkin varsin harkittu,
hyvin rakennettu ja loppuun asti tunnelmansa ylläpitävä kokonaisuus.
Tätä tunnelmaa komistavat Hopkinsin uudelleen paneutumien Lecterin
hahmoon ja tätä kautta hahmo kasvaa sitten Uhrilampaiden. Toisaalta
jotain on jäänyt myös pois.
Elokuvan alussa Moore näkyy paljon, kunnes juoni kulkee Firenzeen
ja päästään nauttimaan italialaisen keittiön herkuista. Elokuva
jakautuu näin kahteen sumuisesti erottuvaan osaan, joista jälkimmäisessä
seurataan Lecterin puuhia. Tämä jälkimmäinen osuus on viihdyttävämpi
jos näin voi sanoa. Firenzen kaupunki esittäytyy edukseen renessanssin
palasina, taiteena ja tieteenä aivan kuin Hannibal Lecterinä.
Lopputuloksena Hannibal toimii hienosti niin kuin sopii odottaa
Gladiatorin ohjaajalta.
Elokuva on kieltämättä suuri, mutta tällä kertaa se ei haittaa.
Pääosan esittäjä Anthony Hopkins on yhtä antaumuksella hahmossaan
kuin Uhrilampaissa. Julianne Moore on hiukan sensuelli, Foster taas
oli älykäs ja paljon pahempi vastus Hannibalille. Nyt agentti Starling
tuntuu heittopussilta, kun tohtori Lecter alkaa toimia. John Mathiesonin
ja Ridley Scottin yhteistyö kuvauksessa on onnistunut todella hyvin,
kamera paljastaa hienosti rajaen kaiken tarvittavan kankaalle. Eikä
K-18 elokuvana Hannibal petä katsojia, vaan loppuhuipennuksena on
kannibalismin gourmet-ateria a'la Ray Liotta.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|