Taksikuski
- Taxi Driver (1976)
Travis Bickle on entinen Vietnam-veteraani, joka kärsii unettomuudesta.
Saadakseen tekemistä loputtomilta tuntuviin öihinsä, hän alkaa ajaa
taksia. Samalla kaupungin yöllinen rumuus levittäytyy hänen silmiensä
eteen: "Elukat ryömivät esiin yöllä. Huorat, homot, transut, imppaajat,
narkkarit... sairaat, juopot. Jonain päivänä rankkasade huuhtoo
kaiken saastan kaduilta." Travis ihastuu kauniiseen vaalityöntekijä
Betsyyn, "enkeliin kaiken saastan keskellä", mutta suhde kuivuu
kasaan ennen kuin on ehtinyt kunnolla alkaakaan Travisin vietyä
hänet pornoleffaan. Miehen yksinäisyys, ahdistuneisuus sekä sisällä
leimuava viha niin kaupunkia kuin sen asukkaitakin kohtaan tulvii
yli äyräiden, kun hän törmää kadulla kaksitoistavuotiaaseen lapsiprostituoituun,
Irikseen. Travis päättää tehdä asioille jotain: hän ostaa laukullisen
aseita, aloittaa rankan fyysisen valmennuksen ja panee tuulemaan...
Taksikuski (Taxi Driver, 1976 USA), Martin Scorsesen (Mafiaveljet)
läpimurtoelokuva, on realistinen kuvaus suurkaupungista kaiken nielevänä
viemärinä. Se jakoi jo valmistuttuaan - kuten vielä tänäkin päivänä
- mielipiteet vahvasti kahtia: toisten mielestä se on ajaton mestariteos,
kun taas toiset pitävät sitä rumana, likaisena ja vastenmielisenä.
Mutta mitä muutakaan suurkaupungin yöelämä oikein on, ellei likaista,
rumaa ja vastenmielistä?
Robert De Niron (Kuin
raivo härkä) näyttelijäntaidoista puhuttaessa loppuvat superlatiivit
helposti kesken. Hänen tulkintansa häiriintyneestä Travis Bicklestä,
joka vääjäämättä liukuu kohti mielenvikaisuutta, on äärettömän realistinen.
Sääli vain, että siinä missä Scorsese on pitänyt rimansa korkealla
elokuvasta toiseen, on De Niro nykyään muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta
löytänyt itsensä keskinkertaisista toimintaelokuvista. Jodie Foster
(Uhrilampaat) on loistava kotoa karanneen ja sittemmin prostituoiduksi
päätyneen Iriksen roolissa. Foster, joka oli elokuvaa tehtäessä
vasta kolmentoista, oli roolistaan Oscar - ehdokkaana. Tällä kertaa
palkinto jäi kuitenkin saamatta. Cybill Shepherd viileänä ja etäisenä
Betsynä, sekä Harvey Keitel Iriksen parittajapoikaystävänä Sportina,
täydentävät hyvin kokonaisuuden Keitelin ollessa juuri niin niljakas
kuin kuvitella saattaa. Elokuva oli Oscar - ehdokkaana neljässä
kategoriassa (paras elokuva, miespääosa, naissivuosa, musiikki),
mutta jäi ilman pystejä. Taksikuski oli Hitchcockin hovisäveltäjänä
toimineen Bernard Herrmannin viimeinen työ - mies kuoli pian elokuvan
valmistumisen jälkeen.
Taksikuski ei ole missään nimessä "helppo" elokuva. Tarina kulkee
paikka paikoin piinaavan hitaasti eteenpäin, mutta kuitenkin koko
ajan väkivallan vääjäämättömyyttä korostaen. Ja kun helvetti pääsee
lopussa valloilleen, on se loistava huipennus tälle mestariteokselle.
teksti: © 2002 Kari Glödstaf

|