Fargo
(1996)
Elokuvantekijöinä Ethan ja Joel Coen muistuttavat hyvin paljon
David Lynchia, molempien tekeleet on helppo tunnistaa. Coenin veljesten
ja Lynchin elokuvissa mikään ei ole varmaa, paitsi yleensä visuaalisuuden
riemuvoitto ja tarinan epätavallinen rytmitys. Siinä missä Lynch
on tämän tyylin äärimmäinen pää (ainakin Hollywoodissa), Coenin
veljekset edustavat hieman hillitympää, mutta silti yhtä tunnistettavaa
ja nautittavaa omaperäisyyttä. Fargo (1996 USA, Iso-Britania)
ei tässä mielessä ole poikkeus.
Coenin veljeksiltä (Joel ohjaa, Ethan tuottaa ja molemmat käsikirjoittavat)
on ilmestynyt Fargon jälkeen ja ennen sitä useita muistettavia elokuvia
(Valtapeli, The Big
Lebowski, Arizona Baby, Voi
veljet, missä lienet?), mutta Fargo on se, mitä on eniten kiitelty.
Ei ihme, sille se ihastuttaa omalla persoonallisuudellaan, naurattaa
omalla absurdilla huumorillaan ja jopa liikuttaa sympaattisen hölmöillä
henkilöhahmoillaan.
Tarina perustuu "tositapahtumiin", jotka sijoittuvat vuoteen 1987
kaupungissa nimeltä Fargo. Jerry Lundegaard (William H. Macy, Pleasantville
- onnellisten kaupunki) on automyyjä, joka on joutunut pahaan
rahapulaan. Selvitäkseen taloudellisista vaikeuksistaan hän kehittää
enemmän tai vähemmän nerokkaan juonen, josta kaikki hyötyisivät
paitsi hänen appiukkonsa. Niinpä hän palkkaa kaksi paikallista pikkurikollista
Carlin (Steve Buscemi, Armageddon)
ja Gaearin (Peter Stormare, Dancer
in the Dark, Circus)
kidnappaamaan hänen vaimonsa. Suunnitelmana on sitten vaatia vaimon
isältä lunnaita 80.000 dollaria, joista Carl ja Gaear saisivat puolet
ja Jerry puolet. Valitettavasti Carl ja Gaear eivät ole alansa kiistattomia
ykkösiä, sillä hyvin nopeasti asiat alkavat menemään pieleen, kuten
näissä tapauksissa on tapana mennä. Pian kaksikko on jättänyt jälkeensä
kasan ruumiita. Nyt peliin puuttuu poliisi Marge Gunderson (Frances
McDormand, Melkein julkkis),
joka on määrätty juttua selvittämään ja kohtalon saattelemana hän
alkaakin pääsemään juttuun käsiksi.
Joel kertoo tarinaa hyvin rauhallisella rytmillä ja pysähtyy aina
silloin tällöin syventämään henkilöhahmoja periaatteessa tarpeettomilla
osuuksilla. Nämä osuudet kuitenkin toimivat tässä tapauksessa hyvin,
sillä Fargo on onneksi yksi niistä elokuvista, joissa tarina itse
on vähintään yhtä kiinnostava kuin sen loppu. Huolellinen kerronta
jatkuu alkuhetkistä loppuun saakka, eikä se ala hermostuttamaan
missään vaiheessa. Kiitos tästä kuuluukin Fargon nimekkäille ja
pystyville näyttelijöille, jotka tekevät suorituksistaan niin kiinnostavat,
että heidän toimiaan jaksaa katsella hetken, vaikka mitään merkittävämpää
ei olisikaan juuri tapahtumassa.
Parasta antia Fargossa onkin henkilöhahmot ja näyttelijät. Veljekset
ovat kirjoittaneet kaikista hahmoista niin erikoisia ja persoonallisia,
että jopa elokuvan eriskummalliset keskustelut ja tapahtumat alkavat
tuntua kuvaan sopivilta. Esimerkiksi hassut tokaisut "what the heck",
"thank´s a bunch" ja "you betcha" sopivat Macyn ja McDormandin hahmojen
suuhun loistavasti. Coenin veljesten vakionäyttelijät Steve Buscemi
ja Peter Stormare tekevät jälleen hyvää työtä ala-arvoisina rikollisina,
kuten he aina tekevät Joelin ohjauksen alaisina.
Yleensä Coenin veljesten elokuvissa visuaalisuus on hyvin tärkeää,
jonka jotkut meistä saattoivat huomata esim. Valtapelissä. Tällä
kertaa visuaalisuus jää jossain määrin vähemmän tärkeäksi, sillä
elokuva on kuvattu aika TV-tyyppisesti, kameran tyytyessä perinteisiin
kuvakulmiin, eikä suurempia kikkoja ole havaittavissa. Epäilemättä
veljekset ovat kuvanneet elokuvaa tietoisesti "tositarina"-tyyppisesti,
joten Valtapelin ja Big Lebowskin tyyliset surrealistiset osuudet
eivät ole aiheellisia.
Epäilemättä Fargo tulee jäämään ikuisesti yhdeksi Coenin veljesten
parhaimmista elokuvista. Vaikka se sisältääkin loppua kohti kasvavissa
määrin väkivaltaa, sen hyväntuulinen huumori on omiaan pelastamaan
kenen tahansa tylsän sunnuntai-illan ja ehkäpä antamaan hieman voimia
uuden viikon aloituksessa. You betcha.
teksti: ©
2001 Antti Honkala

|