Dancer
in the Dark (2000)
Tanskalainen dogma-elokuvien isäksi kutsuttu ja eurooppalaisen
mainstream-elokuvien ulkopuolella kulkeva ohjaaja Lars von Thierin
uusin Dancer in the Dark (2000 Tanska, Saksa, Alankomaat,
USA, Iso-Britania, Ranska, Ruotsi, Suomi, Islanti ja Norja) ei ole
kuitenkaan dogma-elokuva ja näin ohjaaja itse kääntää selkänsä omalle
idealleen. Dogma-elokuvissa ei käytetä lisävaloa, kohtaukset kuvataan
siinä järjestyksessä missä ne ovat käsikirjoituksessa, kameraa ei
tueta, vaan sillä kuvataan käsivaralta. Musiikkiakaan ei saa lisätä
jälkikäteen, vaan se täytyy tallentua samalla, kun kuvataan.
Dancer in the Dark sisältää suuria musikaalikohtauksia, joista
selviäminen ilman jälkikäteen tallennettua ääntä olisi ollut mahdotonta.
Toisaalta von Thier (Idiootit, Juhlat)
olisi halutessaan päässyt dogmanormit täyttävään elokuvaan, vaikka
musiikkia olisikin näin paljon. Miksi ohjaaja sitten päätti kääntää
takkinsa ja tehdä "tavallisen" elokuvan, joka oli leikattu ja äänitetty
jälkikäteen? Syitä voi olla monia, mutta uskon, että von Thier on
palaamassa Dancer in the Darkin tai aivan pian takaisin dogma-elokuvien
pariin. Islantilaisen musiikkikuuluisuuden Björkin ja von Thierin
välillä oli elokuvan varrella moninaisia erimielisyyksiä, jotka
näkyvät myös elokuvassa.
Cannesissa palkittu elokuva kertoo tsekkoslovakialaisesta Selmasta
(Cannesissa palkittu loistava Björk), joka muuttaa 60-luvulla yhdysvaltalaiseen
teollisuuskaupunkiin. Ajan kuluessa Selman näkö on kuitenkin huonontunut
suvussa kulkevan näkövian takia. Nyt oma kouluikäinen poika Gene
(Joel Grey) on tulossa samaan tilanteeseen. Selma käy huonosta näöstään
huolimatta töissä metalliastioita valmistavassa tehtaassa ja saa
näin hankittua rahaa Genen silmäleikkaukseen. He elävät vuokralla
paikallisen poliisin (David Morse, Todistettavasti
elossa) pihalla asuntovaunussa junaradan varrella.
Dancer in the Dark on kuvattu käsivaralta, jolloin kuvaus on heiluvaa
ja lähentävää. Björk, joka sattumalta ajautui mukaan päähenkilöksi,
vaikka aluksi pitikin vain vastata musiikista, vakuuttaa roolissaan
alusta asti. Haperon oloinen nukkemainen Björk yltää lähes uskomattomiin
hetkiin, joissa von Thierin intensiivinen kuvaus ja ohjaus imevät
katsojan elokuvaan. Lehtien sivuilla taiteilija itse kertoikin hahmonsa
ja itsensä välisestä suhteesta, joka melkein pilasi hänen uransa
laulajana. Toisaalta Björk loistaakin elokuvassa, eikä muissa rooleissa
olevat Catherine Deneuve, David Morse tai ruotsalainen Peter Stormare
(Fargo) yllä samalle tasolle.
Aluksi Morsen hahmo hämmensi, kun oli tottunut näkemään miehen vain
hollywoodtuotannoissa.
Elokuva sisältää Selman mielikuvituksellisen 1920-luvun musikaaleista
pohjansa saavan maailman, jossa hän kuvittelee ahdistavien tilanteiden
muuttuvan kauniiksi laululla ja tanssilla. Elokuvan tanssikohtaukset
ovat upeita, vaikka ne eivät yllä esikuviensa tasolle. Björkin ääni
jää kiertämään korvaan.
Ruotsissa kuvattu Dancer in the Dark on kuin aikaansa pysähtynyt.
Aika tuntuu juuri loppuvan loppyteksteihin ja alkavan juuri erikoisten
alkuintro maalausten kohdalta. Dancer in the Dark vaatii toisen
katsomiskerran, jotta tarinan kokonaisuus ratkeaa perusteellisemmin
ja yksityiskohdista saa selvyyden. On hienoa, että on olemassa tällaisia
Lars von Thierin tyylisiä ohjaajia, joiden suuntaukset eivät ole
riippuvaisia tämän hetken trendeistä ja rahasta.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|