
Tutkielma:
Suomi- ja suomalaisuudenkuva Kaurismäen veljesten tuotannossa
teksti: Otto Kylmälä
ONGELMANASETTELU
Olen tutkielmassani tarkastellut Kaurismäen veljesten tuotantoa
ja eritoten niissä olevaa Suomi - ja/tai suomalaisuuskuvaa.
Ja koska kyseisestä aiheesta saisi monta kirjaakin, niin olen
joutunut raa'alla kädellä karsimaan käsiteltyjen
aiheiden ja elokuvien määrää. Olen myös
painottunut tutkielmassani enemmän Akin tuotantoon, sillä
vaikka Mikallakin on varsin suomalaisia elokuvia, niin on hän
enemmän toiminut ja tehnyt elokuviaan ulkomailla. Akin tuotannossa
olen painottunut kenties enemmän hänen työläiselokuviinsa
ja jättänyt sellaiset elokuvat kuten Leningrad Cowboys
go America ja I Hired a Contract Killer vähemmälle huomiolle,
niiden ollessa kenties "liian kansainvälisiä"
otettavaksi mukaan tarkasteluun. Myös sellaiset elokuvat kuten
Calamari Union ja Hamlet Liikemaailmassa ovat jääneet
alakynteen, koska kyseisissä elokuvissa ei välttämättä
ole erityistä Suomi - ja/tai suomalaisuus kuvaa. Näin
ollen en tule erikseen mainitsemaan tiettyjä elokuvia tietyissä
kohdissa ja jos joku elokuva on jäänyt pois käsittelystä,
niin sen voi varmaan luokitella kyseisiin kuvauksiin.
Tutkielman toinen luku kertoo hiukan perustietoja Kaurismäen
veljeksistä ja lisänä ovat listat molempien ohjaajien
pitkistä elokuvista. Kolmannessa luvussa on käsitelty
varsinaista aihetta. Olen jakanut luvun kolmeen alalukuun: teeman
tasolla, henkilöhahmojen tasolla ja tyyli. Ensimmäisessä
tulee ilmi miten suomalaisuus ilmenee Kaurismäkien valitsemissa
teemoissa, joita he elokuvissaan kuvaavat. Toisessa alaluvussa käsittelen
Kaurismäille ominaisia henkilöhahmoja ja miten niissä
ilmentyvät suomalaisuus ja suomalaisuudenstereotypiat. Viimeisessä
alaluvussa tulee esiin tyyli, joilla veljekset ovat elokuvansa tehneet.
Tyyli -luvussa vahvempana osapuolena on jälleen kerran Aki,
koska hänellä on vahvempi ja yksilöllisempi tyyli
mitä Mikalla.
KAURISMÄET
Mika ja Aki Kaurismäki ovat molemmat suomalaisia ohjaajia,
joille on kehittynyt persoonallinen tyyli ja vuosien kokemus alalta.
He ovat olleet yli kaksikymmentä vuotta suomalaisen nykyelokuvan
parhaita lippulaivoja ja heidän elokuvansa ovat saaneet kansainvälistä
menestystä ympäri maailmaa.
MIKA
 |
Moro
no Brasil -dokumentin kuvaukset: © 2002 arte, Magnatel
TV GmbH, Marianna Films, Lichtblick Film- und Fernsehproduktion,
TV Cultura ja Yleisradio.) |
Mika Kaurismäki syntyi vuonna 21.9.1955 Orimattilassa. Hän
opiskeli Hochschule für Fernesehen und Film -elokuvakoulussa
Münchenissä 1977-1981. Opiskelu Saksassa loi Mikalle kansainvälisen
pohjan ohjaajana. Myöhemmin hän onkin työskennellyt
mm. Suomessa, Amerikassa, Brasiliassa ja Saksassa. Maasta toiseen
hyppelyn lisäksi Mikalle on ominaista genrestä toiseen
vaihtelu. Hän on kokeillut osaamistaan mm. komedioissa, rikoselokuvissa,
tieteiselokuvissa, dokumenteissa, mutta matkustamisen ja tie -teeman
suosiminen on osoittanut road movien Mikan omimmaksi alueeksi. Hänen
tyylilleen on ominaista lähes dokumentaarisen tyylin hyödyntäminen
miljöökuvauksissa. Matkametafora, ympäristöntarkkailu
ja ihmisten väliset intiimit suhteet ovatkin Mikan elokuvissa
tavaramerkki.
Mikan elokuvat ovat saaneet lukuisia palkintoja niin Suomessa (mm.
6 Jussi-palkintoa) kuin ulkomailla; Lisäksi hänet on palkittu
Pro Finlandialla vuonna 1994. (1.)
AKI
Aki Kaurismäki syntyi vuonna 4.4.1957 Orimattilassa. Hän
opiskeli muutaman vuoden tiedotusoppia Tampereen Yliopistossa.
Aki aloitti ohjaajauransa Mikan vanavedessä tehden hänelle
käsikirjoituksia, näytellen Valehtelijassa ja ohjaten
Mikan kanssa Saimaa - Ilmiön. Aki ei ole ollut urallaan yhtä
monivivahteinen kuin veljensä vaikka hän onkin tehnyt
dokumentteja, klassikkoromaanien sovituksia, musiikkivideoita, kansainvälisiä
projekteja ja komedioita. Sillä monet näistä tyyleistä
ovatkin ilmenneet tai ovat toteutettu Akin itselleen ominaisen tyylin
puitteissa. Ja melkein koko tuotanto onkin tehty juuri tragikomedian
lajityypille sovitettuna (esim. Hamlet liikemaailmassa). Akin tyyli
on hioutunut niin ominaiseksi, että onkin alettu puhua Kaurismäki
-maisesta elokuvasta tai toteutuksesta.
Aki on saanut niin paljon palkintoja ettei hän itsekään
ole pitänyt niistä kirjaa. Suomessa hän on saanut
mm. 7 Jussi -palkintoa, Pro Finlandian ja vuoden 1999 Elokuvataiteen
valtionpalkinnon. (2.)
Tuoreimmasta päästä on Mies vailla menneisyyttä
-elokuvan menestys vuoden 2003 Cannesin elokuvajuhlilla ja parhaan
vieraskielisenelokuvan Oscar -ehdokkuus.
SUOMI- JA SUOMALAISUUDENKUVA VELJESTEN TUOTANNOSSA
TEEMOJEN TASOLLA
"Rosson suomalaisuus
on keskiolutbaarien melankoliaa ja kyynelten tulvaa, sen kansainvälisyys
ummikkojen vuoropuhelua, väärinkäsityksiä ja
harharetkiä."
 |
Rosso:
© 1985 Jörn Donner Productions ja Villealfa Filmproduction
Oy.) |
Näin kirjoitti Sakari Toiviainen Mika Kaurismäen elokuvasta
Rosso kirjassaan Levottomat sukupolvet. Vaikka kommentti koskeekin
Rossoa ja se sopii siihen parhaiten, niin Rosso nimen tilalle voisi
kuvitella, poikkeuksia lukuun ottamatta, melkein kaikki veljesten
elokuvat. Ne ovat täynnä suomalaista alkoholikulttuuria,
melankoliaa ja surua ja niiden kansainvälisyys ei välttämättä
ole yleismaallista eikä välttämättä aukene
kaikille. Joten tuo lause kiteyttää hienosti Kaurismäen
veljesten elokuvien suomalaisuuden ja periaatteessa tätä
tutkielmaa ei välttämättä tarvitsisi jatkaa
enää pidemmälle. Kuitenkin jatkan valaisemalla muutamia
yksityiskohtia, seikkoja ja antaen kenties uusia näkökulmia,
mutta silti raapaisten vain pintaa.
Katsellessa Akin työläiselokuvia saattaa huolestua (varsinkin
menestystä saaneiden kohdalla) millaista kuvaa Suomesta oikein
ulkomaisille katsojille jää. Mies vailla menneisyyttähän
kertoo asunnottomista, jotka asuvat Helsingin varastoalueilla konteissa.
Kyseinen elokuva on varmasti yksi menestyneimmistä (ellei menestynein)
suomalainen elokuva ja sitä on esitetty ympäri maailmaa.
Joten herääkin kysymys, että onko tämä
nyt sitä positiivista imagonluontia Suomesta, mitä me
haluamme? Maailmalla on vieläkin vahvasti iskostunut stereotypia
meistä juroina, ujoina ja humalaisina. Joten eikö Kaurismäen
realistiset elokuvat ole ristiriidassa nykyisen teknologia-/kehitysmaa
imagon kanssa, jota me haluamme levittää. Kaurismäet
ovat kuitenkin maamme parhaita vientituotteita kulttuurin saralla,
joten voisi sanoa, että heistä olevan pelkkää
hyötyä. Vaikka maailmalla ei varmasti väheksytä
Kaurismäkien elokuvien elämän karua varjopuolta,
niin he ovat oppineet vastaanottamaan heidän elokuviensa tumman
ja koskettavan huumorin omakseen.
Kaurismäkien elokuvia on esitetty ympäri maailmaa ja
hyvällä vastaanotolla, joka sinänsä on aika
mielenkiintoista. Perisuomalaiset elokuvat, jotka käsittelevät
suomalaisia aiheita ja suomalaisia, ja joissa on viittauksia ja
pieniä "sisäpiirin" vitsejä suomalaisille,
ovat menestyneet ulkomailla hyvin. Mitä ns. ulkopuoliset sitten
näkevät Mikan ja Akin elokuvissa. Suomalaiset näkevät
niissä Suomen ja todellisuuden. Veljesten elokuvat, vaikka
ovatkin täynnä Suomea, kertovat pohjimmiltaan myös
elämän ja inhimillisyyden peruspilareista, kuten rakkaudesta,
kuolemasta, yksinäisyydestä, työnteosta ja kulttuurista.
Joten ei ole mikään ihme että veljesten elokuvat
ovat jollain tasolla rajattomia. Tehden niistä elokuvia kaikille.
Kun tarkastellaan molempien veljesten tuotantoa yhteensä,
niin sieltä voi helposti eritellä heidän "suomalaisimmat"
elokuvansa. Akilla on tietysti omat työläiselokuvansa
ja Mikalla 80 -luvun alun elokuvansa, mutta veljesten tuotannon
"suomalaisin" elokuva on heidän yhteinen: Saimaa
- ilmiö. Siinä aihetta käsitellään dokumentin
näkökulmasta, joten elokuvallisen ilmaisun keinotekoisuus
ei pääse vaikuttamaan aiheeseen. Miljöönä
on Suomi ja sen parhaat puolet: luonto, vesistöt (Saimaan kanava)
ja kesä. Päähenkilöinä toimivat 80 -luvun
alun suomalaiset rokkarit. Heidän puheissaan ja teoissaan on
hikeä, testosteronia, vitutusta ja isänmaallisuutta. Nämä
herrat eivät välttämättä ole sanan vanhoillisessa
mielessä isänmaallisia, kuten Martti Syrjä puhuukin
armeijasta ja siitä kuinka hän ei sinne mene, mutta heillä
on varmasti muita keinoja osoittaa isänmaallisuutensa. Kuten
esimerkiksi suomalaisten miesten ainoa avautumisen keino: rock-musiikki.
Musiikkinsa välityksellä muusikot laulavat siitä
"keitä me olemme ja mitä kieltä me puhumme"
ja myös siitä minkälaista on olla suomalainen Suomessa.
Myöhemmin samanlainen ilmaisu on toteutunut Mikan elokuvassa
Rosso. Kahden miehen, jotka eivät puhu samaa kieltä, löytäessä
yhteisen sävelmän: Olen suomalainen/Sono italiano. Dokumentin
sydäntä riipaisevan suomalainen kohtaus tapahtuu laivan
ajellessa pitkin kanavaa ja Safkan soittaessa haitarilla Päiväsädettä
ja Menninkäistä. Musiikin melankolia ja siihen rinnastetut
kuvat miesten apaattisista ilmeistä kertovat paljon ilman sanoja.
Elokuva ja samalla Tuuliajolla -kiertue päättyy miesten
laulaessa Maamme -laulun, joka antoi hyvän laukaisualustan
Mikan seuraavalle elokuvalle, Arvottomille ja sen alun kamera-ajolle,
jota säestää Finlandia.
Arvottomat oli Mika Kaurismäen esikoispitkä elokuva ja
hän käsikirjoitti sen Akin kanssa. Verrattuna Klaani,
tarina sammakoiden suvusta -elokuvaan, joka tulisi seuraamaan Arvottomia,
on Arvottomat paljon kaunistellumpi kuvaus Suomesta ja suomalaisista.
Vaikka Arvottomat onkin toiminnallinen road movie on siinä
kuitenkin hienoja suomalaisia maisemia ja henkilöiden tasolla
on tiettyä rehellisyyttä. Veljekset kuvailivat elokuvaa
vuoden 1982 lehdistötiedotteessa "eksistentialistiseksi
toimintaelokuvaksi" ja sanoivat sen tematiikalle
ominaista olevan "myyttinen
suomalainen melankolia ja sen asian tutkiminen, mitä tälle
maalle ja kansalle on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana".
Myös veljekset ovat joutuneet suomalaisina elokuvantekijöinä
käsittelemään/kiinnittämään huomiota
suomalaiseen juomakulttuuriin ja näin he kommentoivat aihetta
Peter von Baghin haastattelussa vuonna 1982 Arvottomat -elokuvan
yhteydessä: Mika Kaurismäki sanoi: "juuri
sen suomalaisuuden ottavan päähän",
ja Aki jatkoi: "Se helvetinmoinen
myyttinen suomalaisuus - alkoholikulttuuri, Koskenkorvakulttuuri.
Sen tähden Arvottomissa ryypätään koko ajan
hienoja viinejä, eikä kukaan tule humalaan. Jos se olisi
jossain muussa maassa tehty leffa, niin ei sellaiseen tarvitsisi
kiinnittää huomiota." (3.) Tällainen
itsetietoisuus elokuvan tekemisessä/katselemisessa on suurilta
osin haitaksi, mutta veljekset pystyivät kääntämään
aiheen huumorin toisinpäin.
Akin (myös Mikan) elokuvissa on havaittavissa eräs omalaatuinen
ilmiö. Niissä on jotain tiettyä vanhanajan kaipuuta,
paluuta menneisyyteen ja vanhojen asioiden henkiin herättämistä,
tietynlaista kadonnutta Suomea. Akin elokuvissa henkilöt ajelevat
vanhoilla Caddilaceilla ja kuuntelevat jukeboxeista vanhaa rock
´n´ rollia. Näitä piirteitä voi löytää
melkein mistä tahansa Akin elokuvasta ja jopa hänen Leningrad
Cowboysille ohjaamistaan videoista (eritoten These Boots, joka sijoittuu
60 -luvun maaseudun miljööseen). Hahmot näin ollen
elävät tavallaan toinen jalka menneisyydessä ja toinen
nykyhetkessä, kauaskatseisuuskin jää idean tasolle.
Haaveilla osataan, mutta vastoinkäymiset palauttavat heidät
taas maanpinnalle.
Teemat, joiden kautta Akin on yleensä elokuviensa kautta puhunut
parhaiten ovat olleet yleinen elämän tragikoomisuus ja
sen eksistentialistinen olemus ja näihin liitettynä Suomen
sisäiset ja poliittiset asiat ja suomalainen kulttuuri. Molemmat
veljekset ovat käsitelleet Suomea elokuvissaan ns. "varjoisana
paratiisina". Paikkana, jossa on epäoikeudenmukaisuutta,
vääryyttä, ja jossa kaikki asiat eivät välttämättä
ole kohdallaan, mutta myös isänmaana ja kotimaana. Muutamat
Akin elokuvat antavatkin ankean kuvan Suomesta, mutta silti todistavat
rakkaudellaan ja lämmöllään, että huonomminkin
voisi olla.
1990 -luvun alussa Aki aloitti uuden "työläistrilogiansa"
ohjaten Kauas pilvet karkaavat -elokuvan, ensimmäisen ja näillä
näkymin ainoa elokuvan, joka on käsitellyt laman jälkeistä
massatyöttömyyttä. Elokuva on siitä merkittävä
suomalaisille, koska se todellakin käsittelee arkirealistista
aihetta (työttömyyttä ja työtä) tavalla,
joka kosketti monia suomalaisia liikuttavalla näkökulmalla.
Uuden trilogian ensimmäinen osa käsittelee työttömyyttä
ja sen "toinen osa" Mies vailla menneisyyttä asunnottomuutta.
Vaikka tutkielmassa on jätetty käsittelemättä
ja mainitsematta joitain tiettyjä teoksia, vaikkapa Akin tuotannossa,
se ei tarkoita sitä ettei niissä olisi hiukan taikka lainkaan
suomalaisuutta. Tätä väitettä tukee myös
elokuvatutkija Sakari Toiviainen, joka on sanonut Akista ja hänen
elokuviensa tematiikasta seuraavaa:
"Kuvan, leikkauksen, vuoropuhelun, näkemyksen ankaruudessa
Aki Kaurismäkeä on saatettu verrata moniin modernin elokuvan
suuruuksiin, mutta hänen "melankolian dynamiikkansa"
on jäljittelemättömän suomalaista ja persoonallista
silloinkin, kun pohjana on ulkomaalainen klassikkoteksti ja tapahtumapaikkana
on Lontoo, Pariisi tai New York. Se on melankoliaa maailman kylmyyden
ja pimeyden edessä, pitkien talvien, lyhyiden kesien ja ankeiden
syksyjen melankoliaa, puhumattomuuden ja lohduttoman juopottelun
melankoliaa, maanhiljaisten melankoliaa kohtalonomaisten yhteiskunnallisten
voimien edessä, melankoliaa maailman rumuuden ja kadotetun
paratiisin johdosta." (4.)
HENKILÖHAHMOJEN TASOLLA
"Olen Pohjanmaalta
ja meillä ei jäädä velkaa"
- Oikarinen (Esko Nikkari) elokuvassa Mies vailla menneisyyttä
(5.)
Pelkistetyt ilmeet, vähäeleinen näytteleminen ja
niukka dialogi ovat kaikki osa Akin hahmojensa olemusta. Suomalaisen
jurouden ja ujouden stereotypioita viedään niin pitkälle,
että ne ovat välillä selkeitä ylilyöntejä.
Kaurismäellä ei välttämättä ollut
juuri tämä aikoinaan mielessä, kun hän esimerkiksi
käsikirjoitti veljensä esikoista Valehtelijaa, jossa on
jo "Kaurismäki -maista" dialogia. Kyseinen tyyli
on pikemminkin syntynyt normaalina sivutuotteena Akin ankarassa
minimalistisessa realismissaan. Se on kuitenkin näin jälkikäteen
helppo havaita varsin suomalaiseksi ja varsin ymmärrettäväksi
menetelmäksi suomalaisen elokuvaohjaajan tuotannossa. Olemmehan
me sentään kotoisin kylmästä ja pimeästä
Pohjolasta, jossa ei puhuta, vaan juodaan viinaa ja podetaan ikävää.
Mikan opiskelu Saksassa ei ainoastaan antanut hyvät lähtökohdat
kansainväliselle elokuvanteolle, vaan se myös antoi Mikalle
uusia näkökulmia suomalaisuuteen ja sen kuvaamiseen. Se
on lisännyt Mikan visuaaliseen silmään kyvyn nähdä
Suomi osana Eurooppaa ja koko maailmaa. Rossossa kuvataan Suomea
ulkomaalaisen silmin, Arvottomien päähenkilöt lähtevät
elokuvan loppupuolella Pariisiin ja Zombien ja kummitusjunan päähenkilö
lähtee kuolemaan Istanbuliin. Ja lisäksi opiskelu toi
uutta värikkyyttä henkilöhahmojen tasolla. Enää
ei tarvinnut kirjoittaa repliikkejä suomalaisten suuhun, vaan
nyt oli myös mahdollista laajentaa skaalaa vieraskielisen ilmaisun
suuntaan. Tällainen kansainvälinen ote nousi paljon vahvemmaksi
Mikalle kuin Akille, ja juuri rajojen ylitys enteili myös Mikan
loppu-uran suuntaa.
Akin työläiselokuvissa henkilöhahmot ovat tietenkin
suomalaisia, mutta omalla erityisellä tyylillään.
Hahmot kertovat jossain määrin suomalaisista paljon. Ne
kertovat suomalaisten rehellisyydestä, vaatimattomuudesta,
arvoista, asenteista mielentiloista ja sinnikkyydestä. Akin
elokuvissa hahmot eivät luovuta, vaan he jatkavat vastoinkäymisistä
huolimatta, kunnes kuolema korjaa. Varjoja paratiisissa -elokuvan
roskakuski Nikander ei vaadi keltään mitään
ja Mies vailla menneisyyttä -elokuvassa miehellä ei ole
mitään, ei edes nimeä. He ovat yksin ja peloissaan,
kunnes löytävät jonkun tai jotain joka antaa turvaa.
Akin elokuvissa yksinäisyyden manifestaatio on usein ollut
Kati Outinen, joka on moneen otteeseen joutunut esittämään
yksinäistä "vanhaa piikaa", kuten Kaurismäen
uusimmassa, mutta useimmiten tilanteeseen on löytynyt onnellinen
ratkaisu.
Akin elokuvissa olevasta kadonneen Suomen ja menneen ajan tavoittelemisen
tematiikasta johtuen myös henkilöhahmot ovat hieman aikakaudesta
pois. Akin lausunto vuodelta 1991,
"Tuoreimmatkin, modernimmat henkilöhahmoni ovat jostain
1960 -luvulta, ehkä 1970 -luvulta", tukee väitettä.
Hahmot näin ollen elävät tavallaan toinen jalka menneisyydessä
ja toinen nykyhetkessä, kauaskatseisuuskin jää idean
tasolle. Haaveilla osataan, mutta vastoinkäymiset palauttavat
heidät taas maanpinnalle.
Puhuttaessa Akin "työläiselokuvista" täytyy
kiinnittää huomiota henkilöhahmojen taustaan ja yhteiskunnalliseen
statukseen Suomessa. Sillä Akin elokuvissa hahmot ovat paljolti
häviäjiä ja laitapuolenkulkijoita. Aki onkin kommentoinut
tätä seikkaa seuraavasti: "Itse
asiassa olen kuvannut aika paljon työläisiä alempaa
luokkaa, ei ammattityöläisiä vaan hanttijätkiä."
(6.) Sanoen näin hahmojen olevan vastoinkäymisten
heitteillä ja eikä mitään pysyvää
omaavia epäonnistujia. Akin hahmot kuitenkin vastoinkäymisistä
huolimatta pääsevät aina jaloilleen. Oli se sitten
työpaikan menetys, putkaan joutuminen, ystävän tai
omaisen kuolema niin he aina pystyvät löytämään
tarmoa ja sisua jaksaa eteenpäin ja aloittaa alusta.
Jo kautta aikain arkisessa realismissa tämäntyyppiset
ominaisuudet ovat olleet pääelementtejä henkilöhahmoilla,
ja niin myös Akin elokuvissa. Ja vaikka Akin hahmot ovatkin
epäonnistujia, he eivät ole luovuttajia. Kunnon perinteiset
elokuvat joiden kannatteleva voima on realismi, eivät toimisi
kokonaisuutena tai osissa ilman näitä henkilötyyppejä.
Kaiken lisäksi asetelman toteuttaminen Suomessa antaa tälle
lajille lisää uskottavuutta, ainakin suomalaisten silmissä.
Sillä suomalaiset ovat äärettömän realistisia.
Meissä ei ole mitään liioiteltua taikka ylikorostettua,
vaikka puhumattomuus ja kotimaisen kielemme kankeus ovatkin hieman
astetta enemmän fiktiivisiä, mutta silti tämä
"formaatti" sopii kuin nakutettu meille.
TYYLI
Vaikka veljespari lähtikin samanlaisista lähtökohdista,
niin jo alkuvaiheissa he lähtivät tyylillisesti eriteilleen.
Akin ilmaisu on hioutunut kokonaisvaltaisen minimalismin puitteissa
omaksi, kun taas Mika on tasapainotellut erilaisista elokuvista
toiseen, ollen näin "tyylillisesti
lokeroimattomissa". Lainaten Peter von Baghin luokittelua
veljeksistä, niin Mikan kohdalle osuisi ranskalainen määritelmä
"Metteur-en-scène",
Akin ollessa oikea "auteur":
käsitteistä edellinen tarkoittaa enemmän "toteuttajaa"
ja/tai "puhdasta ohjaajaa",
kuin jälkimmäisen käsitteen "tekijä",
jota voitaisiin luonnehtia varsinaiseksi taiteilijaksi, tai Andrei
Tarkovskin mukaan "runoilijaksi"
(7.)
Akin tyylistä on noussut jo käsite suomalaisille ja puhutaankin
kaurismäkimäisestä tyylistä kuvata tai esittää
jotain. Elokuvan terminologialla puhuttaessa on kyse minimalismista.
Suuntauksesta, joka perustuu niukkoihin kameraliikkeisiin ja näyttelemisen
eleettömyyteen ja jonka ohjaajiksi luetaan mm. Bresson, Dreyer
ja Jarmusch. Viimeinen heistä on ohjannut episodi -elokuvan
nimeltä "Night on Earth", jonka yksi jakso on kuvattu
Helsingissä ja siinä ovat pääosissa Matti Pellonpää,
Sakari Kuosmanen ja Kari Väänänen. Jokainen heistä
on "Kaurismäki" -näyttelijöitä. On
mielenkiintoista havaita jakson ainoat kaksi nimeä, jotka mainitaan
ovat Mika ja Aki. Tietäen Jarmuschin olevan Sodankylän
filmifestivaalien kävijä ja veljesten tuttu, niin voisi
veikata veljesten auttaneen Jarmuschia elokuvan teossa ja kunnioitukseksi
Jarmusch on laittanut veljesten "nimet" elokuvaan.
Kuitenkin puhuttaessa minimalismista ja sen historiasta, niin
suuntauksen varsinaiseksi mestariksi on usein nimetty Robert Bresson.
Joten onkin sinänsä mielenkiintoista lukea Englantilaisen
kirjoittajan Roger Connahin puhuvan Akin tyylistä "enemmän
bressonimaisena kuin Bresson itse." (8.) Väite
taikka ajatus on sinänsä mielenkiintoinen, mutta siihen
se jääkin. Sillä kuinka voitaisiin sanoa jonkun toisen
tyylin olevan enemmän toisen tyyliä, kuin hänen itsensä.
Bressonin antamista vaikutteissa Akille ei toisaalta ole kiistämistä
(varsinkin Tulitikkutehtaan tytön kohdalla). Eräässä
keskustelussa Peter von Baghin kanssa Akin elokuvien puhumattomuuteen
hän on hymähtänyt vain olevansa "Bresson
fani". (.9.)
Kuten mainittua Akin ääriminimalistiseen tyyliin kuuluu
näyttelijöiden puhumattomuus ja näyttelemättömyys
(aivan kuten Bressonilla) ja tätä tyylinsä osa-aluetta
Aki onkin selvittänyt hieman toisella tapaa Mies vailla menneisyyttä
-käsikirjoituksensa esipuheessa:
"Lisäksi tulisi
ymmärtää, ettei elokuva luonteensa vuoksi ole omiaan
päähenkilön ajatusten kuvaamiseen, joten hänen
mahdolliset tuntemuksensa on parempi esittää toiminnan
kautta. Esimerkiksi savukkeen sijoittaminen henkilön käteen
riittää erottamaan hänet Pavlovin koirasta. On katsojan
asia päättää millainen rajumyrsky hänen
sielussaan kulloinkin vallitsee." (10.)
Joten näyttelijöiden puhumattomuus on lähtöisin
hänen Bresson kunnioituksesta ja sen lisäksi hän
mielipiteistään elokuvankielestä. Kiistelyn aiheena
voisi hyvin olla kumpi on vaikuttanut tyyliin ja ratkaisuihin enemmän:
teoria elokuvankielestä vai kunnioitus Bressonia kohtaan. Eräs
mielipide voisi olla, että Akin tyyliin on kokonaisvaltaisesti
vaikuttanut Bresson ja hän on perustellut ja järkeillyt
ratkaisunsa kieliteoriaan pohjaten. Vaikka voisi myös sanoa
Bressonin olevan hänen tyylinsä perustus, johon Aki on
rakentanut päälle omansa.
 |
Tulitikkutehtaan
tyttö: © 1990 Esselte Video, Finnkino Oy, Svenska
Filminstitutet ja Villealfa Filmproduction Oy.) |
Osana minimalismia ja Akin omaa elokuvakieltä on tarve näyttää
vain kuvia, jotka ovat välttämättömiä.
Sen takia esimerkiksi Akin Hamletissa ei ole "ollako, vai eikö
olla" -kohtausta, koska sillä ei ollut välttämätöntä
vaikutusta tarinaan. Tulitikkutehtaan tytössä (Akin minimalismin
huipentumassa) kerronta luottaa paljon kuviin ja niiden rytmiin,
vastoin kuin sanoihin ja dialogiin, jota on äärimmäisen
vähän. Lyhyesti tiivistettynä: Aki kertoo mieluummin
kuvilla kuin sanoilla.
Puhuttaessa Akin tyylin kansainvälisyydestä voisi ottaa
esimerkin siitä kuinka hänen kädenjälkensä
ei vaikuta hänen "kansainvälisimpien" elokuvien
ulkoasuun illuusiota rikkovasti. Sillä eräillä englanninkielisillä
nettisivuilla kirjoittaja kirjoittaa Hamlet liikemaailmassa -elokuvan
kohdalla että: "Nykypäivän
Tanskan kovassa kilpailevassa yritysilmapiirissä - -".
(11.) Ilmeisesti elokuvan tyyli tai ilmiasu on johtanut kirjoittajaa
harhaan, sillä elokuvassa ei viitata suoranaisesti mihinkään
maahan, vaikka voikin päätellä että ollaan Euroopassa.
Suomalaisille on laitettu pieniä vihjeitä Suomesta (Kekkosen
kuva eräällä seinällä) ja muutenkin suomalaiset
mieltävät Akin, ja jossain määrin Mikankin,
teokset sijoittumaan Suomeen. Kuitenkin Akin tyylin ansioista lopputulos
on sinänsä neutraali. Elokuva voisi tapahtua missä
ajassa ja paikassa tahansa, mutta ensisijaisesti se tapahtuu tässä
ja nyt. Tämän takia onkin ymmärrettävää
että kirjoittaja olettaa Hamletin sijoittuvan Tanskan maahan.
Suomalaisena auteur -tekijänä Aki on vakiinnuttanut asemansa
realismin ja minimalismin symbioosilla, sekoituksella, jossa molemmat
ruokkivat toisiaan. Lopputulos on välillä niin realistista,
että se niin sanotusti pakottaa totuuden valkokankaalta ulos.
Myös ote, jolla Aki kuvaa työläisten tai työttömien
oloja on samaan aikaan kevyen humoristinen ja traaginen. Urallaan
Aki on tasapainoillut molempien tyylien välillä, elokuvan
sisällä ja elokuvien välillä vaihdellen niitä
sopivan paikan tullen.
FILMOGRAFIAT
Mika Kaurismäki
- Valehtelija, 1981
- Saimaa-ilmiö, 1981 (Akin kanssa)
- Arvottomat, 1982
- Klaani -Tarina sammakoiden suvusta, 1984
- Rosso, 1985
- Helsinki Napoli All Night Long, 1987
- Cha Cha Cha, 1989
- Paperitähti, 1989
- Amazon, 1990
- Zombie ja Kummitusjuna, 1991
- The Last Border -Viimeisellä rajalla, 1993
- Tigrero, 1994
- Condition Red/Hälytystila, 1996
- L.A.
Without a Map, 1999
- Highway Society, 2000
- Moro no Brasil (aka Sound of Brazil), 2002
Aki Kaurismäki
- Saimaa-ilmiö, 1981 (Mikan kanssa)
- Rikos ja Rangaistus, 1983
- Calamari Union, 1985
- Varjoja
paratiisissa, 1986
- Hamlet liikemaailmassa, 1987
- Ariel, 1988
- Leningrad Cowboys Go America, 1989
- Tulitikkutehtaan
tyttö, 1990
- I Hired a Contract Killer, 1990
- La Vie De Bohème/Boheemielämää, 1992
- Pidä huivista kiinni Tatjana, 1994
- Leningrad Cowboys Meet Moses, 1994
- Total Balalaika Show, 1994
- Kauas
pilvet karkaavat, 1996
- Juha, 1999
- Mies
vailla menneisyyttä, 2002
lainaukset:
1. Eila Anttila: Lyhyttä ja pitkää, teksti Jukka
Hytönen, 2. Eila Anttila: Lyhyttä ja pitkää,
teksti Mikko Remes, 3. Filmihullu 7/1984, 4. Levottomat sukupolvet
s. 97, 5. Aki Kaurismäki: Mies vailla menneisyyttä elokuvakäsikirjoitus,
6. Filmihullu 5/1991, 7. Elokuvan historia s.687, 8. K/K, A Couple
Of Finns And Some Donald Ducks s. 330, 9. Aikamme elokuva
Aki Kaurismäki, 10. Mies vailla menneisyyttä elokuvakäsikirjoitus,
11. Stricly Film School
lähteet: (kirjat)
Peter von Bagh: Elokuvan historia, Peter von Bagh: Drifting Shadows,
Eila Anttila: Lyhyttä ja pitkää: suomalaisia elokuvantekijöitä,
Harto Hänninen: Kinosaurus, Geoff Andrew: Directors A - Z (Prion),
Sakari Toiviainen: Levottomat sukupolvet, uusin suomalainen elokuva
(SEA), Roger Connah: K/K, A Couple Of Finns And Some Donald Ducks
(VAPK), Aki Kaurismäki: Mies vailla menneisyyttä elokuvakäsikirjoitus
(WSOY), Siunattu Teknologia (http://www.sci.fi/~solaris/kauris/main.html),
Stricly Film School (http://www.filmref.com/index.html),
Filmihullu 7/1984, Levottomat sukupolvet s. 97, Aki Kaurismäki:
Mies vailla menneisyyttä -elokuvakäsikirjoitus, Filmihullu
5/1991, Elokuvan historia s.687, K/K, A Couple Of Finns And Some
Donald Ducks s. 330, Guy Girard: Aikamme elokuva Aki Kaurismäki
|