Mies
vailla menneisyyttä (2002)
Sananlasku "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan"
pätee suomalaisohjaajista parhaiten Aki Kaurismäkeen.
Omasta tyylistään päättäväisesti kiinni
pitävä ohjaaja on ollut ulkomailla huomattavasti arvostetummassa
asemassa kuin Suomessa, jossa suuren yleisön ehtymätön
kiinnostus on rajoittunut ainoastaan siihen, kuinka kielteisen kuvan
niin Kaurismäki kuin hänen elokuvansakin Suomesta antavat.
Mies vailla menneisyyttä (aka L' Homme sans passé,
Der Mann ohne Vergangenheit, The Man Without a Past, 2002 Suomi,
Saksa, Ranska) muutti hieman mielipiteitä, mutta vasta sen
jälkeen, kun mediaan alkoi tulvia ylistyksiä ympäri
maailmaa.
Mies saapuu yöjunalla Helsinkiin. Kaksi tuntia saapumisensa
jälkeen hän makaa henkihieveriin piestynä sairaalassa,
vailla toiveita paranemisesta. Hän karkaa sairaalasta ja ajautuu
kodittomien joukkoon. Muistinmenetyksestä kärsivä
mies joutuu aloittamaan kaiken alusta, mutta vähitellen hän
alkaa saada elämäänsä järjestykseen. Ajan
kuluessa ainoaksi ongelmaksi muodostuu henkilöllisyys, josta
ei tunnu kenelläkään olevan tietoa.
Aki Kaurismäen menestyksekkäin teos, Mies vailla menneisyyttä,
on kertomus asunnottomuudesta ja irtolaisuudesta. Tarina yhteiskunnan
siitä osa-alueesta, jossa ulkona syöminen tarkoittaa Pelastusarmeijan
soppatykkiä, on vakavasta aiheestaan huolimatta täynnä
optimismia ja huumoria ilman perisuomalaista surkuttelua ja ahdistusta,
jollaiseksi elokuva voisi helposti osaamattomamman ohjaajan käsissä
kääntyä. Elokuvan ilmapiiri on lämminhenkinen
ja toteutus Kaurismäen tyyliin hienoa.
Mies vailla menneisyyttä suorastaan pursuaa tyylikästä
näyttelemistä ja hauskoja henkilöhahmoja. Markku
Peltola tekee pääosassa vahvan roolisuorituksen, ihmetellä
täytyykin, kuinka mies on järjestään jäänyt
palkitsematta roolistaan. Kati Outinen on hyvä hänkin,
mutta hahmoista hauskin on Sakari Kuosmasen esittämä Anttila,
jonka vallaton dialogi on huippuluokkaa. Kuosmanen tekee Anttilana
Juhan (1999) ohella parhaan roolisuorituksensa. Pienemmissä
rooleissa nähdään Kaurismäen vakioporukkaa Elina
Salosta Esko Nikkariin, ovatpa osansa saaneet myös niin Peter
von Bagh, Aino Seppo kuin Annikki Tähtikin.
Mies vailla menneisyyttä menestyi maailmalla loistavasti.
Se palkittiin monilla elokuvafestivaaleilla ja oli ehdolla parhaan
ulkomaisen elokuvan Oscariin, vaikka ohjaaja yritti ehdokkuutta
omaan tinkimättömään tyyliinsä vastustellakin.
Suomessa elokuva sai kuusi Jussi-palkintoa, Markku Peltola tosin
jäi yllättäen ilman.
Kuvassa esiintyy lievää rakeisuutta, kuten kaikissa Kaurismäki
Collection -sarjan elokuvissa. Värit toistuvat hyvin, eikä
rakeisuutta lukuun ottamatta kuvasta ole negatiivista sanottavaa.
Kuvasuhde on 1.78:1, kuva on anamorfinen.
Ääniraitoja on kaksi, joko Dolby Digital 5.1 tai perinteinen
stereoääni. Makuasia, kumman valitsee, molemmat ajavat
asiansa hyvin. Tekstitykset ovat ruotsiksi ja englanniksi, lisäksi
suomi huonokuuloisille.
Levyn ainoat ekstrat ovat kaksi traileria (Kauas pilvet karkaavat,
Mies vailla menneisyyttä).
teksti: ©
2004 Kari Glödstaf

|