Traffic
(2000)
Ennen Traffic -elokuvaa (2000 USA, Saksa) Steven Soderbergh
ilahdutti monia elokuvanystäviä elokuvalla Erin
Brockovitch, ja molemmat näistä keräsivät
edellisessä Oscar -gaalassa kiitettävän määrän
pystejä. Toisin kuin ehkä Erin Brockovitch Traffic tosiaan
ansaitsee palkintonsa. Traffic tuo selkeästi esille ongelmat
tämän päivän huumeidenvastaisessa taistelussa,
eikä elokuvan sanomaakaan tarvitse vääntää
rautalangasta. Traffic ei yritäkään antaa vastauksia
kysymyksiin ja ongelmiin, sen enempää kuin saarnata massoille
asiasta, josta kaikki ovat hyvinkin tietoisia, varsinkin Yhdysvalloissa.
Se antaa vain hyvin selkeän kuvauksen siitä, kuinka huumeet
kulkeutuvat Meksikosta Amerikkaan ("Traffik" -nimisessä
brittiläisessä minisarjassa, jonka pohjalta Traffic on
tehty, huumeet kulkeutuivat Pakistanista Eurooppaan ja erityisesti
Britanniaan), kuinka sen levitys onnistuu, miksi se onnistuu ja
kuinka huumekauppaa vastaan asetetut lait ja rajoitukset voidaan
ongelmitta kiertää. Huumeidenvastaisen taistelun epäonnistumisesta
kertoo erityisen selkeästi elokuvan 18-vuotiaan Carolinen toteamus
huumevieroituksessa: "Minun ikäiselleni nuorelle on helpompaa
hankkia huumeita kuin alkoholia". Sitä on kaikkialla koska
se kannattaa. Nämä ovat ainakin Soderberghin ilmeisiä
johtopäätöksiä.
Elokuva koostuu usean eri henkilön tarinasta. Varsinaista
päähenkilöä elokuvassa ei ole, vaikka eniten
aikaa kuvassa saa Michael Douglas (The
Game - oletko valmis peliin?). Hän esittää Robert
Wakefieldiä, tuomaria, joka valitaan Yhdysvaltojen uudeksi
keulakuvaksi huumeidenvastaisessa taistelussa. Hän aloittaakin
pontevasti ja suhtautuu työhönsä vakavasti. Huumeet,
joita vastaan hän taistelee, ruummiillistuvat ikävästi
hänen omassa perheessä, kun käy selville, että
hänen oma tyttärensä Caroline (Erika Christensen)
on addikti. Kokeilusta on vain lyhyt aika, mutta hyvin nopeasti
huumeet ovat saaneet hänen tyttärensä valtaansa ja
tilanne on etenemässä hyvin huolestuttavaa vauhtia.
Toinen erityisen mielenkiintoinen kuvaus Trafficissa on Meksikon
puolella, jossa meksikolainen poliisi Javier Rodriguez (Oscar-palkinnon
roolistaan saanut Benigio Del Toro, Tuhon
tiellä) taistelee huumeita vastaan omalla tavallaan. Hän
jää kahden hallitsevan huumekartellin ristituleen, jolloin
pohjimmiltaan kunnollinen Javier jää vaaralliseen tilanteeseen.
Asiaa ei myöskään helpota hänen parinsa, joka
aikoo myydä tietojansa eteenpäin.
Kolmantena tarinana näemme San Diegon huumeparonin vaimon
Helena Ayalan (Catherine Zeta-Jones, The
Haunting - paholaistalo) taistelun hänen olemassaolonsa
ja perheensä puolesta. Hänen miehensä vangitaan,
ja vasta silloin hän saa selville, ettei hänen rakas miehensä
olekaan aivan niin kunniallinen kuin olisi voinut luulla. Totuus
lyö häntä kasvoille kuin 10 kilon vasara. Mm. taloudellisten
huolien takia hän joutuu itse jatkamaan miehensä liiketoimia,
halusi hän sitä tai ei, sillä velkojat koputtelevat
jo ovella.
Viimeinen päätarina elokuvassa kertoo californialaisesta
keskisuuresta huumepomosta Eduardo Ruiz (Miguel Ferrer), jonka
poliisit nappaavat rysän päältä. Ruizille
tarjotaan suojelua, ja lopulta hän myöntyykin todistamaan
suurempia pomoja vastaan. Mutta siitä hänen ongelmansa
vasta alkavat. Lisäksi pieniä rooleja vetävät
siinä sivussa hyvinkin nimekkäät näyttelijät,
kuten Dennis Quaid, Salma Hayek ja Benjamin Bratt.
Trafficissa nämä erilliset tarinat eivät lopulta
nivoudu yhteen, kuten on yleensä tapana (esim. Pulp
Fiction, Snatch), koska
kyseessä ei ole yhteinäinen tarina. Soderbergh selvittää
vain katsojille näiden erillisten tarinoiden kautta kuinka
asiat toimivat.
Erillisten tarinoiden kuvaamisessa Soderbergh käyttää
myös erilaisia kuvaustekniikoita, linssejä ja filttereitä.
Raskain esimerkki on Meksikon puolen kuvaus, jossa kameraa käytetään
käsivaralla ja värejä on manipuloitu hyvinkin runsaalla
kädellä. Se antaa osuudelle lähes dokumentaarisen
luonteen. Michael Douglasin osuuksia on taas kuvattu vakaalla kameralla,
mutta väreihin on lisäilty jopa ärsyttävissä
määrin sinisen sävyjä. Kuka tietää
miksi. Muut tarinat ja kohtaukset etenevät jokseenkin perinteisin
tavoin. Vaikka Soderberghin kuvaustekniikat palvelevatkin erityistä
tarkoitusta, en siltikään pitänyt epätarkasta
jäljestä. Se on tietysti makuasia, toiset pitävät
paljonkin tällaisesta "real-world" -menosta.
Näyttelijätyö on kautta elokuvan erittäin onnistunutta
ja tasaista. Michael Douglas vetää kokemuksella ja taidolla
oman roolinsa ja Del Toro välittää pätevästi
tunteitaan katsojalle. Silti minun pitää tässä
vaiheessa ihmetellä Oscar-akatemian päätöstä:
Del Toro onnistuu työssään moitteetta, mutta onko
tämä sivurooli vaativuudessaan ja hienoudessaan samaa
luokkaa kuin ehdokkuuden myös saanut Willem Dafoe (Shadow
of the Vampire)? Ei, ei todellakaan. Dafoe teki roolissaan ainutlaatuisen
suorituksen, ja loi hahmolleen sielun, kun taas Del Toro esiintyy
hyvin tavanomaisessa roolissa, aika pitkälti omana itsenään,
vaikka edelleenkin tekee sen keskitasoa paremmin. Tämä
vain vahvistaa käsitystä siitä, että Oscar -palkinnot
eivät ole olleet enää moniin vuosiin todisteita paremmuudesta
tai poikkeuksellisesta osaamisesta. Raha on pilannut senkin palkinnon
jo kauan aikaa sitten. Vaikka toisaalta, sehän on itsestäänselvyys.
Soderbergh on ansainnut paikkansa auringossa. Traffic on poikkeuksellisen
puhutteleva elokuva, eikä sen toteutuksessa ole sen suurempia
virheitä. Ennen kaikkea Trafficin ansio piilee sen todellisuudessa
ja sen esiintuomisessa. Ehkä tällaiset elokuvat saavat
vielä amerikkalaisen elokuvan tason nousuun. Ehkä ihmiset
jaksavat sittenkin katsella muutakin kuin mitään sanomatonta
viihdettä.
teksti: ©
2001 Antti Honkala

|