Paholaistalo
- The Haunting (1999)
Ohjaaja Jan de Bont (Twister, Speed) on uudestaan ohjannut vuonna
1963 tehdyn Yö kauhujen talossa, joka pohjautui taas Shirley Jacksonin
romaaniin. Paholaistalo (The Haunting, 1999 USA) on persoonottomien
henkilöiden ympärille puristettu kauhuilu, jonka parasta antia ovat
muutamat nokkelat efektit. Eleanor (Lili Taylor) on orpo 30 vuotias
nainen, joka on koko elämänsä ajan huolehtinut äidistään. Nyt, kun
äiti on kuollut ja sisko haluaa Eleanorin talon itselleen joutuu
nainen keksimään jotain uutta. Hämäräperäinen soitto kertoo Hill
House-talosta, jonne otetaan ihmisiä joilla on uniongelmia. Eleanor
ottaa tilaisuudesta vaarin ja lähtee katsomaan taloa. Tarjous sisältää
vieläpä rahallista vastinetta, joten Eleanor suuntaa keltaisellaan
autollaan kohti tätä kartanoa (samanlainen auto kuin Stephen Kingin
romaanista Guzo).
Tällaisesta jutusta on myös muita kiinnostuneita, Catherine Zeta-Jonesin
(Zorron naamio)
ja Owen Wilsonin (Shanghai
Noon) esittämät sivuhenkilöt saapuvat myös tähän pienen kaupungin
kokoiseen kartanoon. Liam Neeson (Rob
Roy) esittää lääkäri-tutkijaa, joka on perehtynyt uniongelmiin
ja hän haluaa tutkia niitä tässä erikoisessa ympäristössä.
Kartanon taloudenhoitaja kerkiää varoitella paikan yöllisistä huudoista,
mutta kukapa uskoisi niitä. Kun sitten alkumetrien kalkkiviivat
on ylitetty saadaan juttuun uutta potkua. Erittäin mielenkiintoisessa
ympäristössä liikkuvat uniongelmaiset saavat katsojan hämmennykseen,
sillä niin iso tämä Hill Housen kartano on. Kartanon alkuperäinen
1800-luvulla kuollut, omistaja Gair alkaa häiritsemään näiden jo
ennestään huono unisten yötä. Elokuva kertoo yhden yön aikana käydyistä
tapahtumista vaakuuttavasti ja se yö tuntui välillä ikuisuudelta.
Päähenkilöksi valitun Lili Taylor hoiti roolinsa ihan mallikkaasti,
mutta juonen vähäinen kerronta vähensi henkilöiden persoonallisuutta.
Muita osia esittävät Zeta-Jones, Wilson ja Neeson ovat kaikki samalta
planeelta eikä kukaan heistä tunnu mitenkään tärkeältä eli menkööt
kuoleman suuhun.
Elokuvan efektijuhlat (Phil Tippet ja Craig Hayes) eivät olleet
mitään kauniita taikka hienoja. Mielestäni niitä on jo käytetty
90-luvulla ihan tarpeeksi. Yllättäen elokuvaan oli piilotettu paljon
efektejä joita oli hankala huomata, mutta jotka lisäsivät tunnelmaa
huomatessa. Vaikuttavia olivat patsaiden melkein mitättömät silmät,
jotka toivat sitä oikeaa tunnelmaa, mutta muuten tällainen elokuva
sisälsi liian vähän onnistumisia, jotka olisivat tuoneet sellaisen
todellisen kauheuden tunteen.
teksti: ©
1999 Raimo Miettinen

|