Shanghai
Noon (2000)
Jackie Chan on tehtaillut hyvin samankaltaisia kung-fu-pätkiä
jo 70-luvulta asti. Hänen parhaisiin elokuviinsa kuuluu nimet
kuten Bronxin hurrikaani, Ensi isku, Supercop ja Armour of the Gods.
Vasta kahden viime vuoden aikana hänet on alettu noteeraamaan
Hollywoodissa. Hänen ensimmäinen "suuri" elokuvansa
oli Rush Hour, ja viimeistään silloin kaikki tutustuivat
Jackie Chaniin. Näyttää siis siltä (varsinkin
nyt Shanghai Noonin jälkeen), että Chan on onnistumassa
eläessään siinä, missä itse legendaarinen
Bruce Lee epäonnistui: Amerikan ja koko maailman valloittamisessa.
Lee valloitti maailman vasta kuoltuaan.
Shanghai Noonin tarina lähtee liikkeelle Kiinasta, Kielletystä
Kaupungista, vuonna 1881. Prinsessa Pei Pei (Lucy Liu, Charlien
enkelit) päättää lähteä karkuun
kohtaloaan ja suunnistaa matkansa kohti Amerikkaa, kuinkas muuten.
Hyvin pian tämän jälkeen prinsessa kidnapataan ja
hänestä vaaditaan lunnaita. Kiinassa tietenkin hätäännytään
ja prinsessan perään lähetetään neljä
kuninkaallista vartijaa, yksi heistä on Chon Wang (Jackie Chan).
Muutamien välikohtausten jälkeen Chon Wang löytää
itsensä aavikolta, yksin. Nyt Chon Wang lähtee etsimään
prinsessaa Carson Citystä. Matkalla mukaan tarttuu huulta heittävä
lainsuojaton Roy O´Bannon (Owen Wilson, The
Haunting - paholaistalo) ja näin eriskummallinen pari lähtee
pelastamaan prinsessaa. Wang hyvällä sydämellä
ja O´Bannon kullan takia.
Kuten sanoin, elokuva ei ole pilattu liian omaperäisellä
tai mutkikkaalla juonella, mutta ei ole tarkoituskaan. Ei kukaan
sitä odota, joka on lähdössä katsomaan Jackie
Chanin uutta elokuvaa. Eikä sitä kukaan välttämättä
edes halua. Ihmiset menevät katsomaan Chanin elokuvia nauraakseen,
ihastellakseen Chanin kumimaisia liikkeitä ja syödäkseen
popcorneja. Juoni on jotain, mikä väännetään
Chanin ympärille. Kun juoni on selvillä, Jackie vapautetaan
ja hän saa mennä ja tulla mielensä mukaan. Ja yleensä
sitä on hauska katsella. Niin myös tällä kertaa.
Ehkä nimenomaan juuri tällä kertaa.
Shanghai Noon on pilke silmäkulmassa tehty villiin länteen
sijoittuva toimintakomedia, joka vinoilee harva se hetki menneille
kultti-länkkäreille (mieti sitä lausuessasi Chon
Wang = John Wayne). Yllättävää kyllä, vaikka
tämänkaltaiset elokuvat eivät yleensä ilahduta
juuri ketään (esim. Wild
Wild West), tällä kertaa homma tuntuu sujuvan ihmeen
kevyesti. Dialogi ei ole Oscar-ainesta, mutta sopii Chanin ja Wilsonin
suuhun kuin nakutettu ja irrotti ainakin minulta naurut vähän
väliä. Kaksikon kemia tuntuu pelaavan yhteen mainiosti.
Ennen hieman tuntemattomampi Owen Wilson tulee varmasti saamaan
näkyvämpiä rooleja tulevaisuudessa, Chanista puhumattakaan.
Ovet ovat viimeinkin auki Hollywoodiin, niinpä uskoisin, että
Chania tullaan näkemään tulevaisuudessa vielä
paljonkin (Shanghai Noon II on saanut jo vihreää valoa).
On kuitenkin kylmä tosiasia, että Chan on tulossa vanhaksi.
Edes Jackie Chan ei pysty väistelemään Jumalan sormea.
Vaikka kiinalaisen pikkumiehen mono nousee edelleen kevyesti, korkealle
ja kovaa, ei siinä ole enää samaa napakkuutta ja
energisyyttä mitä 90-luvun alussa, 70- ja 80-luvuista
puhumattakaan. Sama seikka näkyy myös stunteissa. Chan
on aina ollut ylpeä siitä, että hän tekee kaikki
stuntit itse. Kaikista hulluimmatkin, ja joskus vastanäyttejöidenkin.
Nyt hänen stunttinsa rajoittuvat pitkälti hirven sarvilla
tappelemiseen ja pöydältä tippumiseen. Tämä
ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö Chanista olisi tulossa
arvoton elokuva-maailmalle, pikemminkin päinvastoin. Hänen
komedia-arvonsa on nousemassa taivaisiin Amerikassa. Ja ilmeisesti
koko maailmassa.
Shanghai Noon on kokonaisuutena kevyt, sujuvasti kulkeva ja ennen
kaikkea hyväntuulinen. Elokuva ei ehkä tule saamaan oscareita,
mutta hällä väliä. Joidenkin elokuvien on tarkoitus
yksinkertaisesti viihdyttää ihmisiä. Shanghai Noon
on yksi niistä. Ja sen se tekee. Suurimmalle osalle ihmisistä
ainakin.
teksti: ©
2001 Antti Honkala

|