Juhlat
- Festen (1999)
Thomas Vinterbergin elokuva Juhlat (Festen a.k.a. Dogme
#1, Tanska 1998) on ensimmäinen Dogma-95 genren elokuva, jonka luojana
pidetään Lars von Thieriä. Von Thierin eräs mielenkiintoinen filmatisointi
oli kaksi vuotta sitten valmistunut Idiootit (The Idiots, 1998),
jossa pieni ryhmä nuoria aikuisia esitti vammaisia julkisilla paikoilla
ja hiljalleen juttu alkoi luista käsistä niin, että todellisuus
hämärtyi.
Vinterbergin ohjaus ei ole aivan niin vakuuttava mitä von Thier
teki, mutta tästäkin löytyy omat muotonsa. Ehkä olisi järkevää valottaa
hiukan taustoja Dogma-95 elokuvien taholta. Dogma-95 elokuvat ovat
jo edellä mainitun Lars von Thierin ideasta lähtöisin ja sama mies
loi myös sen säännön, joiden pohjalta Dogma-95 elokuvat on tehtävä.
Kyseisiin sääntöihin kuuluivat mm. äänitehosteiden jälkeenpäin
lisääminen on kiellettyä, kameraa ei saa tueta millään sille tarkoitetulla
jalaksella ym. Keinovaloa ei saa lisätä kuvaustilanteeseen vaan
on tyydyttävä siihen mitä on tarjolla. Muistaakseni vielä tilanteet
oli kuvattava siinä järjestyksessä miten ne on käsikirjoituksessakin.
Näitä sääntöjä ja muutamia muitakin (joita en muista) noudattamalla
on myös tämä Juhlat tehty. Elokuvan vapiseva kuvaustyyli saattaa
hermostuttaa osaa katsojista, mutta hienon juonen ja realistisen
tunnelman luojana Vinterberg saa katsojan vähintääkin seuraamaan
leffan etenemistä.
Christian (Ulrich Thomsen) saapuu isänsä 60-vuotis syntymäpäivä
juhlille, jonne myös saapuvat hänen sisaruksensa Michael ja Helene.
Lähes ensi metreillä Vinterbergin ja Mogens Rukovin käsikirjoitus
antaa viittauksia perheen epäselvästä menneisyydestä. Michaelin
ja Helenen välillä tuntuu olevan jotain tunnelatausta ja päähenkilö
Christianin hahmo muistuttaa vähintäänkin osittain kaappiinsa sulkeutunutta
homoa.
Heidän isänsä, Helge on halunnut pitää kalliit juhlat omassa kartanossaan
ja on kutsunut lastensa lisäksi reilut 20 muuta läheistä ihmistä
viettämään täysejä kymppejä. Kartanon keittiöpuolella tehdään tiukasti
töitä sen eteen, että juhlat etenisivät oikeaan tahtiin ja hyvää
ruokaa riittäisi. Kun kamera piipahtaa keittiön puolelle annetaan
sieltäkin viittauksia katsojalle, että kaikki ei ole hyvin tässä
kartanossa. Juhlasalin puolella kilistellään laseja ja nostellaan
maljoja syntymäpäiväsankarille, kunnes Christian saa oman vuoronsa
ja kilauttaa veitsellään lasiin ja pyytää puhevuoroa. Tästä elokuva
saa aivan uuden käänteen.
Juhlat ovat juryn erikoispalkinnon saanut elokuva Cannesissa 1998.
Elokuva ei esittele sen hahmoja syvemmälti vaan ottaa kosketusta
enemmänkin kokotilanteeseen mitä kartanossa tapahtuu. Ihmisten pinnallinen
hymyileminen ja salatut salaisuudet saavat katsojan epäilemään useampaakin
asiaa. Ennen kaikkea tilanteiden realistinen mukana olo ja jossain
mielessä (minusta) tutut tilanteet tekevät hiukan trillerimäisestä
paljastusfarssista piinaavan "tositarinan". Juhlat on selkeää vaihtelua
Hollywoodin elokuville, joista harvoin kehkeytyy mitään perjantai-illan
menestystä, ainakaan minun kohdalla.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|