Badding
(2000)
Markku "Kuningasjätkä"
Pölönen vakuutteli arvostelijan taas kerran taidoillaan. Viikonloppuna
suunnistin vaihteeksi teatteriin katsomaan oikein elävää kuvaa sen
sijaan, että olisin jäänyt kotiin katsomaan videolta bondia. Sain
taas huomata sen, että kotimainen elokuva elää nousukauttaan, sillä
salin penkit täyttyivät tasaiseen tahtiin. Vaikka asunkin kehä-3:n
ulkopuolella, elää täällä ainakin kotimainen elokuva. Hollywood-tuotannot
taas voivat kokea ruskeiden penkkirivien tyhjyyden.
Badding (2000 Suomi) on ehkä tämän vuoden odotetuin kotimainen.
"Kevätmarkkinoille" kerkesi jo hiukan alle kymmenen elokuvaa, joista
muutama menestyi kohtuullisen hyvin. Kesä mentiin hiljaselolla,
ainakin teattereissa ja nyt syksyllä esityssalin ovea avataan taas
tiheään tahtiin. Baddingin jälkeen vuorossa on Olli Saarelan Bad
Luck Love, joka on varmaankin suunnattu marginaalisemmalle yleisölle
kuin Saarelan aikaisempi Rukajärven
tie (1999).
Markku Pölönen osaa ohjata tunteella ja suoraan suomalaisille.
Tai Pölönen osaa ainakin luoda sen tunteen, että suomalaisuus on
juuri sitä mitä mies on filmille kuvannut.
Rauli "Badding" Somerjoen musikanttiura oli luonnollisesti dramaattinen
(muuten siitä ei olisi elokuvaakaan tehty), rohkaisuryypyistä tanssilavoilla
aina umpikänniin come back -keikalla Helsingin jäähalliin.
Markku-Setä kertoo nyt meille sadun tästä laulajatähdestä, jolla
oli esiintymispelkoa, mutta kauniita lauluja. Pölösen Badding alkaa
teksteillä, joissa mainitaan, että elokuva ei ole totta eikä valhetta,
vaan satua. Täten Pölönen sysää biopic -elokuvan sylistään ja saa
lähes vapaat kädet työstää fiktiivinen kertomus Somerjoesta. Pelkäksi
fantasiaksia juttu ei kuitenkaan luisu, vaan pysyy sillä kultaisella
tiellä, jossa todellisuus ja satu erottuvat.
Elokuvan päänäyttelijät Janne Reinikainen (Badding) ja Peter Franzen
(Ossi-kaverina) hoitavat hommansa hyvin. Reinikainen ulkomuodollisesti
kuin kielellisestikin. Ehkä jopa niin pitkälle, että x-sukupolven
lapset eivät tunnista oikeata Baddingia Reinikaisesta myöhempinä
aikoina. Franzenin kiihkeä ura jatkuu hyvällä suorituksella, vaikka
osittain ehkä hiukan epäonnistuen. Franzenin rooli Ossina oli pehmomiehestä
muuttuminen machomieheksi, joka tuntuu jääneen hiukan kesken.
Badding-elokuva etenee välillä hitaalla vauhdilla kohtauksesta
toiseen, välissä rallatellen lauluja. Hienosti juttua kuljetetaan
välistä Somerjoen mielikuvitusmaailmassa, jossa western ja nyrkkeilykehät
ovat osa todellisuutta. Tähdestä on osattu tehdä persoonallinen,
ehkä myös oikeanlainen, juuri se Rauli "Badding" Somerjoki.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|