Rukajärven
tie (1999)
Nuori, uusi ja voimakas ohjaaja Olli Saarela nousi toisella elokuvallaan
Rukajärven tiellä (1999 Suomi) suomalaisten tietoisuuteen.
Saarelan tapa tulkita tilanteita on vilpitöntä ja vaikuttavaa, kuten
toisella kotimaisella menestysohjaajalla, Markku Pölösellä. Saarela
eroaa seniorista kuitenkin ei-amerikkalaisella tavalla esittää asioita.
Suomi-filmin "nousun" mukana teattereissa on esitetty monia hienoja
elokuvia kuten esimerkiksi Häjyt
ja Levottomat. Rukajärven
tie pysyy siinä genressä mistä suomalaiset ovat aina helisseet,
sotaelokuvissa. On varmaan turha mainita tuntemattomia sotilaita,
sillä niiden katsominen ja lukeminen ovat yksi kansamme sivistyksenmittapuita.
Saarelan Rukajärven tie tuo kuitenkin yllättävän paljon uutta, muuten
niin samanlaisiin sotaelokuviin.
Rukajärven tien näyttelijät tekevät lähes poikkeuksetta onnistunutta
työtä. Luutnantti Perkolan roolissa oleva Peter Franzen onnistuu
pääosassa hyvin. Samaten hänen vaimoaan esittävä Irina Björklund
(on myös todellisuudessa puoliso) löytää itsestään helposti lotan.
Muissa rooleissa näkyy monia merkittäviä suomalaisia näyttelijöitä
aina vanhemmasta Kari Väänäsestä nuorempaan Arttu Kapulaiseen.
Elokuva on kuitenkin Saarelan elokuva, eikä vaikkapa Franzenin
ja Björklundin tähdittämä sota-rakkaus-tarina. Miehen panos näkyy
jokaisessa kuvakulmassa, lavasteessa ja sanassa. Saarelalle tyypillinen
tapa kuvata tilanteita kristilliseen symboliikkaan verhottuna toistuu
myös Rukajärven tiessä. Mediassakin kohinaa herättänyt "Viimeinen
ehtoollinen" on kohtaus, jossa Perkolan johtama kaukopartio viettää
viimeisen ateriansa keskellä hiljaisuutta ennen "sotaansa".
Sota on tilanteena sellainen paikka, jossa uskonasiat nousevat
helposti pääkoppaan. Tällöin ihminen yrittää työntää kaameudet pois
läheltään ja saada turvaa "ylemmältä taholta". Vaikka elokuva sisältää
useamman kilon kristillistä vihjailua, ei sotilaista ole kuin yhdellä
hiukan suurempia uskonnollisia aatoksia. Todennäköisesti muut sotilaat
salaavat tuntonsa. Jopa paholaisen läsnäoloa vihjaillaan alikersantti
Jussi Lukkarin skeptisellä ja fiksulla hahmolla, jonka nimi voisi
olla Luficer.
Rukajärven tie tarjoaa iloa myös silmällä. Betoniviidakoita ei
ole, vaan harjuisia havumetsiä ja soita joita halkoo pitkospuut.
"Pieni suomalainen" hihkuu sisällämme, kun Saarelan ohjaama kamera
kaartaa kaukopartion pyörien ohitse kohti taivasta. Silloin kun
sota käydään juuri tässä kauniissa maastossa kertoo se voimakkaammin
sanomansa sodan pahuudesta.
Kokemuksena elokuva on ainutlaatuinen. Se tarjoaa toisenlaisen
tavan tutustua sotaan, joka on ollut paljon muutakin kuin pelkkää
pyssyjen paukuttelua. Se on ollut paljon myös kyttäämistä ja odottelua.
Rukajärven tiessä partio kohtaakin venäläisiä vain jokien ja soiden
ylityksissä. Kylissä ei nähdä koskaan venäläisiä, jotka jäävätkin
anonyymeiksi, tuntemattomiksi hahmoiksi.
Rukajärven tie on hiukan erilainen kuin muut sotaelokuvat, se tarjoaa
jännitystä ja toimintaa. Näyttelijät ovat hommansa osaavia ammattilaisia,
joilta irtoaa välistä mehevää dialogia. Olli Saarela viimeistelee
ja kruunaa elokuvansa omilla taidoillaan. En ihmettele sitä, vaikka
Rukajärven tie olisikin 90-luvun katsotuin elokuva.
teksti: © 1999 Raimo Miettinen

|