Hiipivä
tiikeri, piilotettu lohikäärme - Wo hu cang long (2000)
Repäisempä tuosta keitosta yhden herneen nenääni,
sillä eihän ihmiset voi lentää puiden latvojen
välissä. Ang Leen uusimmassa Hiipivä tiikeri,
piilotettu lohikäärme (Wo hu cang long aka Crouching
tiger, hidden dragon, 2000 Thaimaa, Hong Kong, USA, Kiina) elokuvassa
Yun-Fat Chow, Michelle Yeoh ja Ziyi Zhang tekevät tätä
"lintujen työtä" kuin ammattilaiset ikään.
Tällaisena eurooppalaisena (aina realismiin pyrkivänä)
en tykkää siitä, kun aasialaiset tekevät elokuvissaan
sellaista mikä oikeasti ei olisi todellisuudessa mahdollista.
Samanlaiseen todellisuuden vääristelyyn, mutta tarinan
tehostamiseen "sortuvat" usein myös (nuo) amerikkalaiset.
Alun alkaen taiwanilainen, nykyään yhdysvaltalainen Ang
Lee on aikaisemmin tehnyt suuria draamoja kuin Jäämyrsky
ja Paholaisen satulassa.
Uran alusta löytyy myös sellainen klassikko kuin Syö
juo mies nainen. Ang Lee ei siis ole aivan mitätön nimi
Hiipivän tiikerin ohjaajaksi. Elokuva on samanlaisilla elementeillä
lastattu 2 tuntinen kuin esimerkiksi Yhdysvaltain sisällissodasta
kertonut Paholaisen satulassa.
Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme on suureksi
kutsutun Du Lung Wangin romaaniin pohjautuva kertomus taistelulajeja
taitavien mestareiden ja oppilaiden yhteenotoista. Kun mestari kohtaa
voittajansa taistelussa astuu oppilas mestarin kaapuun ja alkaa
hautoa kostoa. Elokuvan "pelipallona" on 1400-luvulla
valmistettu miekka, Sininen syvyys. Miekka varastetaan eräänä
yönä ja varas pakenee tiilikattoja pitkin yöhön.
Pian pormestarin hovissa paljastuu salamurhaaja ja myöhemmin
myös useampi rakkaus paljastetaan vahingossa kuin myös
tahallaan.
Elokuvan tarina on poikkeava: on alun hidasta päähenkilöiden
ja alkuasetelmien selvittelyä, välissä käydään
aggressiivinen taistelu, keskellä palataan ajassa taaksepäin
pohjustamaan yhden tarpeettoman oppilaan historiaa ja lopussa taistellaan
taas, nyt bambujen latvoissa heiluen. Ang Lee on saattanut luoda
enemmän aasialaistyylisen martial art -leffan poikkeavalla
kerronnallaan, siinä ei kuitenkaan tällä kertaa onnistuta.
Elokuva laahaa hahmojaan tapahtumista toiseen ja siirtyy uuteen
kohtaukseen vasta silloin, kun "ovea" ollaan sulkemassa.
Tarinasta puuttuu tempo, jonka puuttumisen huomaa välittömästi
jo alussa. Elokuva alkaa kummallisella keskustelulla, jossa kuivalla
dialogilla yritetään saada tarinalle muotoa. Katsoja alkaa
kieriskelemään tuolissaan, kun ohjaaja ei pisti elokuvaan
vauhtia.
Koska kyseessä on martial art -elokuva on tärkeää
arvioida taistelukohtaukset. Niissä Ang Lee tai oikeastaan
Matrixista ja Romeon
on kuoltava rainasta tuttu Yuen Wo-Ping on käyttänyt
todella näyttäviä efektejä. Chow, Yeoh ja Zhang
liitävät tyylikkäästi maasta puihin, katoille
ja vastustajansa niskaan. Wo-Ping on käyttänyt Hiipivässä
tiikerissä eräänlaisia kiikkulautoja, joiden toiseen
päähän näyttelijä kiinnitetään
narulla roikkumaan ja kiikun toisessa päässä kaksi
avustajaa nostelee näyttelijää ja tämä
näyttää siltä kuin näyttelijä hyppisi
yliluonnollisen pitkiä ja korkeita hyppyjä. Narut ja teline
on hävitetty pois kuvasta digitaalisesti, mutta hahmoja ei
ole sentään siirretty tietokoneellisesti ilmojen teille.
Elokuvan taidokkaimmaksi suoritukseksi näyttelijöiden
keskuudessa nousee nuoren Ziyi Zhangin (Tie
kotiin) ilmeikäs esitys. Zhangin roolina on pormestarin
tytär, joka on salaa opiskellut opettajansa kanssa monia tuonpuoleisen
potkuja, iskuja ja löyntejä. Zhang on vain juuri ja juuri
naisen alku, siis tyttö, mutta kuitenkin nainen, joten hänen
esiintyminen pahamaineisen rosvon rakastettuna tuntuu väärältä
moraalisesti kuin myös henkilökohtaisesti. Elokuvan muut
Yun-Fat Chow ja Michelle Yeoh eivät ole kuin tarinan pari rakentavaa
tiiltä. He osaavat kyllä taidokkaasti heiluttaa monoa
taisteluissa, mutta hahmot taistelumestareina jäävät
kovin vaisuiksi.
Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme oli minulle
selkeästi pettymys, suuri pettymys. Media oli hehkuttanut tätä
Oscareita saanutta elokuvaa aivan liikaa. Elokuva ei toimi kaukoitäisellä
tyylillään täällä amerikkalaisessa Suomessa.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|