Paholaisen
satulassa - Ride with the Devil (1999)
Ohjaaja Ang Lee on tehnyt mm. Jäämyrskyn, joka sai erityisesti
kriitikoiden keskuudessa suosiota. Leen uusin elokuva Paholaisen
satulassa (Ride with the Devil, 1999 USA) perustuu kirjailija
Daniel Woodrellin romaaniin Woe to Live On, joka kertoo Yhdysvaltojen
sisällisodasta. Leen uusin leffa ei ole kovin onnistunut työ, sillä
homma ei ala toimimaan nuorilla näyttelijöillä ja rikkonaisella
juonella. Paholaisen satulassa tuntuu kummalliselta harhailulta
ohjaajan uralla, sillä se on kovin amatöörimäinen.
Jacob "Jake" Roedel (Tobey Maguire, Oman
elämänsä sankari) ja tämän ystävä Jack Bull Chilles (Skeet Ulrich,
Scream) ovat sisällissodan
alkuvuosina sotimassa isiensä puolesta, mutta ei armeijassa. Juuri
ja juuri aikuiset kaverukset toimivat aikansa sisseinä etelän rämeillä
ja metsissä. Kumpainenkin on puolustamassa kotiaan.
Elokuvan jakautuessa kolmeen harmittavan irrallisiin osiin; liikutaan
Jaken ja Jackin sissivuosien ajoissa. Myöhemmin miehet pakenevat
federalisteja metsään kuin Robin Hood Sherwoodin metsään Nottinghamin
sheriffiä. Siellä miesten välillä astuu kaunis neitonen Sue Lee
(Jewel Kilcher), jolla on annettavanaan kumpaisellekin miehelle
omistaan. Osa sissiaikojen kollegoista on vielä metsäsessiossa mukana,
kuten esimerkiksi Jeffrey Wrightin esittämä neekeri. Wrightin rooli
tuntuu ärsyttävän turhalta, niin kuin Jake olisi jotenkin uusmielinen.
Paholaisen satulassa muistuttaa viimeisen puolentunnin aikana suunnattomasti
Intohimon tuulet elokuvaa, kun juoni eksyy rakkaustarinan perään
ja unohtaa aikaisemmat sissiajat. Tällöin sisällissota on jo loppunut.
Ang Lee ei ole todellakaan onnistunut kuvaamaan Jaken ja Jackin
elämää sisseinä koko sodan ajan, vaan on joutunut pilkkomaan elokuvan
karkeasti kolmeen osaan.
Pääosissa esiintyvät Maguire ja Ulrich eivät luo hahmoistaan kovin
mielenkiintoisia. Ulrich pahimmissa kohtauksissa muistuttaa Screamin
psykokilleriä. Eikä Maguire ole lähelläkään Lasse Hallströmin Oman
elämänsä sankari elokuvassa esitettyä tasoa. Kokonaisuutena Paholaisen
satulassa on siis hajanainen ja klisheinen kuvaus sisällisodasta,
jossa vastustaja kuvataan aina ammuttaviksi pahvitauluiksi ja rakkautta
harrastetaan juuri ennen sotaan lähtöä.
teksti: © 2000 Raimo Miettinen

|