Tie
kotiin - Wo de fu qin mu qin (1999)
TV-maailman pääkriitikko Antti Lindqvist kirjoitti kiinalaisen
Tie kotiin (Wo de fu gin mu gin aka The Road Home, My Father
and Mother, 1999 Kiina) road-movien ensi-illan yhteydessä yhden
kiinalaisen hakkaavan kolme amerikkalaista. Tie kotiin elokuvan
"vastustajina" olivat tämän vuoden helmikuun
alussa Harold Ramisin ohjaama Pyörryksissä,
lempeä draama-komedia Anna
hyvän kiertää ja urheilu-draama Bagger Vance
- viheriöiden legenda golfista. Baggerin ja Pyörryksissä
nähneenä en täysin myönnä kiinalaisten
ylivoimaisuutta. Urheilu-draaman Tie kotiin päihittää
ylivoimaisesti, mutta Pyörryksissä farssin suhteen asia
on toinen. Ymmärrän kuitenkin sen mitä Lindqvist
on arvostelussaan tarkoittanut.
Kiinassa todella tunnettu ohjaaja Zhang Yimou muistetaan elokuvista
Punainen lyhty, Shanghain triadi ja Punainen pelko. Ohjaajan uusin
Tie kotiin palaa ajassa taaksepäin kehyskertomuksen myötä
aina vuoteen 1923. Kehyskertomuksessa mieheksi kasvanut Yusheng
(Honglei Sun) palaa kotiinsa isänsä kuoltua. Ikuinen rakkaus
lämmittää edelleen äidin (Yelin Zhao) ja isän
välillä. Äidin viimeinen tahto on kuljettaa vanhoillisesti
isä vuorten ylitse kylään, mutta pikkukylästä
ei löydy enää tarpeeksi nuoria kantajia. Yushengo
saa kuulla äidiltään kuinka hän tapasi isän
aikoinaan, ja näin elokuva saa myös hauskasti värillisen
kerronnan.
Tie kotiin elokuvassa kuvataan "ikuisen rakkauden" voimaa
yhteiskunnallisesti, ajallisesti ja suurin allegorioin. Hankalaksi
osoittautuneen symbolin, Titanic
-elokuvan julisteen roikkuminen vanhuksen kodin seinällä,
sai minut pohtimaan elokuvan yhteyksiä tähän suurmenestykseen.
Taas vastaus löytyi Lindqvistin arvostelusta. Tie kotiin kuin
Titanic sisältävät kehyskertomuksen, jonka kautta
naiset palaavat elämänsä parhaimpiin vuosiin. Naiset
kantavat korua, joka nousee elokuvissa tärkeään osaan.
Kieltämättä ohjaaja Yimoulta erikoinen vertailu,
vaikka onhan Titanic suuruudellaan jo aika merkittävä
elokuva.
Tie kotiin parhaimmaksi osaseksi nousee sen tapa hyödyntää
luontoa, musiikkia ja pääosanesittäjä Zhang
Ziyin työskentelyä. Hiipivä
tiikeri, piilotettu lohikäärme -kungfu-romantiikka-menestyjästä
tuttu Ziyi loistaa hauraalla rungollaan elokuvan lävitse. Orientalit
vivahteet tuovat elokuvaan oman lisänsä: talviasun ylileveä
lantio yhdistettynä kömpelöön juoksutyyliin
ovat aivan toista kuin Hiipivässä tiikerin notkeissa ilmataisteluissa.
Kiinan luonnonvaihtelut, talvesta kesään pyörivät
taustalla voimakkaina vaikuttajina tuoden kohtaukseen dramatiikkaa.
Tie kotiin on sopivan romanttinen rakkauskertomus, joka ei ylly
yltiöimeliin siirappisuuksiin. Kiinalaisuus toisaalta estääkin
tätä jenkkiläistä kuvaustapaa. Elokuva toimii
siis Ziyin osaamisella ja ohjaajan loistavalla ympäristön
hyödyntämisellä, vaikka kerronta saattaakin olla
jonkun mielestä hidasta.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|