Seitsemän
- Seven (1995)
Nyt jälkikäteen olen lukenut kuusi vuotta vanhoja elokuva-arvosteluja
David Fincherin Seitsemästä (Seven aka Se7en, 1995 USA),
joista huomaa miten elokuvasta ei ollut vielä silloin kehittynyt
kulttikamaa. Lauseista voi kuitenkin jo huomata mihin suuntaan Fincherin
elokuva on kulkemassa. "Vuoden mestariteos" on muuttunut yhdeksi
90-luvun parhaimmaksi jännäriksi, joka on edelleen yllättävän muodikas
sanan kauheassa merkityksessä. Ammattitaitoiset Morgan Freeman ja
Brad Pitt pääkaksikkona Seitsemässä osoittavat taitonsa esittää
loistavia rooleja myös jännityksen kentällä. Elokuvan parasta antia
on ollut aina ja on edelleen Andrew Kevin Walkerin kekseliäs oikeantyyppinen
trilleri -käsikirjoitus. Ohjaaja Fincher tekee käsikirjoitukselle
kaiken voitavansa onnistuen siinä.
Seitsemän nivoaa yhteen mielenkiintoisia ihmisiä. Se on hiukan
kuin suurempi tienristeys, jossa kohtaavat Fincher, Pitt, Freeman,
Gwyneth Paltrow kuin myös Kevin Spacey. (Seitsemää ihmistä en pysty
nivoamaan yhteen.) Fincherin ja Brad Pittin yhteistyö jatkui sittemmin
Fight Clubin myötä,
jonka tyler durden -rooli on ehkä Pittin mieleenpainuvin suoritus.
Vanhempana rikostutkijana esiintyvä Morgan Freeman tunnettiin tätä
ennen Rita Hayworth - avain pakoon -vankiladraamasta, mutta Seitsemän
roolitus on erilaisuudellaan ainakin yhtä muistettava. Naissivuosassa
esiintyvä Paltrow koki lähes heti Seitsemän jälkeen kovan nousukauden
- tähdenlennon - romanttinen keskiajankertomus Rakastunut
Shakespeare vei vaalean neidon aina Oscar -gaalan voittoon.
Viides henkilö, Kevin Spacey esitti samaisena vuotena Epäillyt -trillerissä
loistavasti sarjamurhaaja Roger "Verbal" Kintiä ja
sain tässä American
Beautyn Lester Burnhamina Oscarin. Seitsemän tekijätiimistä
löytyy siis todella mielenkiintoisia henkilöitä, joista kukaan ei
vielä tässä vaiheessa ollut nauttinut aivan mielettömissä pilvilinnoissa
kuin Brad Pitt.
Fincherin mustanpuhuva kaupunkitarina on raaka kuvaus kahden rikostutkijan,
nuoren Millsin ja eläkkeelle siirtyvän Somersetin ensimmäisestä
yhteisestä tutkimuksesta, jonka lankoja vetelee ovela ja täysin
sairaalta tuntuva sarjamurhaaja. "Seitsemän kuolemansynnin" mukaisesti
murhattuja uhreja löytyy sateisen suurkaupungin betonilähiöistä,
joita rikostutkija kaksikko yrittää tutkia, mutta sarjamurhaaja
kulkee aina kerroksen ylempänä.
Nuori David Mills (Pitt) on siirtynyt kaupungin varjoisemmalle
puolelle töihin. Ensimmäiseksi jutuksi osuu Morgan Freemanin esittämän
viimeisiä työpäiviään tekevän William Somersetin aloittama murhatapaus.
Lihava mies löydetään hukkuneena papukeittoon. Sidottu uhri on aseella
uhattuna syötetty täyteen, jonka jälkeen tämän mahalaukku on potkaistu
kylmäverisesti hajalle. Tapaus ei sinällään herätä paatuneen Somersetin
ajatuksissa epäilyksiä mistään sarjamurhista, mutta jo viikon toisena
päivänä tiistaina löydetään lakimies myös todella raa'asti murhattuna.
Lattialle on kirjoitettu uhrin verellä sana "greed", ahneus. Pakkosyötetyn
uhrin huoneistosta löytyi sana "gluttony", mässäily. Tämä saa vanhemman
rikostutkija Somersetin pohtimaan sarjamurhaajan motiivia, mahdollista
mieltymystä "seitsemään kuolemansyntiin".
Fincher on tehnyt sateisesta suurkaupungista vieläkin sateisemman
normaalista. Ei ole kohtaustakaan, ettei ulkona sataisi. Seitsemän
on masentavan sateen lisäksi ränsistyneiden asuntojen, synkkien
katujen, likaisten bordellien ja syntisten ihmisten kansoittama
maailma. Elämän saastaisuus on kuin valunut juuri tähän metropoliin,
näille kujille joilla Somerset on asunut vuosikymmeniä, joille nuori
Mills nyt astuu ensimmäistä kertaa. Fincher kuvaa itselleen ahdistavalla
tavalla arkista elämää, jossa "apua!" -huuto ei auta. Vastaantulijat
kuvataan todella ilmeettöminä ja välinpitämättöminä, mutta yllätykseksi
myös päähenkilöt, sankarit ovat elämän kovettamia. Morgan Freemanin
Somerset uskaltaa nauraa vain kauniille Millsin naiselle, silloinkin
vain viiniä maistaneena. Nuorempi dekkari Mills on rajatapaus, jonka
piittaamattomuuden-kuoren voi vielä rikkoa. Tämän Fincher osoittaa
elokuvan lopussa, jolloin sankariksi halunnut Mills luovuttaa sarjamurhaajalle
ja asettaa näin elämässään asioita todelliseen järjestykseen.
"Seitsemän kuolemansyntiä" ovat jo keskiajalla vakiintuneet: mässäily,
ahneus, laiskuus, haureus, ylpeys, kateus ja viha. Fincherin elokuvassa
nämä kaikki tapahtuvat kyseisessä järjestyksessä. Tavat joilla sarjamurhaaja,
Jon Doe riistää uhreiltaan hengen ovat uskomattoman makaabereja,
joissa on käytetty kekseliäisyyttä. Viiden uhrin jälkeen sarjamurhaaja
kiihdyttää vauhtinsa viikon seitsemänteen päivään sunnuntaihin,
joilloin viha vie viimeisen hengen. Tämä viimeinen murha puhuttaa
varmasti: onko todella oikeus tappaa vihasta toinen ihminen. Saatikka
sitten laiskuudesta tai mässäilystä. Vaikka keskiaikaiset moraalisäännöt
eivät täysin mahtuisikaan nykyihmisen pääkoppaan, tuntuvat elokuvassa
murhat ainakin osittain oikeutetuilta. Fincher provosoi katsojaa
ja käännyttää tämän koko kaksituntisen ajan sarjamurhaajaa vastaan,
mutta lopussa paljastetaan "kolikon varjopuoli".
Seitsemän on vuosikymmenen ehdoton sarjamurhaaja -kuvaus. Jonathan
Demmen Uhrilampaat
ei ole kuin tarkkaan lasketun kesähitin tuntuinen kauhutarina, jossa
tarinan jännittävyys perustuu Hannibal Lecterin ympärille. Seitsemän
on kokonaisuus, jossa näyttelijät, käsikirjoitus ja ohjaus toimivat
rytmissä. Seitsemän on Fincheriltä todella vahva ja rohkea veto.
Elokuva on varmasti monelle aivan liian hankala, elokuvassa on paljon
pohdittavaa pienessä ajassa, joten uskon sen olevan liian rakenteellinen
joillekin. Elokuvassa on paljon myös Andrew Kevin Walkerin loistavan
pohjustavan käsikirjoituksen lisäksi. Brad Pitt on hyvä, rikostutkija
Mills oli rohkea veto nuorelta suurtähdeltä ja tämän jälkeen hänellä
on ollut täysin vapaat kädet ottaa vastaan haastavia rooleja (viit.
Tyler Durden Fight Clubissa). Morgan Freeman tekee varmasti yhden
parhaimmistaan. Mies on yllättävän hyvä "viimeistä keikkaansa" tekevän
Somerset roolissa.
Elokuvan kuvaus on mustaa. Tummia sateisia kujia, pitkätakkisia
poliiseja hiukset märkinä ja veden mädännyttämiä huoneistoja. Tapahtumapaikat
ovat kuin alhaisen ravintolan käymälästä, elämän saastat ja jätteet
ovat valunneet tukkeeksi tähän viemäriin. DVD-paketista löytyy lisätietoa
siitä kuinka tekijätiimi on värittänyt tapahtumia, luonut kaupunkikuvaan
tällaisen ilmapiirin. Erilaisilla tehosteilla on luotu karseat ruumiit,
jotka sarjamurhaaja Doe on tehnyt. Darius Khindjin kuvaus paljastaa
kuolleen ruumiin pullistuneet verisuonet, teräslangan hiertymät
jaloissa ja teräaseen syvät haavat. Elokuva olisi hyvinkin voitu
luokitella K-18 -elokuvaksi.
teksti: © 2001 Raimo Miettinen

|