Fight
Club (1999)
Ensimmäinen kommentti elokuvasta on, että se oli parempi mitä uskalsin
odottaa. Yksinkertaisesti hieno elokuva. Kun olet katsonut sen kerran
et pysty enää koskaan katsomaan sitä samasta näkökulmasta, sillä
elokuva tekee vaikuttavan ja mielenkiintoisen "vaihdoksen" loppumetreillä.
En silti uskaltaisi väittää, että elokuva olisi tämän vuosituhannen
uuden tyylilajin elokuvaksi. Fight Club (1999 USA, Saksa)
ei ole puhtaasti omaperäinen, vaikka sen ulkoinen kuori onkin uusi.
Stanley Kubrickin Eyes
Wide Shut oli jossain mielessä samanlainen, kuten ehkä myös
(jossain) mielessä Fight Club muistutti Matrixia.
Fight Club tykittää silti voimakkaammin ja puree kuin tappajahai
uimaria. Fight Clubin peruspilarina oleva yksinäisyys ("tässä suuressa maailmassa")
ja ihmisten hylkääminen ja unohtaminen ei muutu, vaikka elokuvaa
tarkastelisikin siltä toiselta kannalta.
Edward Nortonin (American
History X) esittämä Jack on auto-onnettomuuksien korvauksienlaskija,
joka elää kohtuullisen varakkaasti ikea-idyllissään. Jackin isä
on kuollut tai vain jossain kaukana, äidistä elokuvassa ei edes
puhuta. Jack kärsii vakavasta sairaudesta, yksinäisyydestä.
Sairauksen johdattelemana mies lähtee ryhmäterapioihin, joissa
hän tapaa mm. syöpää sairastavia itkijöitä. Jack on itse terve kuin
pukki, mutta silti hän käy useissa eri (väärissä) terapioissa, joissa
hän tapaa seuralaisen, Marla Singerin (Helena Bonham Carter). Nainen
viettää myöskin elämäänsä terapiaryhmissä, mutta Jack ei ole innostunut,
että Marla liikkuu samoissa ryhmissä ja he päättävät järjestellä
aikataulunsa niin, että heidän ei tarvitse tavata.
Jackin työ pakottaa miehen matkustelemaan pitkin Yhdysvaltoja ja
niinpä hän tutustuukin eräällä matkalla Tyler Durdeniin (Brad Pitt,
Seitsemän). Jokin viehättää
Jackia Tylerin rennossa ja jossain mielessä anarkistisessa olemuksessa
Jackia. Niinpä hän ottaa yhteyttä tähän ja he lähtevät kapakkaan.
Joku on räjäyttänyt Jackin asunnon, joten asunnottomana hän pääsee
muuttamaan Tylerin taloon.
Tylerin sosiaaliton elämä ja Jackin yksinäisyys muodostaa tilanteen
tappeluklubin asteelle. He perustavat tappeluklubin, jossa miehet
mätkivät öisin toisiaan jossain syrjäisessä paikassa ja tästä hakkaamisesta
jokainen (ahdistunut) persoona saa kiksejä.
Ohjaaja David Fincherin nousee tällä elokuvallaan ehdottomasti
minun "Ohjaajat: top-10":ssä kolmen parhaan joukkoon. Seitsemän,
The Game ja nyt Fight
Club olivat kaikki ehdottomasti laadukasta elokuvaa. Ohjaajan ensimmäinen
Alien 3 on myöskin saavuttanut melkoista kunnioitusta, mutta itse
en ole vieläkään nähnyt sitä.
Fight Clubia voisi pikaisesti luonnehtia The Gamen ja Seitsemän
yhdistelmäksi, mutta se voi olla liian pikainen arvio. Fight Clubissa
on paljon muutakin kuin ahdistavaa elämänkuvausta, kuolevia ihmisiä
ja "kääntyvä" juoni. Fight Club nousee ohjaajan aikaisempien töiden
ohi juonensa, kuvauksensa, näyttelijöidensä ja ajankohtaisuutensa
takia. Edward Norton teki hienoa työtä American History X:ssä ja
tämän kertainen suoritus ei jää paljoakaan huonommaksi. Brad Pitt
ei ole ehdottomasti pelkkä tyttöjen idoli, joka ottaa rahakkaan
duunin ja hoitaa sen puolihuolittomasti. Fight Clubissa Pitt jatkaa
Fincherin kanssa yhteistyötä, joka alkoi Seitsemässä.
Chuck Palahniuk on kirjoittanut romaanin, josta nyt käsikirjoittaja
Jim Uhls (debyytikirjoitus) tekee uskomattoman visuaalisuuden ja
psykologisen taidonnäytteen. Joillain käy sitten jo ensimmäiselläkin
kerralla mäsi. Fight Club on tuleva kulttielokuva, joka nousee omaan
arvoonsa ja tästä on turha keskustella.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|