Mary
Shelley's Frankenstein (1994)
Tänä vuonna teattereissa pyörinyt Wild
Wild West tarjosi Kenneth Branaghille mahdollisuuden esittää
pääpahista tässä kesähitiksi ennustetussa länkkärissä, mutta toisin
taisi käydä.
Mary Shelleyn Frankenstein (Mary Shelley's Frankenstein,
1994 USA, Iso-Britania, Japani) ei ole ohjaustyönä Branaghilta mikään
menestys, vaikka aihe antaisikin helposti hyvät puitteet kauhuelokuvalle.
Branagh esittää myös pääosaa tässä 1800-luvun alkupuolelle klassiseen
aiheeseen perustuvassa kauhuelokuvassa. Lisäksi elokuvaan on myös
saatu yllättävän nimekäsnäyttelijä, Robert De Niro (Mafiaveljet),
joka esittää tätä hyljättyä mutanttihirviötä. Branaghin tekemä versio
Frankensteinista on jo 30., ja tämä ei vedä vertoja aikaisemmilleen,
vaikka nykytekniikka voisikin tarjota paljon ylimääräistä apua.
Mary Shelleyn kirjoittama romaani Frankenstein - Uusi Prometeus
(1918) on kieltämättä mielenkiintoinen ja siksipäs taiteenparissa
ollaankin käytetty hyväksi tätä hienoa romaania idealähteenä. Harvemmin
kuitenkaan onnistutaan, eikä tämäkään versio muodostu poikkeusta.
Victor Frankenstein (Branagh) on pieni lääkärinalku, joka päättää
jatkaa tuttavansa kesken jäänyttä työtä herättää ihminen elämään.
Victor saa sitten meriankerioiden sähkövirralla ja eri ihmisten
osista kootusta mutantista "syntymään" olion, jolla on voimaa ja
koston halua. Robert De Niron esittämä rumilus on ihan uskottava
siihen asti kunnes tajuaa sen, että kuka näytteleekään tätä hirviötä.
Silloin rupeaa huomaamaan kuinka niromainen tämä hirviö on. Masentavaa.
Juttu etenee talvisessa maisemassa, välillä Victorin suhde rakastettuunsa
(Helen Bonham Carter, Fight
Club) on ensisijainen asia välillä taas Frankensteinin hirviön
tuhot.
Kyseenalaiseksi herättää kohtaus, jossa Branagh "painii" juurii
elämään heränneen hirviön kanssa kumihousut jalassa ja yläruumis
paljaana hirviön ollessa alaston ja lattialla valunut lapsivesi
kastaa parin puolialastomat ruumit kiiltäviksi. Mihin itse ohjaaja
onkaan pyrkinyt tällä kummalla kohtauksella? Tällainen herättää
kysymyksiä omassa heteroseksuaalisessa persoonassani. Elokuvan olisi
ehkä voinut huonontaa vielä pidentämällä sitä yli 2 tuntiseksi,
jota se ei ihme kyllä ollut, vaikka sen tyyli antoikin sellaiseen
mahdollisuuden.
teksti: ©
1999 Raimo Miettinen

|