L.A.
Confidential (1997)
Los Angeles 50-luvun alussa. Nite Owl -yökerhosta löytyy kuusi
ruumista. Yksi raa`an murhan uhreista on entinen poliisi, jonka
kollegat ryhtyvät etsimään syyllistä erityisen innokkaasti. Tapaus
näyttää ratkeavan nopeasti, kunnes poliisit Bud White, Jack Vincennes
ja Ed Exley huomaavat, ettei kaikki täsmää. Syyllinen on edelleen
vapaalla jalalla ja kaikki asiaan sekaantuneet ovat hengevaarassa.
Murhaajiksi löydetään paikallisia tummia, jotka kuitenkin tuntuvat
olevan syyttömiä, vaikkakin todisteet puhuvat puolestaan. Kolmikko
etsii todistajia ja saa huomata samalla oman henkensä olevan turhankin
vaarassa, kun todelliset murhaajat alkavat ilmestyä kuvioihin.
Curtis Hansonin ohjaama trilleri L.A. Confidential (1997
USA) perustuu James Ellroyn klassikkodekkariin, jonka erittäin laaja
henkilögalleria ja hyvin perusteltu mutkikas juoni limittäytyvät
yhteen muodostaen mielenkiintoisen reilut kaksituntisen aivoleikin.
Ja tämä aivoleikki vaatii hyvän muistin, jotta jutusta saa kunnon
otteen, sillä Hanson osaa laitella sopiviin kohtiin aina uuden persoonan,
joka mutkistaa juonta entisestään. Uskoisi olevan hankalaa luoda
vielä todellinen luonne ja historia näille hahmoille, mutta siinä
juuri Hanson on onnistunut.
On välillä hankala muistaa kuka kukin olikaan, mutta kun jokainen
henkilö on persoonallinen ei voi olla unohtamatta. Kokonaisuus on
erittäin laaja juuri näitten henkilökuvien takia. Elokuvaa varten
ollaan jouduttu tekemään runsaasti "ylimääräistä" filmiä, jotta
asiat ollaan saatu hahmoteltaviksi. Elokuvan loppukohtaus, jossa
Jack Vincennes (Russell Growe, The
Insider - sisäpiirissä) ja Ed Exley (Guy Pearce, Erämaa
syö miestä) ovat autiotalon edessä ja poliisiautojen valot häilyvät
taustalla, on piinaava ja hermostuttava ilmapiiri, melkein parhaimpia
kohtauksia loppukohtauksien osalta. Itse varsinainen loppukohtauskin
on erillaisuudellaan kiinnostava.
Elokuvaan luotu 50-lukulaisuus pyrkii kokoajan esiin voimakkaasti
kuitenkin häälyen taustalla. Bud Whiten roolissa esiintynyt Kevin
Spacey saa kiitokset, mutta runsaammat kiitokset saa kuitenkin Vincennesin
roolin hoitanut Growe, jonka melkein psykopaattinen tapa puolustaa
naistenoikeuksia oli tavallaan painostava hyvässä mielessä.
teksti: ©
1999 Raimo Miettinen

|