John
Grishamin Sateentekijä - John Grisham's The Rainmaker (1997)
Francis Ford Coppolan 1997 ohjaama John Grishamin Sateentekijä
(John Grisham's The Rainmaker a.k.a. The Rainmaker, 1997 USA) nappasi
Oscareita aikoinaan viisi, mm. "Paras Elokuva" ja "Paras Ohjaus".
Kuten monena muunakin vuotena yksi elokuva nappaa useita Oscareita
(Rakastunut Shakespeare, Pelastakaa
sotamies Ryan, American
Beauty) ja niinpä nyt oli Sateentekijän aika olla valokeilassa.
Aivan perusteettomia eivät ole Oscarit joita Hollywoodissa jaellaan
600 vahvuisen tuomariston päättämänä. Sateentekijä tarjoaa hienoja
hahmoja, hienon juonen ja myös jotain uutta.
Pääosassa on (taas kerran) vakavana ja viisaana poikana Matt Damon
(Will Hunting - syntynyt
neroksi, Lahjakas
herra Ripley). Ehkä mieheltä saisi odottaa jo muunkinlaisia
rooleja, kuten keväällä ensi-iltaan tullut Dogma.
Sateentekijä tarjoaa hienojen roolisuoritusten (onnistunut Damon
ja Danny DeVito) lomassa myös harvinaista komediaa, joka ei ole
lähtöisin televisiosarjojen hömppäkomedioista, vaan suoraan elokuvan
kultaisilta ajoilta. Tästä pienestä, mutta sujuvasta huumorista
saamme kiittää juuri Francis Ford Coppolaa. Ohjaaja on tiputellut
2 tunnin filmille vähän väliä pieniä nokkeluuksia tai vitsejä. Samalla
juttu on saatu pidettyä mielenkiintoisena, vaikka onkin pudas oikeusjuttu.
Näitä asianajaja -elokuvia tehtiin juuri 1990-luvun lopulla lähes
trendiksi asti, joten Sateentekijällä oli hiukan isompi kynnys edessään,
jotta pääsi näinkin hyväksi elokuvaksi. Sateentekijä ei eroa oikeastaan
mitenkään perus-asianajaja -elokuvasta, ainostaan siihen on sotkettu
tylsä rakkausjuttu Damonin ja Claire Danesin (Romeo ja Juliet) välille.
Onneksi, todellakin onneksi tästä Clairen ja Damonin suhteesta ei
olla ruvettu tekemään omaa suurempaa juttua, sillä juuri sellaisia
elokuvia on 6 potenssiin 6 kertaa liikaa.
Elokuvan tarina kertoo nuoresta yliopistossa opiskelevasta asianajajaksi
pyrkivästä miehestä nimeltä Rudy Baylor (Matt Damon), joka saa vastaansa
jutun, joka ei ole suunniteltu hänen taidoilleen. Aluksi halu näyttää
kykynsä, sitten halu kokeilla omia kykyjä ja lopulta viha ajaa Baylorin
jatkamaan jutun käsittelyä. Oikeastaan kosto on se, jonka voimalla
nuori keltanokka näyttää mikä onkaan totuus tuomarille.
Sateentekijä haluaa kertoa selkeästi sen millaista huijausta tapahtuu
juuri suurten yhtiöiden sisällä ja millä tavoin ne voivat saada
ihmisiä ajautumaan vararikkoon, jopa kuolemaan. Juuri kuoleman olemus
ja monet symboliset viittaukset kertovat sen minkä todellisuudessa
vie rahat ja elämän ihmisiltä, tupakkayhtiöt.
50 vuotta sitten käytiin ensimmäisiä käsittelyjä suuria tupakkayhtiöitä
vastaan, nyt niitä käydään monin verroin useammin (jopa voitetaan)
ja tulevaisuudessa todennäköisesti monin verroin vielä enemmän.
Televisiossa suosittu asianajajadraama Ally McBeal ei tarjoa sellaista
mitä Sateentekijä paljastaa.
Ironista kyllä, mutta juuri näissä piireissä tapahtuu paljon huijausta
ja lainvastaista toimintaa, vaikka he taas ovatkin lakia puhumassa
ja edustamassa. Hankalaa on uskoa, että juuri oma asianajajasi olisi
se vilpitön. Juuri tällaisia epävarmuutta lisääviä asioita Sateentekijä
luo, sen lisäksi miten taidokkaasti se käsittelee moraalisia asioita.
Francis Ford Coppolan taidot eivät ole loppuneet, vaikka Kummisedistä
onkin jo 30 vuotta aikaa.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|