Pelastakaa
sotamies Ryan - Saving Private Ryan (1998)
Steven Spielberg jatkaa mieletöntä uraansa tällä hätkäyttävällä
sota-elokuvallaan. Elokuva tuo uuden tavan kuvata toimintaa, kuvauskulmat
ovat uusia ja kameramies rymistelee pommien ja luotien seassa niin,
että katsojalle välittyy enemmän sodan todellisuutta kuin aikaisemmin.
Pelastakaa sotamies Ryan (Saving Private Ryan, 1998 USA)
on puhdas sotaelokuva joka ei ala leikkimään rakkaustarinoilla vaan
kertoo pelkästään sodan mielettömyydestä. Tässä elokuvassa pääosalla
tai sivuosalla ei ole väliä, sillä jokainen on kuitenkin kuolevainen.
Kun vuonna 1944 tehtiin Ranskan rannikolla Normandian maihinnousu,
nousi rantaa myös kapteeni John Miller (Tom Hanks, Forrest Gump)
joukkoineen. Suunnitelmana oli aluksi päästä saksalaisten asemiin
ja valloittaa Ranska. Jo ensimetreillä katsoja tempaistaan mukaan
sodan sisälle. Näillä ensimetreillä on myös sotaelokuvahistorian
hienoimpia kohtauksia, ylivoimaisesti. Kohtaukset lähentelevät kirjan
tapaa kuvailla sotaa, joissain kohdissa myös ovat parempia. Kapteeni
Miller saa huomata isojen herrojen suunnitelman huonoksi, kun omien
joukosta alkaa miehiä kuolla liikaa. Kun sitten maihinnousu saadaan
siihen vaiheeseen, että rantavallit ollaan valloitettu niin mereltä
voidaan tuoda loput joukot.
Kapteeni Miller saa kuitenkin pian uuden tehtävän, jossa hänen
joukkoaan pyydetään etsimään James Ryan niminen sotamies. Kolme
veljeään menettänyt sotilas on etsittävä, jotta hänet voitaisiin
lähettää kotiin. Millerin joukkueen miehet epäilevät tehtävän mahdottomuutta,
mutta esikunnan määräyksiä on kuunneltava. Pelastakaa sotamies Ryan
etenee pienien taistelukohtauksien läpi päättyen kohtaukseen, jossa
Millerin joukko taistelee saksalaisia vastaan yrittäen pitää kaappaamaansa
siltaa hallussaan.
Pelastakaa sotamies Ryan on saanut 5 Oscaria: "Paras ohjaus", "Paras
kuvaus", "Paras leikkaus", "Parhaat erikoistehosteet" ja "Paras
äänitys". Itsekin yhdyn parhaaseen kuvaukseen, joka oli persoonallinen
ja tarkka, muistuttaen kuitenkin kotivideokuvaamista parhaimmillaan.
Tämä kuvaustyyli loi katsojaan sellaisen fiiliksen, että sota oli
todellakin olohuoneessa. On myös hienoa, että elokuva ei ruvennut
paljastelemaan tunteitaan romanttisessa mielessä, koska juuri tämänlaisia
elokuvia on ollut jo tarpeeksi.
teksti: © 1999 Raimo Miettinen

|