Dogma
(1999)
Kevin Smith ohjasi aikoinaan menestyneen The Clerks - Tiskirotat
ja myöhemmin mm. Amyn jäljillä.
Smith, joka myös tunnetaan "Silent Bob"- nimisenä esiintyy itsekin
uusimmassa ohjauksessaan. Kevin Smithin fanaattisimmat fanit varmaankin
ovat järjestäneet illanistujaisia, joissa lasketaan kuinka monta
sanaa mies oikein päästää elokuvissaan. Amyn jäljillä -elokuvassa
mies oli myöskin Silent Bob, jolta ei tainnut tulla yhtään sanaa
ulos. Dogmassa (1999 USA) sentään pari lausetta.
Hollywoodin yksi tunnetuimpia kaveruksia ovat Ben Affleck ja Matt
Damon, joiden yhteisiä elokuvia voidaan laskea jo toisenkin käden
sormilla, mm. Will
Hunting - syntynyt neroksi, Amyn jäljillä, Pelastakaa
sotamies Ryan, ja Dogma, Will Huntingin Damon ja Affleck ovat
käsikirjoittaneet myös yhdessä ja voittivat Oscarin siitä. Miesten
yhteinen ura jatkuu nyt Dogmassa, vaikkakin hiukan vaisulla tavalla.
Kumpikaan ei herätä mielenkiintoa, eikä Damonille ole suotu viisaan
roolia, kuten muuten lähes poikkeuksetta on.
Elokuvana Dogma ei ole paljoa mitään. Näyttelijäjoukko on suhteellisen
nuorta. Damonin ja Affleckin lisäksi kuvioissa pyörii Salma Hayek
ja Alanis Morrisette Jumalana. Ja juuri piruilua Jumalaa ja uskontoja
kohtaan elokuva onkin. Se kyseenalaistaa, se vittuilee, se ärsyttää
ja se tekee lähes kaikesta asiasta komediaa. Katoliset tuntuvat
olevan hiukan keskemmällä maalitaulussa, mutta myös muut uskontokunnat
saavat osansa.
Kaksikko Loki ja Bartleby (Damon ja Affleck) ovat maahan karkotettuja
enkeleitä, jotka tajuavat, että on olemassa porsaanreikä, jonka
kautta he pääsisivät takaisin Taivaan ihanuuksiin. Paikalle hälytetään
aborttiklinikalla työskentelevä Bethany (Linda Fiorentino), joka
on kaukaista sukua Jeesukselle. Tällainen alku on elokuvalla, joka
päättyy kahden tunnin farssin jälkeen. Matkalla tutustutaan liian
moneen henkilöön. Osa henkilöistä jää ohuiksi ja katsoja jää odottelemaan
parempaa selitystä. Välillä ympäristönä on tv-studion varasto tms,
jossa enkelit ja muut korkeamman luokan hahmot keskustelevat uuvuttavia
saarnojaan.
Dogma on ärsyttävä monessa mielessä. Sen hahmot ovat tylsiä, yllätyksettömiä
tai tarpeettomia. Juoni pomppii uskonnollisten pilkkojen ja pissa-kakkahuumorin
välillä. Tapahtumapaikat ovat välistä tv-sarjan tasolla. Tämän komedian
vitseistä vain harva jaksaa naurattaa. Ihmettelen vain miten jaksoin
katsoa elokuvan loppuun asti ilman suuria taukoja.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|