Sokkotanssi
(1999)
Viime vuoden rikkaasta elokuva-annista voisi nostaa jälkipolville
muistoksi esimerkiksi Sokkotanssin (1999 Suomi), syitä
siihen on monia. Matti Ijäs on saanut tähän osittain
draamalliseen elokuvaansa tuotua 1960-luvun muistoja. Elokuvan päähenkilöpojat,
Jontti ja Länki ovat kummatkin ala-asteikäisiä sällejä.
Poikien elämää varjostaa kummankin isän asuminen
muualla tai naisissa käynti. Jontin isä harrastaa jälkimmäistä.
Osittain epävarmaksi jää se, missä Länkin
isä todellisuudessa on, vaikka poika puhuukin isänsä
asuvan Saharassa jää katsojalle epäselvyys pikkupojan
aatoksien ja todellisuuden välille. Sokkotanssi niin ikään
Ijäksen aikaisemmatkin tuotokset (mm. YLEn ohjelmia) ovat käsitelleet
ihmisen vaikeuksia tässä maailmassa samalla yhdistäen
siihen komediaa. Myös Sokkotanssin parhaiksi puoliksi voidaan
laskea sen hienovarainen huumori ja dramaturgia, jonka tasapainossa
katsoja viihtyy.
Mielenkiintoisesta näyttelijäjoukosta löytyy aina
köyhä puliukko (Vesa-Matti Loiri), Jontin isä (Martti
Suosalo, Kulkuri
ja joutsen) kuten myös naisia hurmaava parturi (Pirkka-Pekka
Petelius). Kuten laskemallakin saattaa huomata on näyttelijäjoukko
kasattu pääasiallisesti maskuliinisista henkilöistä.
Elokuva onkin enemmän miehille suunnattu mitä naisille.
Nuorempi väki saattaa löytää paljon mielenkiintoista
Jontin ja Länkin kolttosista, kun taas iäkkäämpi
polvi voi viihtyä Suosalon ja kumppaneiden seurassa. En silti
sano, että Sokkotanssi olisi selkeästi miehille. Uskon
ja toivon, että estrogeenisemmän sukupuolen omistajatkin
pitävät tästä.
Hiukan juonta: Jontti on hiukan alla kymmenen vuotias sälli
1960-luvun suurkaupungissa (toim. huom. Porissa). Poika varttuu
ja joutuu välillä esittämään vaikeita kysymyksiä
isälleen, jotta saisi tietoonsa jotain uutta. Jontti on ihailee
isäänsä ja viettää aikaansa tämän
kanssa. Jokaiselle Jontin ikäiselle on isä kaikki kaikessa,
joten on karvas kokemus huomata, ettei isä taidakkaan rakastaa
äitiä vaan isällä onkin joku toinen hameväen
edustaja. Jontti löytää myös itselleen heilan,
jota hän alkaa salaa seuraamaan. Kun naapuriin sitten muuttaa
Länki löytää Jontti itselleen tosiystävän.
Sokkotanssin parhaita kohtia ovatkin Jontin ja Länkin "seikkailut"
ja kolttoset esimerkiksi opettajaa kohtaan. Länkillä on
suuria ongelmia opettajan kanssa, sillä hiukan vanhanaikainen
opettaja ja villi poika eivät harvemmin mahdu samaan luokkaan.
Traagisesti juttu päättyykin Länkin ja opettajan
kohdalta. Varomaton poika jatkaa kolttosiaan kunnes itse luokkaantuu
pahasti ja jalkaterä irtoaa räjähdyksessä.
1960-luku on varmaankin ollut tällainen millaiseksi Matti
Ijäs sen kuvaa. Hiukan synkäksi 1960-luvuksi kuvattu elokuva
esittää päähenkilöt lähes häirikkölapsiksi,
joiden kolttosiin ei paljoakaan puututtu aikanaan, kun nykypäivänä
tapaukset olisivat ehkä siirretty hoitoloihin. Ijäs on
kirjoittanut myös käsikirjoituksen, jonka takia ohjauksessa
on käytetty vapaampia käsiä. Elokuvan kohde yleisöksi
löytyy (varmasti) hiukan yli 40 vuotiaat, mutta silti elokuvan
anti antaa myös nuoremmille paljon.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|