Nykyaika
- Modern Times (1936)
Jos Kaupungin valot (City Lights, 1931 Yhdysvallat) oli saanut
Chaplinin mietteliääksi (tehdäkö ääni-
vai mykkäelokuva), oli ongelma vielä suurempi hänen
tehdessään kuudetta elokuvaansa, Nykyaikaa (Modern
Times, 1936 Yhdysvallat). Äänielokuva oli ollut käytössä
jo liki kymmenen vuotta, mutta Chaplin ei vieläkään
tuntenut sitä omakseen. Nykyaikaa varten hän teki äänikokeiluja,
mutta ei ollut tyytyväinen lopputulokseen. Lopulta hän
päätyi onnistuneeseen välimuotoon: ääntä
on ainoastaan koneissa, tehosteissa sekä Electro Steel Corp:in
johtajalla (jonka esikuva oli autotehtailija Henry Ford). Muu kanssakäyminen
tapahtui edelleen mykän elokuvan keinoin.
Elokuva alkaa Electro Steelin tehtaalta, jonka liukuhihnalla Kulkuri
työskentelee muttereita kiristämässä. Yksinkertainen
työ ja rivakka työtahti saavat hänet sekoamaan ja
hän joutuu vähäksi aikaa hoitoon. Sieltä päästyään
työelämä kutsuu jälleen, tosin huonolla menestyksellä.
Epäonnekkaan sattuman vuoksi häntä luullaan työväenmarssin
johtajaksi ja hänet passitetaan vankilaan. Tästä
eteenpäin elämä vie vankilan ja työpaikkojen
väliä. Lohtua elämään tuo tyttö (Chaplinin
silloinen vaimo Paulette Goddard), johon hän törmää
kadulla. Heidän välilleen syntyy romanssi.
Chaplinin pelko siitä että Nykyaika ei menestyisi, osoittautui
turhaksi. Vaikka elokuvaa arvosteltiinkin Yhdysvalloissa kommunistiseksi,
se menestyi maailmanlaajuisesti erinomaisesti ja tänä
päivänä Nykyaika onkin Kultakuumeen
(The Gold Rush, 1925 Yhdysvallat) ohella Chaplinin tunnetuin ja
rakastetuin elokuva.
Kukapa ei muistaisi Kulkuria hammasrattaiden seassa, ruokintakoneen
uhrina, heiluttamassa lippua keskellä työväen marssia,
konemestarin apulaisena? Elokuva on täynnä loistavia kohtauksia,
jotka huipentuvat elokuvahistorian kenties kuuluisimpaan loppukuvaan
Kulkurin ja tytön kävellessä kohti uutta tulevaisuutta.
Kaiken hupailun takana on Chaplinin kriittisin kannanotto yhteiskuntaa
vastaan. Koneistuminen valtasi maailmaa, joka Chaplinin mielestä
johti massatyöttömyyteen ja lamaan. Ihmisen rooli työelämässä
oli toimia koneen jatkeena eikä päinvastoin. Tämä
taas aiheutti henkistä pahoinvointia ja ahdistusta. Jälleen
kerran Chaplin oli huolissaan ihmiskunnan tulevaisuudesta.
Chaplin jätti elokuvallaan hyvästit niin mykälle
elokuvalle kuin sen kuuluisimmalle hahmolle, Kulkurille. Vaikka
hän pitkään olikin toista mieltä, päätti
hän antaa Kulkurille pienen äänipätkän
elokuvan lopussa. Nonsense Song, tarjoilijana toimivan Kulkurin
soololaulu, oli ensimmäinen kerta kun Chaplinin ääni
kuului valkokankaalla.
teksti: ©
2004 Kari Glödstaf

|