Sinisilmä
Mickey - Mickey Blue Eyes (1999)
Sinisilmä Mickey (Mickey Blue Eues, 1999 Iso-Britania, USA)
on Hugh Grantin nopeaan tahtiin suolletuissa elokuvien sarjassa
jo ties kuinka mones. Mikä siinä jos pystyy tekemään elokuvia nopeaan
tahtiin jos vain pystyy myös huolehtimaan niiden laadusta. Eipä
aina näyttelijä mahda sille mitään miten elokuva menestyy, hänen
täytyy vain näytellä hyvin omalta kohdaltaan. Hugh Grantin suoritus
oli Sinisilmä Mickeyssä huono. Grant oli tässä elokuvassa samaa
mitä Notting Hillissä,
kuten myös elokuvassa 9 kuukautta.
Tätä näyttelijää inhoaa taikka häntä rakastaa (ei tietenkään ihan
siinä mielessä). Itse en ole koskaan pitänyt Grantin tuotoksia valkokankaalla
mitenkään ihmeellisinä. Osittain itselleni jäikin mysteeriksi se
mikä oli Notting Hillissä hyvää, koska se sai kehuja myös "kollegoiden"
joukossa. Grantin suoritukset Notting Hillissä eivät olleet sen
kummempia mitä 9:ssä kuukaudessa, eikä Sinisilmä Mickey ole ainakaan
parempi. Joku voisikin sanoa, että Grant on valinnut varman linjan
hymylevänä tomppelina, ehkä.
Sinisilmä Mickey kertoo taidetta myyvästä meklarista (Grant), joka
on ihastunut naiseensa (Jeanne Tripplehorn) niin paljon, että päättää
kosia tätä. Tyttöystävä ei kuitenkaan hyväksy kosintaa ja häipyy
ravintolasta. Michael (Grant) menee tapaamaan tulevaa appiukkoaan
ja saa samalla tutustua myös muihin tuleviin sukulaisiinsa eli mafiaperheeseen.
Gina (Tripplehorn) varoittaa Michaelia ja kertoo myös miksei suostunut
kosintaan. Kun he astuvat avioliittoon tulee Michaelista osa heidän
perhettään. Tätä kautta Michael saa myös kaupattavaksi mafiapomon
pojan tauluja, jotka eivät hivele edes sokean silmiä.
Sinisilmä Mickey on (kevyt) komedia, jossa tuttua aihetta mafiaa
pilkataan, huonosti. Jutun toisena aiheena, juonena, on juuri tällainen
tyypillinen rakkausjuttu. Grant on ollut varmaan ohjaaja Kelly Makinilla
mielessä, kun hän on alkanut valita näyttelijöitä elokuvaansa. Toinen
(mahdollisesti) selkeä valinta on ollut Joe Viterelli, joka on ollut
lähes kaikissa mahdollisissa mafiaelokuvissa. En sitten tiedä voidaanko
tätä elokuvaa luokitella tähän mafia-genreen, sillä tarina kertoo
kuitenkin BRITTIläisen näkökulmasta.
Itseäni Sinisilmä Mickey ei viehättänyt oikein mistään kulmasta.
Jos ollaan mahdollisimman mafiahenkisiä niin elokuva ei todellakaan
kulje eteenpäin näiden surkeiden suorituksien takia (mm. James Caan
appiukkona). Jossain mielessä tämä elokuva on häpeä juuri mafiaelokuville,
sillä samalla, kun tämä yrittää olla mafiamainen niin se myöskin
pilkkaa sitä. Eli se on erittäin pahasti metsässä.
Rakkaustarinana jutussa olisi ehkä hiukan "liikettä", mutta Grantin
tomppelin asema ärsyttää liikaa. Mitään uuttakaan se ei tuo, vaikka
Grant kuinka yrittäisikin äännellä sisialaisittain. Ihmettää myös
se, että elokuvasta ole jätetty (lähes) kaikki naiset pois kuvioista.
Ainoastaan Grant vaimona esiintynyt Jeanne Tripplehorn ja mielipuoli
valokuvaaja, jonka tarkoitus elokuvassa oli "ei mikään". Vaikka
tietääkseni italialainen yhteiskunta ylistää ja kunnioittaa äitejään
ja naisiaan. Kysynkin tässä lopuksi sitä, että pystyisikä Sinisilmä
Mickeyta ja Mafiaveljiä
vertaamaan.
teksti: © 1999 Raimo Miettinen

|