Magnolia
(1999)
Magnolia (1999 USA) häkellytti minut, se vei sanani. Elokuvasta
ei ole aluksi oikein sanottavaa, se oli todella hyvä, en vain keksi
miksi. Ikävä ongelma juuri arvostelijalle. Täytyy pohtia hiukan.
Näyttelijöistä mm. Tom Cruise, Julianne Moore, Philip Seymor Hoffman
ja moni muu joita ei saisi jättää mainitsematta tekevät aivan ainutlaatuista
draama, jota ei voi odottaa läheskään kaikilta vastaantulijoilta.
Stanley Spectorin roolissa Jeremy Blackman jää poikkeuksena hiukan
eroavaksi ja heikommaksi, ehkä nuoren ikänsä takia. Philip Baker
Hall poliisin roolissa tai elämäänsä ja vanhempiaan pakeneva Claudia
Wilson (roolissa Melora Walters) muodostavat kaksi ihmisrauniota,
jotka kohtaavat matkallaan kohti loppua. Ohuita siivuja, ihmisiä,
joilla on paljon salaisuuksia ja sanottavaa, mutta elämässä ei ole
tilaa niiden kertomiselle. Magnolia paisuu kuin sade ja mikä odottaa
rankka sateen jälkeen?
Paul Thomas Andersonin ohjaama mestariteos tavoittelee monia hetkiä
ja tunteita elämästä, eikä yhdellä kertaa katsoja voi vastaanottaa
kaikkea informaatiota. Mustaakomediaa ja hyytävää draama tarjoava
elokuva vaikutti minuun enemmän draamana. Alun hilpeän ironinen
kohtaus itsemurhien muuttumisesta murhiksi ja sitä kautta kuitenkin
itsemurhaksi osoittaa ääriesimerkein kuinka ohjailematonta elämä
on. Andersonin aikaisempi elokuva Boogie Nights (1997) oli menestys,
jossa myöskin käsiteltiin useamman henkilön kohtaloja. Magnolian
jälkeen en voi olla katsomatta myös Boogie Nightsia.
Tom Cruise (Vaarallinen
tehtävä) tekee harvinaisen ja mahtavan työn isäänsä vihaavana
ja naisia alistavana Frank Mackeyna. Action-elokuvien kautta ihmisten
tietoisuuteen tullut huippunäyttelijä kääntää kelkkansa alamäessä
täyden 180 astetta ja itkee itsensä läpi elokuvan. Cruisea ei voi
tämän jälkeen haukkua surkeaksi toiminta-elokuvien näyttelijäksi,
tällä miehellä on potenttiaalia tehdä myös toisenlaisia elokuvia.
Toisaalta harvinaista on myös se, että Philip Seymor Hoffman (Happiness
- Onni) ja Julianne Moore suuntaavat kurssinsa Cruisen perään.
William H. Macy (Pleasantville
- onnellisten kaupunki) säälittävänä myyntimiehenä on ehkä ainoa
raakile, Anderson pelastaa kuitenkin paljon, eikä Macyn hahmo jää
nuukahtaneeksi terälehdeksi.
Magnolia on kaunis kukka. Mutta tämä Magnolia on ehkä kaunein ja
täydellisin yksilö, jota ei olla kasvatettu puutarhassa. Elokuva
on teatterinäytelmän veroista, se hyödyntää teatterin voimaa ja
samalla myös elokuvan tarjoamia visuaalisia ja kuvauksellisia apuja.
Tästä rakentuu harvinaisen upea kukka.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|