Sikariporras
- The Big Kahuna (1999)
Sikariporras (The Big Kahuna, 1999 USA) on vähällä rahalla
väsätyn näköinen. Rekvisiitta on karsittu minimiin, käsikirjoitus
sisältää paljon puhetta ja vähän toimintaa (ei räjähdyksiä tms.).
Ainoastaan näyttelijäkaarti on hörpännyt suuren osan hunajapurnukasta.
Oscar -voittaja Kevin Spacey ja Danny DeVito ovat ehkä pyytäneet
hiukan kunnianhimoisempia summia tuottajalta. Heidän lisäksi elokuvassa
on Peter Facinellin esittämä uskovainen ja Paul Dawsonin pari sanainen
ruoankuljettaja.
Neljällä näyttelijällä työstetty elokuva tuntuu kovin amatöörimäiseltä.
Näinkin nimekkäiden nimien kuin Spaceyn ja DeViton yhdistelmä tällaiseen
minimaaliseen elokuvaan tuntuu mahdottomalta, "Hollywoodin lakien"
mukaan. Ohjaaja John Swanbeckin ja käsikirjoittaja Roger Rueffin
yhteistyö dialogien ja henkilökuvauksen kohdalla toimii komeasti.
Sikariporras (huono nimi) lähtee liikkeelle erikoisesti. Kolme
miestä tapaavat hotellin 16. kerroksessa. Kokouksessako? Kaksi odottaa
kolmatta, ruokaa on kärryillä, huoneessa on paljon huonekaluja ja
baari oven vieressä. Ovatko he kavereita? Kaikilla kolmesta miehestä
on päällään siisti puku. Juristeja? Yksi heistä alkaa piikittelemään
ujointa. Miksi? Kolmas yrittää saada keskustelua? Kuka hän on?
Juoni etenee hahmoihinsa vahvasti nojaten. Kolmikko on koko ajan
polttopisteessä. Suurennuslasia kohdistetaan vuorotellen jokaiseen
ja samalla hahmot muodostuvat tyylikkäästi moniulotteisiksi. Elokuvan
dialogi ei ole aivan huippua. Purevuus ja sähäkkys puuttuvat, vaikka
osa miesten laukomista vitseistä naurattaa.
Sikariporras ajautuu kauniisti talouselämän paineista henkevään
keskusteluun. Uskonasiat ovat alusta asti mukana taustalla ja "kissa
nostetaan pöydälle" loppuhuipennuksena. Kevin Spaceyn esittämä puhelias
kritisoija arvioi nuorta tulokasta, Peter Facinellia kokemattomaksi
ja kykenemättömäksi uskonnollisten suuntauksiensa takia. Loppuratkaisu
on odotettavissa, mutta se tuntuu silti hyvältä ratkaisulta.
Kevin Spacey (American
Beauty), Danny DeVito (L.A.
Confidential) ja Peter Facinelli tekevät miehen työn. Kukaan
heistä ei yllättäen nouse mitenkään paremmaksi, vaan jokainen on
paras omalla sarallaan. Tällainen on sinänsä aika ovela suoritus
ohjaaja John Swanbeckilta. Pienellä purevuudella tai rohkeammalla
dialogilla olisi saatu elokuvasta heti alusta asti kiinnostavampi
ja ehkä myös katsojalla säilyisi mielenkiinto voimakkaampana.
teksti: ©
2001 Raimo Miettinen

|