Sirkus

The Circus (1928)

| DVD/Blu-ray
  • 4

Charles Chaplinin vähimmälle huomiolle jäänyt mykkäkomedia on todennäköisesti Sirkus, vauhdikas melodraama.

Kari Glödstaf
julkaistu 2011-05-12 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Charlie Chaplin
Charlie Chaplin 

KUVA 3

Merna Kennedy, Harry Crocker ja Charlie Chaplin
Merna Kennedy, Harry Crocker ja Charlie Chaplin 

KUVA 2

Charlie Chaplin
Charlie Chaplin 

KUVA 1

Merna Kennedy ja Charlie Chaplin
Merna Kennedy ja Charlie Chaplin 

Sirkus

Ohjaus Charles Chaplin
Näyttelijät Charlie Chaplin, Merna Kennedy, Harry Crocker, George Davis, Henry Bergman
Maa Yhdysvallat
Pituus 69 min
Ikäraja Sallittu kaikenikäisille
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1928 Charles Chaplin Productions.
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD/Blu-ray

1920-luku oli sirkusmaailmaan sijoittuvien elokuvien kultainen vuosikymmen. Ei ihme, sillä tarjosihan sirkus puitteineen rajattomat mahdollisuudet millaiseen elokuvaan tahansa genrestä riippumatta. Victor Sjöströmin mestarillinen Hän joka saa korvapuustit, (1924) oli tuohon kiehtovaan maailmaan sijoittuvien elokuvien varhainen edelläkävijä, mutta varsinainen innostus puhkesi vuotta myöhemmin saksalaisen E. A. Dupontin tyylikkään Varieteen (1925) myötä. Dupontin innostamana monet ohjaajat alkoivat sijoittaa elokuviaan sirkusmiljööseen ja varsinkin Metro-Goldwyn-Mayerin kauhumaestro, sirkuselämää itsekin nuorena viettänyt Tod Browning, tuli käyttämään sitä useasti elokuvissaan.

Charles Chaplinin neljäs pitkä elokuva sijoittuu kiertävään, yleisökadosta kärsivään sirkukseen. Klovnit eivät naurata ja muutenkin meno areenalla on vähän niin ja näin. Kesken tavanomaisen, tylsän esityksen, areenalle säntää poliisin takaa-ajama Kulkuri, joka toilailuillaan saa yleisön räjähtämään naurusta. Se vaatii saada nähdä “hassun miehen” toilailuja lisää ja niinpä sirkuksen johtaja kiinnittää Kulkurin seurueeseen. Tästä alkaa tarina, josta ei puutu vauhtia, jännitystä, romantiikkaa ja hauskoja tilanteita.

Sirkus osoittautui Chaplinille todelliseksi ongelmavyyhdeksi. Valmista filmimateriaalia tuhoutui laboratoriossa, tulipalo tuhosi lavasteet ja Chaplin tunsi koko ajan epävarmuutta lähestyvää läpimurtoaan tekevän äänielokuvan takia. Nämä kaikki olisivat olleet vielä kestettävissä, mutta suurin ongelma ilmaantui hänen toisen vaimonsa, Lita Greyn, taholta. Chaplinin avioliitto oli jo pitkään ollut vastatuulessa, mutta lopulliseksi helvetiksi se muuttui Sirkuksen kuvausten aikana. Eroa hakenut Grey ei ainoastaan yrittänyt saada osuutta Chaplinin omaisuudesta, vaan pyrki asianajajiensa avulla tuhoamaan koko Chaplinin uran ja maineen tuomalla julki mitä törkeimpiä seikkoja heidän avioliitostaan. Lukuisat oikeudenkäynnit aiheuttivat Chaplinille hermoromahduksen, joten ei ihme, ettei hän noteeraa lainkaan Sirkusta omassa elämäkerrassaan.

Sirkus on jäänyt aina jollain tapaa Kultakuumeen (1925) ja Kaupungin valojen (1931) varjoon. Vaikka se ei olekaan aivan näiden mestariteosten veroinen, on se kestänyt hyvin aikaa ja jaksaa naurattaa yhä kerta toisensa jälkeen. Komediana Sirkus on Chaplinin pitkistä elokuvista suoraviivaisin ja paikoittain tuntuu jopa siltä, että hän palaa elokuvallaan uransa alkuaikoihin, sillä siinä on mukana paljon Keystonen hengessä tehtyjä gageja. Pelkkää yksioikoista komediaa elokuva ei kuitenkaan ole, sillä Chaplinin elämään tutustuneet katsojat löytävät elokuvasta helposti viittauksia tapahtumiin niin elokuvamaailmasta kuin hänen yksityiselämästäänkin.

Sirkus on itse asiassa oiva osoitus siitä, miksi Chaplin oli aikakautensa suurin koomikko. Hänen elokuvissaan ei komiikka noussut koskaan itse tarinaa keskeisemmälle sijalle, eivätkä hänen elokuvansa koskaan rakentuneet ainoastaan yhden, pitkän gagin varaan. Vaikka Chaplin lataa yksinkertaisen melodraamansa täyteen vauhdikkaita tilanteita, ei ote tarinasta herpaannu hetkeksikään, vaan kaikki pysyy taitavasti ja tiiviisti koossa.

Chaplinin pelko elokuvansa menestymättömyydestä osoittautui turhaksi. Vaikka äänielokuva alkoikin vähitellen olla päivän kuuma puheenaihe, otti yleisö elokuvan hyvin vastaan ja kriitikot olivat mielissään siitä, että Chaplin palasi Sirkuksen myötä juurilleen, yksinkertaisen komedian mestariksi. Ensimmäistä kertaa kokoontunut Oscar-komitea palkitsi Chaplinin kunnia-Oscarilla, jonka perusteina olivat yksinkertaisesti monipuolisuus ja nerous näyttelemisessä, käsikirjoittamisessa, ohjaamisessa sekä tuottamisessa elokuvassaan. Seuraavan kerran hänelle ojennettiin kultainen pysti vasta vuonna 1972, elämäntyöstään.

Teksti: © 2005 Kari Glödstaf

DVD/Blu-ray: Pan Visionin huhtikuussa 2011 julkaisema yhteisjulkaisu sisältää elokuvasta sekä DVD- että Blu-ray-version. Versio on ranskalaisen Mk2 Editionsin korkealaatuinen masterointi eli nähtävästi DVD:n osalta sama kuin parin vuoden takainen Warner Bros.:in julkaisu. Ei sisällä lisämateriaalia.

DVD-teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

Petteri Kaniini: Kani karkuteillä

| 05.06.

Petteri päätyy urbaaniin rikollisjengiin, mutta ruoho ei aina ole vihreämpää aidan toisella puolella.

Lue lisää »

Hiljainen paikka Osa 2

| 11.06.

Hiljaisuus on yhä kultaa teattereihin tarkoitetun kauhuhitin jatko-osassa, josta sopii pitää ääntä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202