Oikeusjuttu

Le procès (1962)

| DVD
  • 5

Henkilökohtaisimpana työnään Orson Welles piti hänen Eurooppa-kautensa Kafka-filmatisointia Oikeusjuttu, joka on yhtä Pimentoon Jäävien Tahojen välistävetojen, harhautusten ja häiriöiden ristitulitust…

julkaistu 2012-03-02 / päivitetty 03.12. klo 17:05

KUVA 3

Anthony Perkins
Anthony Perkins 

KUVA 2

Anthony Perkins
Anthony Perkins 

KUVA 1

Anthony Perkins
Anthony Perkins 

Oikeusjuttu

Ohjaus Orson Welles
Näyttelijät Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Romy Schneider
Maa Ranska / Länsi-Saksa / Italia
Pituus 118 min
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Kaikkein henkilökohtaisimpana työnään Orson Welles piti hänen Eurooppa-kautensa Franz Kafka -filmatisointia Oikeusjuttu (1962), joka on yhtä Pimentoon Jäävien Tahojen välistävetojen, harhautusten ja häiriöiden ristitulitusta.

Valon ja varjojen suhteella leikkivä mustavalkoelokuva on kuvattu pitkin Eurooppaa rahaongelmien vuoksi ikään kuin ”siinä sivussa”; sen palaset on juotettu yhteen unenomaisella logiikalla Wellesin vielä itse dubatessa useimmat ei-englantia äidinkielenään puhuvat näyttelijät.

Kuvamuoto on sekin tilkkutäkki, kuin elämää Rooman raunioiden katveessa: viruksen lailla levinnyt banaalius (modernit kerrostalotornit, kolkko vuokrakämppä) vuorottelee myyttisen, sekasortoisen ja vanhasta maailmasta henkivän aineksen kanssa (pariisilainen juna-asema, ”Jules Vernen arkkitehtuuri”, varastomainen loft).

Jokamies K. (Psykon Anthony Perkins) herää maailmaan, jossa häntä pidetään syyllisenä. Rikosta ei kerrota. Todisteita ei näytetä. Sormet vain osoittavat. Ollaan tekemisissä byrokratian mielivallan kanssa. Kovasti se oli esillä 20. vuosisadan maailmanpalojen synnyttämissä totalitarismeissa, mutta jo aiemmin Kafkan aikana kysymyksissä yksilön oikeuksista suhteesta enemmistönvaltaan.

Toki juttu on maanläheisempi kuin yhteiskunnallinen allegoria tavoista, joilla valtio voi yksilön puristaa rikki. Yksilöpsykologisella tasolla kyse on ihmisen luontaisesta tavasta rakentaa minäkuvaansa peilaamalla itseään muihin. Syyllisenä pidetty alkaa lopulta pitää itseään syyllisenä.

K. on aina pitänyt itseään syyllisenä. On kuvaavaa, kuinka hän alussa päästää freudilaisen lipsahduksen pornografisista lehdistä etsiville, jotka ovat tulleet hiostamaan häntä aamulla — painajainen alkaa välittömästi yöunien jälkeen. Etsivät vasaroivat syytöstä sisään kuin päättäväiset koulukiusaajat.

Piirre jatkuu: näyttäytymistä 15-vuotiaan serkun, tytön, seurassa hän karttelee kuin pelkäisi automaattisesti leimautuvansa. Pahinta olisikin, jos häntä pidettäisiin seksuaalisena olentona, vieläpä perverssinä. Ehkä häpeä piilee osin tässä.

Ahdistus on myös olemassaolon piinaa, jonkinlaisen filosofisen systeemin esittelyä. Kärvistely ei palaudu pelkästään tapahtumiin eikä kumpua niistä; se on kaiken alkuun paneva voima tai vääristävä linssi.

Vika on näkijässä, Oikeusjutun kohdalla Kafkan. Hänen käyttämänsä musta huumorikin usein vain lisää painajaisen jännitettä eikä tuo sellaista kahleista vapautumisen tunnetta, jota huumorilta sopii odottaa.

Welles on täydentänyt Oikeusjutun ajankohtaisuutta kahdella tavalla. Lankkujen raoista katsovien lasten silmät ovat kuin valokuvasta keskitysleiriltä. Lopussa leijailee atomipommin sienipilvi.

Molemmat ovat huippuunsa hiotun massatuhon ikoneita. Ja samalla aikakautensa: “Vuosisatamme, kahdeskymmenes, kuin tauotta palvelustaan suorittava teloituskomppania.” (Imre Kertész)

Teksti: © 2012 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »

Wendy

| DVD | 27.02.

Peter Panin päivitys kaivaa keijupölyn alta keskiöön tarinamallin eksistentiaaliset väristykset aikuistumisesta.

Lue lisää »

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Follow Me

| Blu-ray | 31.03.

Somen sairaalloisuuteen herättelevässä pakohuoneessa eivät palaset loksahda paikoilleen.

Lue lisää »

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian Lue arvio »

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202