Pedro Almodóvarin ohjaama ja käsikirjoittama romanttisen perinnön melodraama Matador (1986) liikkuu kuoleman ja seksin kentällä.
Pedro Almodóvarin ohjaama ja käsikirjoittama romanttisen perinnön melodraama Matador (1986) liikkuu kuoleman ja seksin kentällä; se erotisoi ja seksualisoi kuoleman ja kuolemaan johtavan kamppailun muttei mustana komediana glorifioi mitään, kunhan ampuu piikkejänsä.
Espanjalaisessa kulttuurissa arvostettu ja ”työhönsä” uskonnollisella vakavuudella suhtautuva matadori eli härkätaistelija rinnastetaan heti alussa toisenlaiseen murhaajaan.
Siviilissä asianajaksi paljastuva María (Assumpta Serna) surmaa rakastajansa, jo toisen, kesken aktin, samalla kun härkätaistelija Diego (Nacho Martínez) opettaa nuorille, kuinka härkä vietellään kuolemaan.
Tällä yhtäläisyyksiä ja limittyviä pintoja paljastavalla kuvasarjalla asetetaan paikoilleen teema, joka pohjavirran lisäksi on sen päähenkilöiden fiksaatio. Kunnon sadistien tapaa he, Diego ja María, saavat tappamisesta seksuaalista nautintoa.
Seuraukset näkyvät heikommissa. Matadoriksi Diegon alla opiskeleva mutta pohjimmiltaan nössö Angel (Antonio Banderas) kerää rohkeutta ja hyökkää kuin uljas taistelija naapurin mallitytön kimppuun todistaakseen miehisyytensä.
Puolitiehen jäävä raiskaus on niin surkea juttu, että se ei melkein edes kiinnosta poliisia. Makaaberin komedian vinossa valotuksessa se on vain myötähäpeällinen sattuma mallillekin. Enemmän päänvaivaa hänelle aiheuttavat asiasta tinkaavat poliisit.
Katolilainen kasvatus ja äidin hirmuvalta ovat sekoittaneet tujun cocktailin luhistavaa syyllisyydentuntoa. Raiskauksen lisäksi Angel päättää ottaa nimiinsä pari selvittämätöntä murhaa. Marían, Angelin ja Diegon sitova triangelidraama on kasassa.
Siinä missä kuolema ja seksi assosioituvat yhdeksi äärimmäisten tunteiden myrskyksi, myös Välimeren maan vahvat sukupuoliroolit sulautuvat toisiinsa. Hyökkäävä maskuliinisuus ja hyökkäävä feminiinisyys löytyvät molemmat poikkeustapauksista; viekoitellaan vastustaja riisumaan panssari, isketään kuoliaaksi brutaalia voimaa käyttäen.
Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA