Kuolemaantuomittu on karannut

Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (1956)

| DVD
  • 4

Protagonisti Fontainen sisäinen monologi ja vankilaympäristön kylmä asketismi muodostavat kerronnan keskeisen vastinparin.

julkaistu 2010-08-24 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

François Leterrier
François Leterrier 

KUVA 3

Ovi ja rautalusikka
Ovi ja rautalusikka 

KUVA 2

François Leterrier ja Roland Monod
François Leterrier ja Roland Monod 

KUVA 1

François Leterrier
François Leterrier 

Kuolemaantuomittu on karannut

Ohjaus Robert Bresson
Näyttelijät François Leterrier, Charles Le Clainche, Maurice Beerblock, Roland Monod, Jacques Ertaud, Jean Paul Delhumeau, Roger Treherne, Jean Philippe Delamarre, César Gattegno, Jacques Oerlemans, Klaus Detlef Grevenhorst
Maa Ranska
Pituus 97 min
Ikäraja 11 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 4
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Kuolemaantuomittu on karannut poster

Robert Bressonin essentialistinen ja eksistentialistinen vankilaelokuva, jonka vähäeleisyyden sanotaan usein tuottavan mystisen vaikutelman. Protagonisti Fontainen (filosofian opiskelija François Leterrier) sisäinen monologi ja vankilaympäristön kylmä asketismi muodostavat kerronnan keskeisen vastinparin.

André Devignyn romaani, jonka pohjalta Bresson ohjasi elokuvan, perustui Devignyn omiin vankilakokemuksiin. Ehkä olennaisemmin, Bresson vietti itse Toisen maailmansodan aikana yli vuoden Natsien sotavankina. Olennaista tämä on sen vuoksi, että Kuolemaantuomittu on karannut käyttää kuvauksessaan voimakkaan fenomenologista lähestymistä.

Elokuva alkaa kohtauksella, jossa Fontainea ollaan kuljettamassa vankilaan. Auton hidastuessa vastarinta-aktivisti yrittää pakoa. Kamera pysyy auton sisällä, kuuluu laukaus, ja pian Fontaine raahataan takaisin autoon rajauksen ulkopuolelta ja hakataan. Kohtauksessa on Bressonille ominaisesti huomattavissa kuvan ja äänen toisistaan riippumaton olemassaolo sekä kameran periferisyys suhteessa tapahtumiin.

Vankilassa, kun Fontaine heitetään selliinsä, kuullaan ensi kertaa sisäinen kertojanääni, joka säilyy läpi elokuvan. Ääni korostaa mielen erillisyyttä ja sen kamppailua vankilan seiniä ja muureja vastaan. Se on usein myös voima, joka pitää materiaalisen epätoivon loitolla.

L.H. Burelin kuvat Fontainen sellistä muodostavat merkittävän osan otoksista, ja edustavat samaa minimalismia, kuin musiikin lähes täydellinen puute, (amatööri-)näyttelytyön loppuun kulutettu eleettömyys ja kerronnan täysi lineaarisuus. Bressonin tyylissä vaikutelmat syntyvät äärimmäisestä keskittymisestä muutamaan kohteeseen.

Niinpä Fontainen sisäisten epäilyjen ja optimismin purkausten kuvallisena parina ovat sellin seinien raapustukset, puuovi ja rautalusikka jolla hän porautuu sen läpi, sängyn pohjan rautaverkko ja lakanat, joista Fontaine tekee köyttä. Vankien teloitukset kuullaan laukauksina etäisyydestä, vanginvartijoiden liikkeet askelina jostain sellin ulkopuolelta.

Bressonin tyyliä on kuvattu irtiotoksi klassisesta kerronnasta; katsojaa pidetään päähenkilön tavoin pimenossa, kaikkein mielenkiintoisin on näkymättömissä. Tällä tavoin luodaan vangittunaolon turhauttava ja epävarma kokemustodellisuus. Klaustrofobinen tapahtumattomuus on jopa siinä määrin ahdistavaa, että katsoja alkaa päähenkilönsä tavoin tarvita pakoa, vaikka se merkitsisi kuoleman vaaraa.

Tapahtumattomuus tuottaa helposti tarpeen mystisen allegorian löytämiselle. Jotkut näkevät Fontainen vankilapaon uskonnollisena vapautumisena kuolemanpelosta ja maallisuuden kahleista. Toisille se voi olla humanismin hengen voitto fasismista. Jotain merkityksellistä nousee pelkistetyn ilmiasun tuolle puolen.

DVD: Atlantic Film julkaisun 1.37:1 -täyskuva on laadukkaasti siirretty ja alkuperäisessä kuvasuhteessa. Dolby Digital 2.0 -ääniraita on moitteeton. Ei lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202