Annie Hall

Annie Hall (1977)

  • 5

Woody Allenin klassikko Annie Hall vuodelta 1977 on yksi amerikkalaisen elokuvan merkittävimpiä teoksia. New York on vahvasti läsnä tässä Diane Keatonin ja Woody Allenin tähdittämässä kuolemattomassa…

julkaistu 2007-01-06 / päivitetty 28.09. klo 14:02

KUVA 4

Piristeitä ennen rakastelua
Piristeitä ennen rakastelua 

KUVA 3

Allen, Keaton ja Bergman
Allen, Keaton ja Bergman 

KUVA 2

Marshall McLuhan tukee Allenia
Marshall McLuhan tukee Allenia 

KUVA 1

Diane Keaton ja Woody Allen
Diane Keaton ja Woody Allen 

Annie Hall

Ohjaus Woody Allen
Näyttelijät Woody Allen, Diane Keaton, Carol Kane, Shelley Duvall
Maa Yhdysvallat
Pituus 93 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1977 Rollins-Joffe Productions

Annie Hall on yksi niistä elokuvista, jotka mainitaan melkeinpä aina, kun puhutaan kaikkien aikojen merkittävimmistä amerikkalaisista elokuvista. Jos ihminen on nähnyt yhden Woody Allenin elokuvan elämänsä aikana, se on todennäköisesti juuri Annie Hall. Viimeistään Annie Hallin myötä Allenin heiveröinen, silmälasipäinen olemus iskostui jokaisen elokuvan ystävän tajuntaan: sehän on se pieni ja nopeasti puhuva hermostunut kaveri.

Annie Hall tarkoitti monessakin mielessä käännekohtaa hänen urallaan. Ensinnäkin Annie Hallista alkoi Woody Allenin ja New Yorkin välinen elokuvallinen rakkaustarina, joka jatkuu edelleen, vaikka vanha mestari onkin siirtynyt 2000-luvulla Euroopan puolelle. New Yorkin kadut, puistot ja ravintolat näyttelevät poikkeuksellisen suurta roolia hänen useimmissa elokuvissaan, tästä selkein ja kuuluisin esimerkki lienee elokuva Manhattan (1979). Annie Hallin myötä alkoi myös Allenin ja kuvaaja Gordon Willisin yhteistyö, joka tuli kestämään kahdeksan elokuvan ajan.

Annie Hall oli myös se ratkaiseva merkkipaalu, jonka myötä Allen siirtyi puhtaasta komediasta vakavamman draaman puolelle. Annie Hallin, Interiorsin (1978) ja Manhattanin jälkeen ei näyttänyt olevan enää paluuta Bananasin (1971) ja Sleeperin (1973) kaltaisten kreisikomedioiden pariin. 1970-luvun lopulta lähtien Allen alettiin tuntea älykkäänä ja vakavana elokuvantekijänä, jonka draamakomediat henkivät parhaimmillaan kypsyyttä ja herkkyyttä ja kuvasivat osuvasti parisuhteiden vaikeutta.

Myös Allenille tyypillinen alku- ja lopputekstien yksinkertainen valkoinen fontti mustalla pohjalla nähdään Annie Hallissa ensimmäistä kertaa. Tästä lähtien Allen tuli käyttämään kaikissa elokuvissaan tuota samaa tyyliä.

Annie Hallissa Woody Allen esittää neuroottista koomikkoa Alvy Singeriä, jolla ei ole paljoakaan onnea naisten kanssa. Yhteisten ystävien kautta Alvy tapaa eräänä päivänä Annien (Diane Keaton) ja tästä alkaa suhde, joka ei ole lainkaan helppo kummallekaan osapuolelle. Elokuvassa käydään läpi tätä suhdetta Alvyn näkökulmasta.

”They did not take me in the Army. I was, um, interestingly enough, I was 4-P. Yes. In the event of war, I’m a hostage”

Annie Hallissa viehättää eniten se, että Allen ei ole pitänyt siinä mitään itsestäänselvyytenä vaan se tuntuu aidosti omaperäiseltä. Heti aluksi hän poikkeaa elokuvien valtavirrasta puhumalla suoraan kameraan katsojalle – jota joissain piireissä pidetään suurena tyylirikoksena. Allen ei ole myöskään rakenteellisesti tyytynyt tavanomaiseen, vaan kronologisen kerronnan sijasta näemme ”nykyhetkeä” ja takautumia vuorotellen. Modernille katsojalle tämä ei ole mitään uutta, mutta Allen hallitsee elokuvan rakenteen täydellisesti, ja sitä on pakko ihailla vieläkin.

Visuaalisesti Annie Hallissa on kiinnostavinta Gordon Willisin kuvaus. Allenille tyypillisissä pitkissä otoksissa kamera ei lainkaan välttämättä seuraa päähenkilöitä heidän keskustellessaan, vaan näyttelijöiden kehyksestä sisään ja ulos vaelteleminen antaa melkein spontaanin vaikutelman. Myös jaetun kuvan, ns. split-screenin käyttö on nykyään lähes arkipäiväistä, mutta 70-luvulla sen käyttö oli silmiin pistävämpää, vaikka ei silloinkaan mitenkään tavatonta. Totean taas, tänä päivänä edellä mainitun tapaiset ratkaisut eivät tunnu mitenkään erityisiltä, mutta 70-luvulla tässä nähtiin selkeänä Allenin oma tyyli.

Kaikesta tästä kikkailusta ei kannata kuitenkaan tehdä elokuvaa suurempaa numeroa. Loppujen lopuksi Annie Hallia ei rakasteta sen teknisten yksityiskohtiensa vuoksi, vaan koska Allen onnistui luomaan aivan uudentyyppisen metropoliromanssin, hauskan ja henkilökohtaisen tarinan, jonka merkitys kaikessa keveydessään ja sujuvuudessaan voidaan nähdä vieläkin kokonaisessa genressä elokuvia. Annie Hall on siis paitsi Allenia, myös draamakomediaa parhaimmillaan. Se on älykäs, oivaltava ja hauska ja vielä 30 vuoden jälkeen sen jaksaa katsoa uudestaan ja uudestaan.

Teksti: © 2007 Antti Honkala

Seuraa meitä

PINNALLA

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »

Wendy

| DVD | 27.02.

Peter Panin päivitys kaivaa keijupölyn alta keskiöön tarinamallin eksistentiaaliset väristykset aikuistumisesta.

Lue lisää »

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Follow Me

| Blu-ray | 31.03.

Somen sairaalloisuuteen herättelevässä pakohuoneessa eivät palaset loksahda paikoilleen.

Lue lisää »

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian Lue arvio »

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202