Tomorrowland – A World Beyond

Tomorrowland (2015)

  • 2

Tulevaisuususkoa valava lasten pamflettielokuva kiepsahtaa positiivisuuden diktatuuriin.

julkaistu 2015-05-21 / päivitetty 18.06. klo 11:11

KUVA 2

Britt Robertson
Britt Robertson 

KUVA 1

Britt Robertson
Britt Robertson 

Tomorrowland – A World Beyond

Ohjaus Brad Bird
Näyttelijät Britt Robertson, George Clooney, Hugh Laurie, Raffey Cassidy, Tim McGraw, Kathryn Hahn, Keegan-Michael Key, Thomas Robinson
Maa Yhdysvallat
Pituus 129 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Käsikirjoittaja Damon Lindelofilla ja ohjaaja–käsikirjoittaja Brad Birdillä on Tomorrowlandissä kova sanomisen halu, mikä on sinällään virkistävää. Synkkyys, pessimismi ja fatalismi valtaavat alaa ja se ei käy päinsä. Tekijöiden pamflettimainen vastaviesti on kohdistettu etenkin teineille ja ilmastokriisin torjuntaan.

Hollywoodin tartuttaneista, tummista menestys-Batmaneistään tunnetut Nolanin veljekset halusivat arvatenkin tehdä jotain samansuuntaista Interstellarilla. Sen alussa, kuten viihteellisessä Tomorrowlandissä, ihmiskunnan parhaat toivot ovat miltei luovuttaneet ja alistuneet lajin hitaaseen tuhoon.

Mutta siinä missä Interstellar löysi utooppista energiaa rakkaudella temperoidusta selviytymisvietistä, on Tomorrowland analyysissään jyrkkä ja naiivi. Oikeastaan sen viestin voi tiivistää näin: negatiiviset yksilöt ovat saaneet liikaa valtaa ja positiivisten pitäisi siksi ponnistella entistä kovemmin. Interstellarin rakkaus – joka monien mielestä on elokuvan pilaavaa siirappia – on kuitenkin keskeisesti ei-itsekästä, sukupolvienvälistä, kollektiivista.

Tomorrowland palaa lähtöasetelmissaan alkuperäisen kuuohjelman syntyvuosille
, vuoden 1962 maailmannäyttelyyn. Maailmannäyttely oli päähenkilö Frank Walkerin (George Clooney) lapsuuden huippuhetki, lähtölaukaus halulle muuttaa maailmaa.

Disneymäisen näsäviisaassa kehyskertomuksessa Walker ja lupaava nykynuori Casey Newton (lempeäkasvoinen Britt Robertson), elokuvan varsinainen päähenkilö, kertovat miten kaikki näytti ensin hyvältä, mutta sitten pessimismi voitti. Maailmannäyttelyssä Walker näkee vilahduksen ihmeellisestä tulevaisuudesta, joka ei sitten toteudukaan.

Lindelof on työstänyt tällaisia nostalgisen retrofuturismin aihelmia, aina kuvallista kieltä myöten, jo menestysarjassaan Lost. Kuten Lostissa, myös Tomorrowlandissä joukko tieteilijöitä ja visiönäärejä vetäytyy eristykseen pelastaakseen ihmiskunnan; vailla poliitikkojen ja byrokraattien estelyjä, kuten elokuva naiivisti painottaa.

Ei ole sattumaa, että niin Interstellar, Tommorrowland kuin Lostkin viittaavat juuri tähän aikakauteen. 60-luku oli amerikkalaisen yhteiskunnan tulevaisuususkon vuosikymmen, ennen Vietnamia ja kulttuurisotia. Maailmansodan kurjuus oli ohitettu, ilmassa oli toivoa.

On varsin paradoksaalista, että yhteinen vihollinen – paha kollektivistinen Neuvostoliitto – yhdisti individualismia ylistävän kansakunnan juuri suurimpaan kollektiiviseen ponnistukseensa. Tekee mieli lisätä, että noina Toisen maailmansodan jälkeisinä ja voimakkaan tasaisen kasvun vuosikymmenininä taloutta johdettiin keynisiläispainotteisin sopimusopein, ei “vapaiden globaalien markkinoiden” pyörremyrskyllä.

Tällaiset nyanssit, toisin sanoen selitykset, uupuvat Tomorrowlandistä. Se panee kaiken asennekysymykseksi.

Tai ehkä ero onnistuneen pelkistyksen ja hurmoshenkisen monomaanisuuden välillä on sittenkin elokuvakerronnallinen. Animaatioistaan tunnettu ohjaaja Brad Bird on työstänyt erinomaisten yksilöiden teemaansa paljon hienovaraisemmin ainakin Ratatouillessa ja Ihmeperheessä.

Kehystä lukuunottamatta juttu alkaa lupaavasti. Toinen käsikirjoittaja Lindelof on tunnettu myös J.J. Abramsin työparina. Herkuttelevina välähdyksinä aukeava rakentelu voisi olla tämän Spielberg-pastissi Super 8:sta. Tarina kuitenkin jumiutuu ylipitkään keskimmäiseen näytökseen, jossa puikkelehditaan paikasta toiseen disneymäisesti sanailevan teinikomedian tyylilajissa.

Viimeinen näytös ei lunasta alussa luotuja odotuksia. Pitkitettyä keskivaihetta seuraa antikliimaksi, jossa tilaa jää vain Hugh Laurien tieteilijäneron monologille ekokatastrofista ja ihmiskunnan lyhytnäköisyydestä. Kunnes Casey keksii, että juuri tiede-eliitin pessimismi on ruokkinut yleistä tappiomielialaa.

Ihmeperheen kohdalla Birdiä syytettiin jopa jonkinlaisten yli-ihmisajatusten levittämisestä. Nyt, Tomorrowlandin sävyttömyydessä, noissa syytteissä on jo hitusen perää. Elokuvan keskeinen vertauskuva “negatiivisen” kulttuurin itseääntoteuttavuudesta lähestyy hysteerisyydessään jonkin herätysliikkeen – skientologian tai libertarismin – ehdottomuutta.

Teksti: 2015 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202