Lee Danielsin julkeassa trillerissä rivoileva Nicole Kidman tekee elokuvassa yhden parhaista roolitöistänsä.
Ahdistavaa ja raadollista ihmis- ja yhteiskuntakuvausta elokuvassa Precious harjoittanut Lee Daniels jatkaa kimurantin ihmiselon ja menneisyyden kaivelua myös uusimmassa teoksessaan. Tällä kertaa ohjaaja-tuottaja Daniels on kokeillut taitojaan myös käsikirjoittajana yhdistäen voimansa alkuperäisen tarinan kynäilleen Peter Dexterin kanssa.
Elokuvassa veljekset Jack (Zac Efron) ja Ward (Matthew McConaughey, Killer Joe) palaavat kesällä -69 ummehtuneeseen kotikaupunkiinsa Floridassa, toinen häntä koipien välissä, toinen palkittuna reportterina tutkimaan seriffin murhasta tuomitun Hillary Van Wetterin (John Cusack) tapausta. Erityisesti Cusack on roolissaan astunut kauas mukavuusalueeltaan viihdyttyään vuosikymmeniä romanttisten komedioiden ja sliipatumpien trillerien tähtenä.
Vaikka elokuvassa leijuu hikisen kiiman ja suosta nousevan kalman haju on se paitsi provokatiivinen myös älyllinen kokemus. Subjektivistisen luotauksen lisäksi The Paperboy heittelee isompina ja pienempinä murusina heijastumia rotusyrjinnän virallisesta poistumisesta ja juurtumisesta syvässä etelässä, sekä ydinperheen ja amerikkalaisen unelman hajoamisesta aikana, jona ihminen kävelee kuussa, muttei kykene kasvamaan ylitse omien ennakkoluulojensa ja sisäisten ristiriitojensa.
Nicole Kidman tekee sadomasokistisena white trash -naikkosena yhden uransa parhaista rooleista. Urakalla unelmien sosiopaattiaan etsivä Charlotte Bless on tyrmäävä sekoitus itsevarmuutta ja alistumista, rivoutta ja herkkyyttä, kumista Myrskylintujen Lady Penelopea ja syvälle pesiytyneiden demonien riivaamaa tanssiaisten kuningatarta.
Innokkaimpien Kidman-fanien pause-näppäimet lienevät kovassakin käytössä elokuvan alkutaipaleesta lähtien, mutta hahmon kannalta mielenkiintoiseksi nousee erityisesti myöhempään vaiheeseen sijoitettu visvaisen ärsykkeellinen aktinaikainen montaasijakso, joka on omiaan alleviivaamaan hahmon kyvyttömyyttä erottaa seksiä ja himoa rakkaudesta ja pitää oman elämänsä ohjat omissa käsissään.
The Paperboyta on jokseenkin vaikea tarkasti lokeroida. Aineksia löytyy niin draaman, intensiivisen trillerin, komedian kuin aikalaiskuvauksenkin saralta. Ehkäpä siksi hiellä, verellä ja virtsalla kyllästetty Paperboy onnistuu jollain kierolla tavalla välittämään myös jotakin lämminhenkistä veljeydestä ja toveruudesta. Macy Gray täydentää tunnelmaa hunajaisella kertojanäänellä.
Teksti 2013: Marjo Eskola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA