Kultahatun luhrmannisointi on jokseenkin viihdyttävä ja täysin tyhjänpäiväinen.
Baz Luhrmannin filmatisointi F. Scott Fitzgeraldin klassikkoromaanista noudattaa ohjaajan populistisen elokuvakerronnan filosofiaa. Katsojille annetaan “mitä he haluavat”: eskapistista loistoa, pop-musiikkia ja ylilyövää dramatisointia, individualismia, glorifioituja tähtikasvoja, pikakiväärileikkausta, luotujen oletusten täyttymistä.
Fitzgeraldin Kultahattu on mehukkaiden henkilöhahmojensa taustalla nyansoitu ajankuva, Luhrmannin anakronistinen keitos ei. Leonardo DiCaprio luo nimiroolissa vaivoin elokuvan ainoan psykologisen samaistumiskohteen ja pääsee väläyttämään myös koomisen ajoituksen taitojaan.
Ylipitkä The Great Gatsby ei ole aivan yhtä sietämättömästi leikattu kuin Moulin Rouge ja ylitsekäyvän pröystäilevä lavastus pääsee paremmin oikeuksiinsa. Ruudulle asti 3D:nä tanssivat lainaukset Fitzgeraldin tekstistä korostavat vain, kuinka elokuva epäonnistuu sekä alkuperäisteoksen hengen tavoittamisessa että sen rinnastamisessa nykypäivän luokka-asetelmiin.
Teksti: 2013 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA