Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.
Michael Bayn “suojissa” syntynyt, mutta yhtä kehnolle Jonathan Liebesmanille ohjattavaksi jäänyt Teenage Mutant Ninja Turtles tekee kilppareista synkkiä digijättejä. Yhtenä kohderyhmänä ovat 80-90-lukujen televisiosarjan aikuistuneet fanit, mutta vihkiytymättömille sopivan geneeriseksi sovitettu uusversio tuottanee heille pettymyksen.
Edellisen kerran teinikonnia tuotiin teattereihin kuminaamareissa. Kolmiosaiseksi venytetyn kankaistamisen avausosa vuodelta 1990 on kömpelo, mutta sympaattinen. Se luottaa pöhköön huumoriin ja mestari Tikun lapsille sopiviin, opettavaisiin viisauksiin. Isähahmo Tikun ja kilpikonnien uhatussa suhteessa on jopa riipaisevia sävyjä.
Tuollaisesta voi nyt vain haikailla: Bayn ja Liebesmanin näkemys on kolkko, hätäisesti ei-mihinkään etenevä umpituote, jossa kilpikonnat voisi huoletta korvata roboteilla. Niin on tehtykin robo-pukuun sonnostautuneen Silppurin osalta. Tikun syntytarina taas on myllätty niin, että suhde arkkiviholliseen trivialisoituu.
Mitäs siitä, että kamppailulajit ja kahden erilaisen mestarin katkera menneisyys olivat alkuperäisen sarjakuvan ja vielä TV-sarjankin selkäranka.
Baylle ominaisesti tylsä sivuhahmo (armahduksen saanut kiiltokuva Megan Fox) saa tuhottomasti ruutuaikaa. Tietysti kerronnan suhde “naisreportteri” April O’Neiliin on väsyneen seksistinen. Kun 90-luvun teinikilppareiden O’Neiliin kohdistama läähättävä ihailu oli muun muassa näiden pienen, koomisen ulkonäön vuoksi viatonta hauskuutusta, on näiden testosteronisonnien kuolaamisessa pervo maku. Vähempää ei Bayltä toki pidä odottaakaan.
Supertuottajaa itseään muistuttava käärmeöljykauppias (William Fichtner) haluaa hatarassa juonessa vapauttaa ilmoille toksiinia, jotta voisi sitten myydä kansalle vastamyrkyn. Bay on filmatisoinneillaan jo pitkällä vaiheessa yksi, mutta luulen että vastalääke on haettava toiselta valmistajalta.
Teksti: 2014 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA