Matti Rätön kengännauhabudjetilla valmistunut tyyli-iloittelu lunastaa omakustanne-elokuvantekemisen lupauksia.
Teatteri Modernin Kanuunan aikanaan esittämän samannimisen näytelmän pohjalta valmistui kolmessa vuodessa elokuvaamisen amatöörivoimin sillisalaattimainen absurdi komedia Samurai Rauni Reposaarelainen. Se lunastaa etenkin teknisesti laajalti niitä lupauksia, joita elokuvan demokratisoitumiselta on odotettu.
Ohjaaja Rätön käsikirjoitus on hädin tuskin koossa pysyvä kavalkadi kohtauksia maailmassa, jonka samurai-tarinoista liberaalisti lainaava meri-porilainen machomaailma on itsetietoisuudessaankin väsähtänyt. Makukysymys lienee, haittaako se oikeastaan vimmaisesti lavastettuja, valaistuja, leikattuja, äänisuunniteltuja ja äkkiväärinä eteneviä turkkalaissävytteisiä kohelluksia, vai ei.
Samurai Rauni Reposaarelainen lainaa visuaalisen tyylinsä esimerkiksi Felliniltä ja Kusturicalta ja näyttelemisen Jari Haloselta, mutta tekee sen sellaisella varmuudella, että on taatusti lähivuosien mieleenpainuvimpia kotimaisia. Yksittäisten kohtausten tasolla se saavuttaa esikuviensa loiston.
Teksti: 2016 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA