Rock of Ages

Rock of Ages (2012)

  • 2

Dollarit ja aatteet vääntävät kättä kliseiden ristitulessa. Suuret sivuosapersoonat pyyhkivät lattiaa pääosaparilla.

julkaistu 2012-06-28 / päivitetty 03.07. klo 12:12

KUVA 3

Julianne Hough ja Diego Boneta
Julianne Hough ja Diego Boneta  

KUVA 2

Alec Baldwin ja Tom Cruise
Alec Baldwin ja Tom Cruise 

KUVA 1

Tom Cruise ja Paul Giamatti
Tom Cruise ja Paul Giamatti 

Rock of Ages

Ohjaus Adam Shankman
Näyttelijät Diego Boneta, Julianne Hough, Tom Cruise, Paul Giamatti
Maa Yhdysvallat
Pituus 123 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2012 New Line Cinema, Corner Store Entertainment, Maguire Entertainment, Warner Bros., FS Film

Painovoimaa pilkkaavat kampaukset, teinejä kostuttavat kitarasoolot ja sukupuolirooleille kotkottaneet vaateparret ovat erottamaton osa 1980-luvun sankarimetallia. Lukuisten parodioiden kohteena olleet yleisöjen huudattajat eivät ole tälläkään kertaa vakava asia. Rock of Ages on talouspoliittisesti virittynyt, kepeänpuoleinen musikaali.

Adam Shankmanin ohjaus nojaa vahvasti sekalaisen seurakunnan piirteitä nauttivan Occupy Wall Street –liikkeen kokoaviin pääajatuksiin. Usein George W. Bush nuoremman hallintoon yhdistettävän dollariahneuden ja ääriuskonnollisuuden äpärälapsea tosin läpsäistään enemmän tunteella kuin järjellä.

Fiktiolle voi aina suoda faktuaalisia vapauksia. 1980-luvusta lienee sen verran rutkasti aikaa, että on näemmä kohtalaisen ongelmatonta väittää rock-musiikin olleen viimeinen Yhdysvaltoja yhdistänyt aito musiikkisuuntaus. Elokuvan avauskohtauksessa kertosäkeeseen yhtyvät niin juoksuhautojen veteraanit kuin perhepäiväkotien tenavatähdet.

Voitontavoittelu, herkullisen limainen manageri (Paul Giamatti) ja suuret egot tuhoavat tunteen palolla luodut klassikobändit. Himpun verran pistävästi oikeastaan ainoa selkeästi ei-valkoiseksi profiloituva merkittävä naama astuu kuvaan, kun päähenkilöiden lattea alamäki alkaa. Tummahipiäinen Justine Charlier (Mary J. Blige) ei ideaaleista välitä, hänen ohjenuoransa on taalojen tahto ja pinnan myynti. Vaikka rock periaatteessa kuvataan Jenkkilandian yhteiseksi asiaksi, on se leimallisesti juuri valkoisten musiikkia.

Ilmiöön nimeltä poikabändit suhtaudutaan osin huvittuneesti, osin vihaisella kiihkolla. Tanssi-askelilla keimailevat räpäyttäjistä vedetään luotisuora viiva itsensä myymiseen. Journeyn Any Way You Want saa kunnian edustaa kaikkea sitä pahaa, jonka kaupallisuus musiikkiin tuo. Rock-musiikkihan tunnetusti on todellista undergroundia.

Rakkauden ja rahan kaksintaistelu on viestinä sataan kertaan nähty ja tällä kertaa myös toivotun kokonaistulkinnan kannalta ongelmallinen. Imelän poika-tapasi-tytön –lirutuksen soidessa encorena, ei voinut olla ajattelematta rock’n rollin rappiota. Kuin vahingossa Rock of Ages toteaa rockin menettäneen sen kaiken, jonka merkitystä parituntinen elokuva katsojalle huutaa. Kapina, pelko ja uhka ovat poissa, tilalla ovat isot areenat ja keski-ikäisille sopivat kertosäkeet.

Itse rock-kulttuurista annettu kuva jää lopulta pehmeäksi. Monin paikoin totaalisen pliisun nuorisoromanssin kehystämä ajankuva kierrättää kliseitä kuin Spinal Tap ikään. Viina virtaa ja alkoholismiin viitataan, mutta AA-kerhon kokouksissa ei piipahdeta. Huumeita ei näy. Täysin nuupahtanut rakkaustarina ei aina ilmeisesti nappaa tekijöitäkään, sen verran usein nominaalinen pääosapari häipyy kuvioista.

Rock of Ages lainaa lukuisia elementtejä reilun vuosikymmenen takaisesta Almost Famousista, mutta siitä puuttuu kaikki esikuvansa karisma ja rohkeus. Siinä missä Cameron Crowen rakkauskirje faniudelle ja 70-luvun musiikille lämmittää nostalgisuudellaan, on Shankmanin näkemys kuin pari hittiä leiponeen nahkahousuremmin kelvollinen best of –levy.

Seuraa meitä

PINNALLA

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

Barking Dogs Never Bite

| 11.07.

Miksi julmuus eläimiä kohtaan provosoi, mutta ihmisten kaltoinkohtelu ei hetkauta, kysyy Bong Joon-hon sysimusta esikoiskomedia.

Lue lisää »

Hiljainen paikka Osa 2

| 11.06.

Hiljaisuus on yhä kultaa teattereihin tarkoitetun kauhuhitin jatko-osassa, josta sopii pitää ääntä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202