Manderlay

Manderlay (2005)

  • 3

Lars von Trierin Amerikka-trilogian toinen osa, vuonna 2005 valmistunut Manderlay tarkastelee amerikkalaisen mustan väestön epäoikeudenmukaista kohtelua.

julkaistu 2009-01-01 / päivitetty 05.04. klo 15:03

KUVA 1

Manderlay
Manderlay 

Manderlay

Ohjaus Lars von Trier
Näyttelijät Bryce Dallas Howard, Danny Glover, Willem Dafoe
Maa Tanska / Ruotsi / Alankomaat / Ranska / Saksa / Yhdysvallat
Pituus 133 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2005 Zentropa Entertainments, Edith Film Oy, Film i Väst, Isabella Films B.V., Manderlay Ltd., Memfis Film & Television, Ognon Pictures, Pain Unlimited GmbH Filmproduktion ja Sigmall Films Ltd.

Yksi viime vuosien valovoimaisimpia ohjaajia ja elokuvataiteilijoita on ollut Lars von Trier. Hän on uudistanut itsensä ja elokuvakielen jokaisen projektinsa kohdalla uudelleen ja uudelleen. Trierin uusin elokuva Manderlay on tässä suhteessa poikkeus sääntöön ja samalla pienoinen pettymys.

Trierin Amerikka-trilogian ensimmäisen osan, Dogvillen, jälkeen Trier on poiminut Amerikan historiasta lähempään tarkasteluun mustan väestön epäoikeudenmukaisen kohtelun. Manderlay on suoranaista jatkoa sille, mihin Dogville jäi. Siinä seurataan päähenkilö Gracen pakomatkaa Dogvillen kylästä Manderlayn kylään, jossa vallitsee epäoikeudenmukainen ilmapiiri rotusortoineen. Grace päättää jäädä kylään auttamaan vallitsevan tilanteen ratkaisemisessa, jonka jälkeen hän huomaa että asiat eivät välttämättä ole milloinkaan sitä miltä näyttävät.

Bryce Dallas Howard ei vakuuta Nicole Kidmanin vahvan tulkinnan jälkeen. Dallas Howardilla oli kuitenkin kohtalaisen isot saappaat täytettävinä: jatkaa Kidmanin työtä täsmälleen siitä mihin hän jäi, ja vieläpä samoissa vaatteissa. Koska kyseessä on trilogia, kuvaus, lavastus ja muut esteettiset osa-alueet on toteutettu myös Dogvillen luomaa pohjaa hyödyntäen.

Vaikka estetiikkansa puolesta Manderlay on vain Dogvillen aloittaman tyylin jatko-osa, on sen tematiikan käsittely Dogvilleä mielenkiintoisempi. Taiteessa on ollut tapana käyttää aurinkoon katsomista vertauskuvana asioiden kuvaamiselle: kukaan ei voi katsoa aurinkoa kohti suoraan, vaan sitä on katsottava sen vierestä. Sama pätee yhteiskunnallisten ja syvästi eettisten asioiden kuvaamiseen. Jos asiat esittää niin kuin ne ovat, on lopputulos auttamattomasti latteaa tai propagandistista. Trier poistaa näennäisiä esteitä, että näkisimme paremmin asioiden ytimeen. Amerikka-trilogiaa on syytetty teennäisyydestä, mutta samalla se on kehittänyt kokonaan uuden keinon ilmaista asioita. Trier on poistanut kaikki tarpeettomat esineet ja objektit ja luonut ikään kuin tyhjiön, jossa hän voi rauhassa tarkastella valitsemiaan teemoja.

Eurooppalaisena elokuvantekijänä Trierillä on myöskin ulkopuolisen tarkastelijan etulyöntiasema, mutta tämä ei silti tarkoita läheskään samaa kuin objektiivisuus. Trierin on helpompi vain ottaa etäisyyttä tähän tietyn kulttuurin menneisyyteen ja käsitellä sitä omana kokonaisuutenaan fiktion keinoin. Elokuva ei kuitenkaan herätä aiheesta sen enempää uusia kysymyksiä, kuin muutkaan samaa aihetta käsittelevät elokuvat. Manderlay (2005 Tanska, Ruotsi, Alankomaat, Ranska, Saksa, Yhdysvallat) säilyttääkin mielenkiintonsa vain tarinan tasolla. Trierille tuntuu joka elokuvan kohdalla olevan tärkeää luoda jotain uutta, että mielenkiinto siihen säilyisi. Tämä ominaisuus on nostanut Trierin ohjaajien korkeaan kastiin ja tässä valossa tuntuukin että Manderlay on vain selkeä siirtymävaihe Dogvillesta trilogian viimeiseen osaan.

teksti: © 2005 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202