Wolverinen joutsenlaulu on paitsi paras X-Men-elokuva, myös Marvel-filmatisointi.
James Mangoldin ohjaama Logan on järjestyksessään yhdeksäs X-Men -elokuva, kolmas Wolverine -kertomus – ja paras Marvel-filmatisointi, mitä sarjakuvajätti on tähän mennessä valkokankaille tuonut.
Tavanomaiset Marvel-tavaramerkit, hömelö huumori ja kiiltokuvamaisen kliininen pinta, ovat poissa. Tilalla, entistä korkeamman ikärajan suomin vapauksin, on rosoinen ja ultraväkivaltainen tulevaisuudenkuva maailmasta, jossa mutantit häilyvät sukupuuton partaalla.
Wolverinelle itselleen, Hugh Jackmanille, sekä Patrick Stewartille Logan on joutsenlaulu, jäähyväiset mutanttisaagalle ja kahdelle sen ikonisimmista hahmoista. Lupaus tulevasta pysyy kuitenkin edelleen rikkomattomana: manttelinperijäksi ilmestyy Wolverinen jälkeläinen, tiedemiesten neulatyynyksi kehitelty Laura, nuori adamantium-vahvistettu mutantti (Dafne Keen).
Logan on ensimmäistä kertaa juuri sitä, mitä Wolverine-elokuvien olisi pitänyt alusta asti olla – armottoman väkivaltainen, lohduttoman toivoton, raadollisen inhimillinen ja pelottavan synkkä. Dystooppisessa lähitulevaisuudessa elävän, supersankarin irvikuvaksi kuihtuneen Loganin elämä on saanut raameikseen karuista ja miehekkäistä lännnenelokuvista tutun visuaalisen ilmeen ja moderneissa scifi-klassikoissa veistellyn kolean tulevaisuudenkuvan.
Jackmanin viimeiseksi X-Men-elokuvaksi etukäteen rummutetussa Loganissa lopullisuuden tuntu on vahvasti läsnä, kuin supersankarien kuolevaisuudesta muistuttaen.
Elokuvan päätteeksi soivassa Johnny Cashin The Man Comes Around -kappaleessa on kuitenkin varovaista toiveikkuutta. Elokuvan estetiikkaa silmällä pitäen täydellinen musiikkivalinta saattelee katsojan kotimatkalle katkeransuloisin miettein.
Ekstrat:
• Making Logan -esittely (76 min)
• Poistettuja kohtauksia (8min), optiona James Mangoldin kommentit
• Ohjaaja James Mangoldin kommenttiraita
Teksti: 2017 Kreeta Korhola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA