Kukkulan tyttö, sataman poika

Kokurikozaka Kara (2011)

  • 3

Gorō Miyazakin nostalginen tarina 60-luvulta korostaa sukupolvien välisen jatkuvuuden tärkeyttä.

julkaistu 2012-09-28 / päivitetty 11.10. klo 22:10

KUVA 2

Kukkulan tyttö, sataman poika
Kukkulan tyttö, sataman poika 

KUVA 1

Kukkulan tyttö, sataman poika
Kukkulan tyttö, sataman poika 

Kukkulan tyttö, sataman poika

Ohjaus Gorō Miyazaki
Maa Japani
Pituus 91 min
Ikäraja Sallittu kaikenikäisille
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Yhä uutta soihdunkantajaa etsivä animaatiostudio Ghibli luottaa Hayaon poika Gorō Miyazakiin ohjaajanpallilla nyt toistamiseen. Laajasti epäonnistuneena pidettyyn Maameren tarinoihin nähden Kukkulan tyttö, sataman poika on kyllä tasapainoisempi, mutta tasapaksukin nostalgisointi.

Juuriensa tuntemisen ja arvostamisen teema yhdistyy studion perustaneiden isä-Miyazakin (nyt käsikirjoittajana) ja Isao Takahatan tuotannoista voimakkaammin jälkimmäiseen, kun ensimmäisen alaa ovat olleet fantasiat. 60-luvun Yokohaman yläkoulumaailmaan sijoittuva draama on Takahatan ja Ghiblin lännessä vähemmän tunnettujen 90-luvun realististen tuotantojen (Only Yesterday, Aaltojen kuohu, Sydämen kuiskaus) henkinen perillinen.

Korean sodan ja Toisen maailmansodan kummitteleman kansakunnan käännekohtaa näytellään idealistisella tarinalla, jonka keskeisenä allegoriana toimii satamakaupungin latinalaiskortteleiden vanhan kerhotalon kohtalo. Huvilamainen rakennus on koulun vihkiytyneen vähemmistön kirjava turvasatama, mutta ränsistys ja marginaalinen suosio ajavat kouluhallinnon purkamisen kannalle. Tilalle halutaan moderni länsimainen laitos, kun Tokyon olympialaisetkin ovat lähestymässä.

Kerhotalon puolustajaksi nousee ensin koulun kulttuurikerhon menevä veturi Shun, sotaorpo, jonka toverin perhe on adoptoinut. Varsinainen päähenkilö on tutusti tyttö Umi, sodassa isänsä menettänyt hänkin. Keskeiset hahmot, Umi etenkin, ovat Kätkijöistä muistuttaen kovin kiiltokuvamaisia ihannenuoria. Tietyn kapinallisuuden hyveen näyttävät Ghibli-maailmassa korvanneen kuuliaisuuden, pyytettömyyden ja sinnikyyden konservatiivisemmat ihanteet. Kertomusten kiinnostavuudelle se on karhunpalvelus, etenkin kun nuorempi Miyazaki kuljettaa tarinaa ilman riittävän selviä dramaattisia huippuja.

Konservatiivinen on tarinan opetuskin, mutta klassisessa, ei oikeistolaisessa mielessä. Yhä uudestaan palataan historian, sukujuurien ja perinteiden tuntemisen tärkeyteen ja menneiden polvien ponnistelujen tunnustamiseen. Aggressiivista nationalismia tai jähmettyneitä hierarkiota tällä ei tavoitella (ensimmäisestä tehdään pilaa, jälkimmäisestä selvää) vaan keskinäistä ymmärrystä, jota tavaramerkillisesti symboloi pääparin orastava rakkaus.

Käsinmaalattujen taustojen väsymättömän pieteettinen tyyli muistuttaa 90-luvun Sydämen kuiskauksesta. Tällä saraa ote ei ole lipsunut vähääkään. Kuvakerronta seuraa kuitenkin turhankin vahvasti perinteisen live-elokuvan otostyyppejä ja “kameraliikkeitä”. Maagisia hetkiä on studion paraatihetkiin nähden niukasti, todella säväyttäviä kolme: nuorenparin pyöräajo mäeltä satamalle, Yokohaman sataman marketti illalla ja laivamatka sumun halki.

Kukkulan tyttö, sataman pojassa ei voi välttyä menestystekijöitä kierrättävän varmistelun vaikutelmalta. Onhan elokuva sympaattinen, mutta Ghibli-studion juuret tuntien latvan tulisi olla elivoimaisempi. Kapinahenkeä kaivataan.

Teksti: 2012 Aleksi Salonen

Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2012 Rakkautta & Anarkiaa -festivaalia. Lue raportti »

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202