Hugo kierrättää vanhojen elokuvien taikaa, mutta luo itsekin taianomaisen tunnelman.
Martin Scorsese uusin elokuva Hugo jatkaa ohjaajan työtä vanhojen jo osin tuhoutuneiden elokuvien pelastamiseksi. Hugo on elokuvahistorian lyhyt oppimäärä, kunnianosoitus eräälle elokuvakerronnan pioneereista ja Scorsesen yritys saada myös lapset innostumaan vanhoista elokuvista.
Pieni orpopoika Hugo (Asa Butterfield) asuu Pariisin rautatieasemalla kellotaulun takana. Hugo huolehtii, että kellot käyvät ajallaan ja jatkaa isältään keskeneräiseksi jääneen automatonin, automaattisen peltimiehen, korjaustyötä. Harmia aiheuttaa lelupuodin myyjä Georges (Ben Kingsley), jota varaosien varastelu ja Hugon salaperäinen projekti ärsyttää.
Onneksi Georgesin ottolapsi Isabelle (Chloë Grace Moretz) on kirjatoukka ja suurten seikkailujen ystävä – täydellinen apuri siis. Hugon ja Isabellen ratkaistessa automatonin salaisuutta, asemalla alkavat paljastua myös paljon jännittävämmät salaisuudet. Tarinan keskiössä on ranskalainen elokuvaohjaaja Georges Méliès (1861-1938), jonka runsaasta tuotannosta valtaosa tuhoutui ensimmäisessä maailmansodassa.
Pariisin viehättävä asemamiljöö vilisee hauskoja hahmoja. Lapsia pelottava asemapoliisi (Sacha Baron Cohen) yrittää kerätä rohkeutta puhuakseen kauniille kukkakauppiaalle. Katutaiteilija haluaisi tehdä tuttavuutta kahvilanpitäjän kanssa, mutta mustasukkainen koira ei hyväksy uutta tunkeilijaa.
Elokuvan viimeistelee Scorsesen kyky ymmärtää niin vanhojen elokuvien kuin nykyteknologian arvo. 3D-kuvaus on moitteetonta ja taianomaiset kuvat Pariisin rautatieasemalta upeita. Erityisesti Sacha Baron Cohen onnistuu roolissaan ja lapsinäyttelijät hurmaavat vilpittömältä tuntuvalla innolla ja heittäytymisellä.
Kokonaisuudessaan Hugo on harvinaislaatuinen koko perheen elokuva. Jännittävä mysteeri kiehtoo lapsia, mutta visuaalisesti komea kerronta ja hauskat hahmot hämmästyttävät ja naurattavat ikään katsomatta.
Teksti © 2012 Tuija Pyhäranta
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA