James Bondin ensimmäinen tehtävä vie Madagaskarin ja Bahamasaarten kautta Montenegroon. Siellä Bondin on kohdattava Le Chiffre, terroristien epäsuosioon joutunut pankkiiri. Kirjanpitäjä Vesper Lynd on…
Bond–elokuvahan ei voi olla hyvä tai elokuvallisesti merkittävä. Bond -elokuvalla on liikaa sääntöjä ja kaavoja, jotka se on toistettava ollakseen aito Bond–elokuva, joten se ei koskaan voi olla mitään omalaatuista. Monet ovat jopa älähtäneet, kun uusin Bond ei sisällä niin paljon vempeleitä kuin edeltäjänsä, joten uusiutumisen varaa ei ole paljon. Ne harvat Bond –elokuvat jotka ovat jääneet historiaan ovat nimenomaan ne ensimmäiset Conneryn tähdittämät, joissa myös juoni oli verkkaisempi. Uudessa Casino Royalessa (2006 Iso-Britania, Yhdysvallat, Tsekki) tekijät ovat aloittaneet puhtaalta pöydältä ja kestokin venyi 2.5 tuntiin.
Tekijätiimi koostuu Goldeneyen ohjaaja Martin Campellista, uudesta Bondista Daniel Craigista ja käsikirjoittamassa oli mm. tämän hetken kuumin kirjoittaja Paul Haggis (Crash, Million Dollar Baby). Ammattilaisten tai oikeastaan tuoreen näkökulman kädenjäljen pystyy näkemään. Kliseitä viljellään, muttei niin paljon kuin mitä muissa 20 vuoden sisällä tehdyissä Bond–elokuvissa.
Juonessa ei ole sen selittämistä kuin että kyseessä on perinteinen Bond–elokuva. Mukana ovat kliseiset viholliset, autot ja naiset, mutta pientä hienosäätöä näihinkin on tehty. Uusi Bond–tyttö Eva Green ei ole mikään perinteinen Bond–bimbo, johon kategoriaan jopa Halle Berry pakotettiin. Hän on älykäs, elegantti ja inhimillinen ja nämä ominaisuudet heijastuvat myös Bondiin. Lisäksi Casino Royale on erittäin kiinni nykyajassa. Siihen on otettu mukaan trendikästä parkouria ja toimintakohtauksissa sivutaan lentokenttäturvallisuutta. Kaiken keskiössä on kuitenkin uusi Bond, johon koko elokuva nojaa.
Bond-sarjaa uudistakseen tekijät ovat palanneet alkuun näyttääkseen mitä Bond oli ennen kuin hänestä tuli Bond eli aikaan kun hänestä tuli ”tupla nolla”. Tuon maapallon viileimmän tyypin imagoa on nyt uudistettu kunnolla. Bondin imago koostuu suurelta osin viileydestä ja sulavuudesta, mutta 40 vuoden aikana asetelma kääntyi päälaelleen ja viileys muuttui tylsyydeksi. Craigin Bond on väkivaltainen, egoistinen ja äkkipikainen eli siis mielenkiintoinen. Bond on kyllä ammattilainen, mutta hommaa ei vielä hoideta yhdellä vaimennetulla luodilla. Siihen on vielä pitkä matka, mutta tällä hetkellä näyttää että se matka tulee olemaan mielenkiintoinen.
teksti: © 2006 Otto Kylmälä
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA