Carol

Carol (2015)

  • 5

Yksityiskohtien tiukkaa linjaa noudattava Highsmith -sovitus uhmaa täydellisyyden rajoja.

julkaistu 2016-02-18 / päivitetty 11.03. klo 11:11

KUVA 4

Carol
Carol 

KUVA 3

Carol
Carol 

KUVA 2

Rooney Mara on Therese Belivet
Rooney Mara on Therese Belivet 

KUVA 1

Cate Blanchett on Carol Aird
Cate Blanchett on Carol Aird 

Carol

Ohjaus Todd Haynes
Näyttelijät Cate Blanchett, Rooney Mara
Maa Iso-Britannia, Yhdysvallat
Pituus 118 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Patricia Highsmithin esikoisromaani vuodelta 1950 oli jättimenestys. Muukalaisia junassa sovitettiin valkokankaalle Alfred Hitchcockin toimesta vain vuotta myöhemmin, jonka jälkeen Highsmith kirjoitti suomentamattoman The Price of Saltin. Osittain kirjailijan omiin homoseksuaalisiin kokemuksiin ja fantasioihin perustuva tarina ei esikoisteoksen menestyksestä huolimatta saanut kustannusyhtiön hyväksyntää, joten Highsmithin – salanimi Claire Morgania käyttäen – oli turvauduttava huomattavasti pienemmän kustantajan printtiin, jotta tabuja rikkova rakkaustarina näkisi päivänvalon.

Ottaen huomioon romaanin laajan suosion ja Highsmithin kirjojen useat filmatisoinnit, Todd Haynesin ohjaus on ihme kyllä vasta ensimmäinen kirjasta tehty sovitus. Itse elokuvakin ehti olla 11 vuotta tekeillä ennen viime vuoden Cannesin ensi-iltaa, jossa Carol sai yleisöltä raikuvat suosionosoitukset. Ja täysin ansaitusti, sillä lähes seitsemän vuosikymmentä kestäneen odotuksen jälkeen elokuva on mitä ihanteellisin sovitus Highsmithin kauniista rakkaustarinasta.

Carol on kerrottu miltei kokonaan Therese Belivetin (Rooney Mara) näkökulmasta, vaikka jostain kumman syystä Oscarit luokittelivat Maran esityksen parhaan naissivuosan kastiin. Manhattanilaisessa tavaratalossa työskentelevän kassaneidin viaton ensikohtaaminen yläluokan seurapiirirouva Carol Airdin (Cate Blanchett) kanssa sytyttää kipinän, josta kehkeytyy epätodennäköinen, sosiaalisia normeja haastava suhde. Intohimon liekin roihutessa Carolin avioeroprosessi ja huoltajuuskiista koettelee kielletyn rakkaussuhteen kestävyyttä.

Haynes on jo kertaalleen käsitellyt 50-luvun konservatiivista ilmapiiriä elokuvassa Kaukana taivaasta. Vuosikymmenen loppupuolelle sijoittuvan draaman kirkkaat värisävyt ennustivat optimistisempaa visiota Yhdysvalloista kuin 50-luvun alkuun sijoittuvan Carolin astetta tummempi väripaletti, jonka tarkoituksena on korostaa Toisen maailmansodan jälkeisiä vuosia. Haynesin ja luottokuvaaja Edward Lachmanin ihailtava tarkkuus mitä pienimpiin yksityiskohtiin – kuten päähahmojen muuttuviin hiusmuoteihin tarinan edetessä – antaa elokuvalliselle elokuvalle kovin autenttisen tunnun.

Carol ei elokuvallisuudestaan huolimatta menetä missään vaiheessa keskeisestä fokustaan. Phyllis Nagyn tiukasti nidottu, vähäisen dialogin käsikirjoitus kunnioittaa Highsmithin hitaasti, mutta hallitusti etenevää lähdemateriaalia sortumatta melodraamaattiseen vetistelyyn. Maltillinen tarinankerronta turvautuu sanojen sijaan paitsi henkilöhahmojen pieniin ja merkityksellisiin eleisiin, myös Blanchettin ja Maran maagiseen kemiaan. Toisiaan täydentävän naiskaksikon välinen, luonnollinen kemia antaa hartaasti tunnelmaan nojaavalle draamalle elintärkeän tunnelatauksen.

Blanchettin uurastus nimikkohahmon kengissä tehostaa näyttelijättären teatraalista tavaramerkkiä. Monesti Blanchettin liioiteltu tyyli on kontekstiin sopimaton, mutta Carolin roolissa ylinäyttelemisestä ei ole lainkaan kyse. Näyttelijätär pukee dramaattisen seurapiirirouvan rooliin ylleen kuin lempi takkinsa, tarjoten sopivaa vastapainoa Maran vähäeleiselle, maneereiltaan moitteettomalle suoritukselle.

Maran tähänastisen uran ylivoimaisesti vaikuttavin esiintyminen Theresen roolissa auttaa säilyttämään elokuvan läpi kulkevan mysteerin jännitettä. Rakkaustarinan trillerimäisen sivujuonen suuntausta on paljolti päähahmon arvoituksellisuuden johdosta vaikea ennalta-arvata, kuten myös elokuvan häikäisevää lopputulemaa. Carol on viime vuosien koskettavimpia rakkauskuvauksia.

Teksti: 2016 Jussi Toivola

Lue myös elokuvasta julkaistu artikkeli ja Jouko Luhtalan arvio.

Seuraa meitä

PINNALLA

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

Barking Dogs Never Bite

| 11.07.

Miksi julmuus eläimiä kohtaan provosoi, mutta ihmisten kaltoinkohtelu ei hetkauta, kysyy Bong Joon-hon sysimusta esikoiskomedia.

Lue lisää »

Hiljainen paikka Osa 2

| 11.06.

Hiljaisuus on yhä kultaa teattereihin tarkoitetun kauhuhitin jatko-osassa, josta sopii pitää ääntä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202